• Doris

Grönt och vitt färgtema?

Jag och min blivande har bestämt oss för att ha grönt (lindblomsgrön el ljus olivgrön) och vitt som färgtema. Vi valde det eftersom vi båda tycker om grönt och tycker att det skulle vara fint till hans kläder (troligtvis svart kostym) och till min brudbukett.

Nu funderar vi på dukningen.....Vi ska ha runda bord och är lite rädda att vi inte får in tillräckligt med färg i dukningen och att det kommer att se lite tråkigt ut.

Någon som har tips på hur vi kan få in mer grön färg i dukningen? Vi vill helst inte byta färgtema. Vi ska ha vita dukar, vita linneservetter och vita tallrikar.

• Svar på tråden Grönt och vitt färgtema?
  • Chicita

Gröna blockljus eller gröna glas med värmeljus i...
    Grön dekorsand
    Gröna "diamanter"
    Murgröna
    Höga (eller låga - inte ansiktshöjd hur som helst) dekorationer med kanske mossa och murgröna och gröna gerbera

Det finns massor med grönt som ni kan duka med.
    Bara att ha gröna servetter och om ni ska ha festhäften så kan ni ha ett omslag i grönt med vit text /dekor kan göra jättemycket...

Beroende på er budget så kan ni eventuellt be en florist att göra arrangemang med grönt till borden. Alltså så kallade Centerpieces... ("bordsarrangemang" täcker inte riktigt in betydelsen) 

Ni kan använda lime som dekorationer, ni kan även använda dom som placeringskortshållare...
    Få igång fantasin bara... grönt är en perfekt färg eftersom den finns i så många varianter i naturen 

• Mirjami

Vi ska ha lime (äpple) och vitt. Så just gröna äpplen, blommor finns det massor att välja mellan, en löpare, festhäftena, placeringskorten, sand, ballonger, band (runt foten på vinglasen, runt ljusstakar eller stolar etc, inte allt på samma gång dock)  vattenpärlor som färgas med karamellfärg  etc...

Vi ska ha:

Gröna servetter
    Grönt band i fästhäftena
    Grön text på placeringskorten (redan klara, små fjärilar som sitter på glaskanterna)
    Gröna vattenpärlor i genomskinliga skålar och lite blommor matchande min bukett.
    Ballonger
    KANSKE äpplen om det blir för mycket vitt ändå

Ja, ballongerna ligger ju inte på borden utan kommer vara i vår brudbåge och lite här och var, var beror på om Teknikmagasinet har något Helium kvar!

Vi funderar på att ha omslaget på festhäftet grönt också, det är lite en kostnadsfråga med.

BARA FANTASIN SÄTTER GRÄNSER, så släpp den fri!

• Doris

Tack för jättebra tips!! Vad kreativa ni är.

Mirjami: Vattenpärlor låter spännande. Vad är det och var kan jag köpa sådana? Finns de i gröna eller har du färgat dina?

• Lillskoj

Vi hade limegrönt, citrongult och vitt som färgtema. Egentligen tänkte vi bara lime och vitt till en början, men till dukningen blev det gula rosenblad samt lime och citroner på bordet. Och lite olika gröna blommor (några sorter som fanns i min bukett). Festhäftet hade var likadan som inbjudningarna och var vita i botten med en kalla på och ett grönt band.  I min bukett finns en liten lime och i cupcaken återkom limesmaken

• SaJo1981

vi har brunt, vitt och grönt (oliv/salvia) som tema, dukningen kommer gå mest i vitt men med en brun sizoflorlöpare och trollhassel och murgrön på, vita blockljus etc....sen har vi gjort festprogrammen i brunt med olivgrönt band runt (som inbjudningskorten var)

• Mirjami
    Doris skrev 2011-07-13 11:06:09 följande:
    Tack för jättebra tips!! Vad kreativa ni är.

Mirjami: Vattenpärlor låter spännande. Vad är det och var kan jag köpa sådana? Finns de i gröna eller har du färgat dina?
    Jag har sett att de finns lite över allt på nätet. Men annars har www.artflowers.se dem, då 59 kr per påse. Men det blir FYRA LITER så de räcker! Man häller på vatten och vill man ha dem färgade blandar man i karamellfärg i vattnet. Då jag har lime kör jag grönt och lite gult i och blandar innan pärlorna åker i.
  • Doris

Någon som vet var jag kan hitta gröna sidenband?

• Gwennie

Vi kommer också mycket vitt och ljust grönt i dukningen (med bruna inslag). Hittade lite dukningsinspiration när vi funderade på hur vi ville ha det, så jag skickar dem vidare till dig! Inte specifikt dukning av runda bord, men en del kan nog fungera oavsett.

• emmakr
    Doris skrev 2011-07-13 15:20:47 följande:
    Någon som vet var jag kan hitta gröna sidenband?
    Jag har köpt på Panduro, gå in på deras hemsida och kika =)
  • Margris
    emmakr skrev 2011-07-13 21:16:38 följande:
    Jag har köpt på Panduro, gå in på deras hemsida och kika =)
    Här köpte jag satinband, billigt o bra!
    http://www.premier69.com/
  • emmakr
    Margris skrev 2011-07-13 21:28:30 följande:
    Här köpte jag satinband, billigt o bra!
    www.premier69.com/
    Attan, att jag inte hittade den där sidan först ;)
  • Margris
    emmakr skrev 2011-07-14 11:01:07 följande:
    Attan, att jag inte hittade den där sidan först ;)
    Du kan inte lämna tillbaka?

• emmakr
    Margris skrev 2011-07-14 11:50:19 följande:
    Du kan inte lämna tillbaka?

Har redan börjat klippa och klistra ;)
  • Picnick i det gröna

Tack för denna tråd! 
    Tänkte också ha grönt och vitt! Och kanske en gnutta rosa ;) 

• Doris

Puffar lite... Fler tips?

Gärna bilder på era egna dukningar och tips på var man kan hitta saker billigt.

Svar på tråden Grönt och vitt färgtema?