Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?

Jag är en av  de få här som kom under  10 000 sträcket med  30 gäster men det är för jag inte priorterade festen utan äktenskapet  så  morgondagarna som skulle komma var viktigare  för oss än   en dag  i livet.

Udda men vi fick det vi ville ha endå,  varandra och det är för oss de viktigaste.

Våra ringar var arvegods, klänningen var gammal, skulle haft en ny men kroppen svällde upp pga allergier så det var bara att glömma och maken hyrde kläder.   Sminkade mig och fixade håret det gjorde jag själv. Visserligen hade vi catering för 110 kr per portion så det och vigseln var det dyraste.   Ja det kostade 2700 kr i avgifter att gifta sig på en lördag i Skottland.   Veckodagar kostade endast  500 kr, men har man släkt som vill vara med måste man betala lite mer.  Ja just det min brudbukett var köpt på Lidl och Lilla blomsterbutiken i stan,   det gick på  max 50 kr, maken säger att det var mindre.   Jag ville ha prästkragar och tistlar och inga rosor så det blev billigt. 

• Kattpoet

Vill man ha ett billigt bröllop måste man vara flexibel!   Man måste kunna  ändra sig , dvs finns inte  svart  grå stenar, ja men då får man väl ta mörk grå istället  utan att festen är förstörd.

Det blir inte alltid som man tänkt sig men det kan bli bra en då.   Jag set så många som har färg eller tema och det gör festen dyrare.  

Något som jag alltid gör när jag dekorerar, en eller två vecka innan festen  kollar jag på blommor och vad som finns i naturen och sen går jag köper en pappduk i färg som passar, den kostar oftas  runt  40-50 kr  och jag kan göra löpare på mitten av bordet  med den som funkar med det som finns.

Förr hade jag   runt 20 oanvända lakan som jag ärvt som jag använde som duk, nu så lånar vi av vänner knopa lakan, har man vänner runt omkring som också ska ha fester kan man ju tillsammans köpa ett lager lakan och låna. 

• Kattpoet

Moster Stina,  jag har en kokbok där det står   1 dl  Kräm Fräs....

• Kattpoet

Har någon av er icke tårtmänniskor provat fransk silk paj med halllon?

• Kattpoet

augusti om du ger mig 1- 2 timmar så ska jag över sätta receptet till svenska. Inga problem!

• Kattpoet

Fransk silk paj.
     22 cm i diamter stort  färdig gjort pajskal, det ska var kallt. 
    3 stora ägg
    160 ml strösocker.
    2 msk vattten
    285 gram  hackad chocklad,  mörk, ljus eller vit  eller en blanding mellan mörk ochljus.
    114 gram smör, skuren i kuber och rumsvarmt. 
    236 ml vispgrädde
    1½ tsk äkta vanilj socker 

Topping
    236 ml vispgrädde
    1 tsk äkta vanilj socker
    75 ml socker

Tillsätt socker, ägg och vatten i en stor kastrull (2liter). Sätt på plattan på låg medelvärme och börja vispa med en elvisp.  När massan når  70 grader tar du bort den från värmen och vispar i smöret. När smöret är smält ha i chokladen och fortsätt att vispa tills  smeten är rumstemperature.  In en separat bunke vispa  grädden med vaniljen till styva toppar.
    Vispa på ner chokladensmeten sakta i  grädden, tills allt är blandat.  Häll smeten ner i pajformen och ställ i kylskåpet tills det är kall och den har satt sig, det tar ungefär 2 timmar.
    När du ska servera  vispa den andra omgången vispgrädde med socker och vanilj och lägger den ovan på.

Om du använder vit choklad så bör du tillsätta gelatin.  7 gram gelantin blandas med  sockret och sedan hälles i kastrullen , tillsätt sedan sedan äggen och vattnet och så följer du receptet som ovan.
    Om man vill ha  frukt i pajen så som  urkärnade körsbär, hallon, jordgubbar så fyller man pajskalet med frukten innan man häller på smeten.  Om man använder hallon, körbärs är det bäst att lägga dem på sidan så att hålen även kan fyllas med choklad smet.
    Man kan annars ha  frukt eller chokladgodis på toppen av pajen.

Svar på tråden Någon mer än jag som kämpar med att hålla kostnaderna nere?