• Tinzi

Era tips på goda snittar?

Tar gärna emot tips på goda snittar mm och hur man gör dem om ni vet det :)

• Svar på tråden Era tips på goda snittar?
  • LindaochJohn

Vitt "rostbröd" med en bit brieost, pinjenötter, pistachnötter o lite honung ringlat på. In i ugnen tills brödet blir lite rostat o osten blir mjuk.

SUPER GOTT!!! Skrattande

• passionsblomman

Kavla ut smördegsplattor så de blir tunnare, strö på västerbottensost-eller vad annat du gillar som pesto, parmesanost, soltorkade tomater osv osv-, rulla ihop till en rulle och "limma" med lite uppvispat ägg. Skär i 1/2 cm tjocka bitar och lägg upp på en plåt. Grädda av de tills de fått lite färg och servera genast.

Tips: rullarna kan läggas kallt för att bli lättare att skära, och man kan gärna pensla dem med ägg när de ligger på plåten inann gräddning.

Nästaan vad gojs eller röra som helst är nog förövrigt gott i de här rullarna.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Joanna86a

Tunnbröd med philadelphia/hamburger-hästkött/pepparrotsröra. Och med lax och pepparrot/philadelphia.
    Rulla ihop och skär som rulltårta.

• Tinzi

mm kanske borde sagt att jag behöver veg alt. är själv veggo hälften av gästerna med,men kött varianterna va ju bra :)

• Kattpoet

Jag brukar köpa  smördegs fyrkanter på Netto, de finns i frys disken, 10 stycken för 12 kr.  

Sedan gör jag något av detta.
    1.
    Brer färskost på, lite provencal krydda och  sedan en fyrkant över och lägger mitt i mitt våffeljärn och bakar till gyllene. sedan delar jag det i fyra bitar eftersom mitt våffeljärn ger fyra  hjärtan.  Visserligen blir det inte hela hjärtan men det är väldigt gott.

2. Skär varje fyrkant i 4 bitar och lägger  en liten bit god med smakrik ost på varje, viker över som en trekant, gafflar kanten och bakar  i 200 grader  tills gyllene, har ingen tid eftersom min ugn har varit kass ett tag.

3. Skär i strimlor, flätar ihop,  penslar med ägg och har över en drös parmesan eller pecorino. Bakar i ugnen tills gyllene. 

• Kattpoet

Jag har recept på ost kex som är ljuvligt goda och kan göras i olika smaker.  Jag rotar rätt på receptet när jag kommer hem.

• Chicita

Jag gjorde goda tunnbrödsrullader när vi hade provsminkningen.
    Det som gick bäst var de med skinka.

Vispa 1 burk creme fraishe med salt och peppar och dijon-senap efter tycke och smak. Kör sen rökt skinka i mixern och klicka i lite av röran i taget tills det ser ut som en bra blandning...
    Bred på tunnbröd och rulla ihop och plasta in. Låt ligga i kylen i ett par timmar minst innan ni skär upp dom som en rulltårta  ungefär

Jag gjorde med lax också som också var poppis. 
    Samma grund, vispa creme fraishe med salt och peppar, men riv ner färsk ingefära.
    Bred den röran på tunnbröden och lägg en skiva rökt lax på innan ni rullar ihop och ställer i kylen (som dom andra)

Vegetariska alternativ:
    Gör någon (eller båda) av cremefraishrörorna.
    Bred på tunnbröden och lägg på stavar av gurka, paprika, sallad och andra smaskiga grönsaker. Eller om ni vill så kan ni använda tofu eller halloumi eller liknande.

Grunden är vispad creme fraishe som man smaksätter med något lämpligt och sen lägger till fyllning efter tycke och smak...

Svar på tråden Era tips på goda snittar?