passionsblomman skrev 2011-07-15 22:24:02 följande:
Eftersom jag sett de bukettförslag du har i din andra tråd, så är mitt absolut bestämda råd att INTE ge dig på någon av de buketterna själv, utan någon egentlig vana. Du behöver behärska sticktekninken och hur blommorna ska tas om hand. Du behöver kklara att få många stjälkar att stanna kvar i en liten liten oasisboll och du behöver kunna sticka blommonra i en jämn och snygg form utan att råka sticka dem rakt igenom oasisen, eller dra ut och börja om. Det är inget man lär sig på ett försök.
Ska du nödvändigt göra buketten själv, så håll dig till den typen där man behåller stjälkarna och har dem som "handtag" att hålla i. Alltså en "vanlig" bukett. Då kan du i förväg öva på spiraltekniken och har en vettig chans att få ihop det utan tårar eller att det rasar isär längs altargången.
Men du kan också prata med din florist om vad för budget du har, och rätta brudbuketten hon binder efter det. Den behöver inte kosta 1500 kr, det går att få för hälften om du låter en florist hjälpa dig och rådgör med henne.
Oki, jo jag tror att det är just en sån typ av bukett jag klarar av att göra själv, dock skulle min florist skulle ha 1500 för allt (900 för min bukett, 250 tärna, 100:- per marskalk) såeg är väl priserna helt ok/bra, men dock dyrare än att göra själv :) Detta är min drömbukett (se bild) tror den kan bli svår att göra själv dock, hur får jag fast bären lixom ?