Inlägg från: Tårtsmula |Visa alla inlägg
  • Tårtsmula

Erfarenhet av rosor från Hötorget?

Hej alla blivande brudar och alla gifta!

Jag har äntligen kommit fram till en fantastiskt vacker dukning. Den förutsätter massor av rosor och då är det ju av största intresse att få tag i såna billigt. Jag bor i Västerås och gick till torget och köpte rosor för att göra en provdukning. Nu, fem timmar senare, tycker jag att dom ser ledsna ut. Jag får verkligen ångest av det här. Hela dukningen pajjar om jag inte får tag i rosor och jag har inte budget för att betala 40 kr per ros. Har ni erfarenhet av rosor och blommor från Hötorget? Hur mycket har ni fått betala..???

• Svar på tråden Erfarenhet av rosor från Hötorget?
  • Tårtsmula

Tack för synpunkten. Vi skulle behöva få ner blompriset rejält. Gärna 15 kr per ros. Och visst känner jag till refrängen att man får det man betalar för, snålheten bedrar visheten osv osv.... Man vill ju gärna att det ska bli bra, trots billigt.

Någon som har erfarenhet av Hötorget?

• Tårtsmula
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-07-16 10:10:38 följande:
    Vi var på torget i Slussen och köpte rosor till hela lokalen, min bukett och tärnornas bukett. Allt gick på 300:-
    Min brudbukett höll ytterligare 3 dagar efter festen. :)
    Hej! Intressant! Gick du bara dit och köpte eller beställde du? Hur mycket kostade rosorna st?
  • Tårtsmula

Vi tänkte åka förbi Hötorget eftermiddagen före vigseln samtidigt som vi hämtar upp min tärna. Sen åker vi raka vägen till festlokalen och gör i ordning den. Jag struntar i om blommorna ser ledsna ut dagen efter bröllopet. Huvudsaken som ser pigga ut under festen.

• Tårtsmula
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-07-17 21:10:08 följande:
    Tycker det låter som en bra plan!
    Jag kunde inte brytt mig mindre om ifall blommorna höll dagen efter men min bukett höll upp till 3 dagar efter bröllopet. Lycka till! :)
    Hahha.... ja, det är så jag också känner.
  • Tårtsmula
    snart Peters fru skrev 2011-07-17 22:28:04 följande:
    Har du möjlighet att handla blommorna på torsdagen så kan det vara en idé.
    Då hinner du snitta dem o ställa i varmt vatten så dom hinner vattendra ordentligt. Då kan du dessutom plocka bort de blommor som slokat!

Lycka till!
    Aha, ja det är ju såklart en idé... tack!
  • Tårtsmula

Garantin har man ingen nytta av när det väl gäller. Man kan inte gärna skjuta upp festen för att man ska reklamera rosor. Att garantin innebär pengarna tillbaka, spelar ingen roll just den dagen.

• Tårtsmula

Tack blivande fru Swärdh! :)

Blivande fru Swärdh skrev 2011-07-18 19:02:46 följande:
    Ta det lugnt passionsblomman. Det är inte din uppgift att övertyga någon om att inte köpa på torget. Alla gör som dem vill. Man prioriterar olika. Blommor är inte alltid en nr 1 prio för alla. Det framstår tydligt att dem som köpt sina på närmaste torg (inkl. jag) varit jättenöjda så det är dessutom inget fel att vara "lågprisfrälst".
    Vad gäller blommorna tycker jag bara det är extra smart att vara lågprisfrälst för blommor är bara en tillfällig vara. Tycker Tårtsmulans plan är jättebra!

Ja, jag känner lika dant. Passionsblomman, du verkar ta det personligt på något sätt att man letar efter blommor från torg. Du upprepar dina argument om och om igen. Jag förstår vad du skriver, jag lovar! ;)

Hade jag varit intresserad av blommor från florist så hade rubriken angett det. För mig räcker det att blommorna är fina under bröllopsdagen. Många skriver att dom är supernöjda efter att dom har köpt från torg och jag har inte läst någonstans att någon har känt sig blåst.

På måndag ska jag till Hötorget och köpa rosor för en provdukning. Jag kan återkomma om rosornas kvalitet!

• Tårtsmula
    Emblas Mamma skrev 2011-07-18 20:48:20 följande:
    Mina rosor kostade 15kr/st inte 5kr/styck.

Hur gärna jag vill ha ett helt ekologiskt och bra bröllop så har vi faktiskt inte råd.
    Jag förstår att allt inte är bra - men, jag köper vissa saker som är bra till bröllopet och adnra saker som är mindre bra. Jag försöker kompensera på andra sätt.
    Jag har inte dåligt samvete alls.

Alla på BT är ju glada åt ordspråket "rätta munnen efter magsäcken" och det verkar som om det alltid finns någon som förespråkar att man bara måste göra si eller så lite då och då. Det gäller både ringar, fotograf, klänning osv, osv.
    Jag förstår att man kan tycka det, men tyvärr så har inte alla råd med det. Man försöker ju ändå så gott man kan.
    Blommor till kyrkan plockade vi dock i naturen! Likaså till ärebågen osv.
    Det kändes hur bra som helst. Sen att jag köpte 20 billigare rosor för 300 har jag inte dåligt samvete för alls, det var bara bra för plånboken det.

Jag håller med. Vi kommer att behöva runt 200 rosor till borden och övrig dekoration. Det är helt orimligt att betala 20-25 kr st.

Jag köper varje fredag blommor till min blivande från en fantastik florist i Sumpan och ibland från NK. Dom håller ca en vecka och kostar ca 50 kr st. Så det klart att jag kan kvalitet och förstår mig på allt det där, en för bröllopet struntar jag fullständigt i det. Huvudsaken dom är fina en dag!

• Tårtsmula

Jätte, jättefina rosor!

Emblas Mamma skrev 2011-07-18 19:28:25 följande:
    Här är bild på våra blommor,
    vi är jättenöjda såklart! Vi prioriterar absolut inte blommor på borden, det viktiga var såklart att beställa brudbuketten hos en florist, men just dekorationer kan kvitta.
    Detta fick vi alltså för 300, när vi kolla de hos floristen skulle det gå på mer än det dubbla - och vi hade inte råd just då. Så det fick bli från torget! Det kunde inte bli bättre, vi hade kanske tur också!
    Man får kanske inte vara för kräsen! :)

• Tårtsmula

Man kan beställa rosor från torget. Då får man det man vill ha och i rätt mängd. Sen får man självklart räkna in att någon ros vissnar...

Svar på tråden Erfarenhet av rosor från Hötorget?