Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Erfarenhet av rosor från Hötorget?

Vi köpte blommor från torget här hemmavid,
    jag tyckte inte att det var det viktigaste, utan sa till min toastmadame att gå dit och plocka åt sig rosor samma dag, dom har ju ändå mycket att välja på och jag sa bara åt henne att hitta en stor vit blomma, gärna stora rosor, och dom får gärna gå åt det gröna eller ljust rosa hållet. Men bara en aning.

Blommorna höll sig superfina en hel vecka! Svärmor lyckades hålla sina ännu längre som hon fick över!
    Jag tycker at det är värt att köpa på torget, bordsdekorationen är ju ändå inte det viktigaste av allt.
    Tror inte heller chansen är den största att det vissnar sådär med en gång, det bästa är kanske att köpa samma dag!
    Det blir billigare om du inte beställer. Gå bara dit och ta något som passar till ert bröllop.
    Tyvärr fungerar det inte att ladda upp bilder just nu, försöker senare igen.
    Men just våra blommor blev som jag ville, stora, vita och liite åt det ljusgröna hållet i kanterna. Toastmadame köpte även lite "grönt" till och band ihop lite fint! Allt gick lös på ca. 300 kr. Och detta var för 20 rosor och lite grönt till alla.

• Emblas Mamma

Här är bild på våra blommor,
    vi är jättenöjda såklart! Vi prioriterar absolut inte blommor på borden, det viktiga var såklart att beställa brudbuketten hos en florist, men just dekorationer kan kvitta.
    Detta fick vi alltså för 300, när vi kolla de hos floristen skulle det gå på mer än det dubbla - och vi hade inte råd just då. Så det fick bli från torget! Det kunde inte bli bättre, vi hade kanske tur också!
    Man får kanske inte vara för kräsen! :)

• Emblas Mamma

Mina rosor kostade 15kr/st inte 5kr/styck.

Hur gärna jag vill ha ett helt ekologiskt och bra bröllop så har vi faktiskt inte råd.
    Jag förstår att allt inte är bra - men, jag köper vissa saker som är bra till bröllopet och adnra saker som är mindre bra. Jag försöker kompensera på andra sätt.
    Jag har inte dåligt samvete alls.

Alla på BT är ju glada åt ordspråket "rätta munnen efter magsäcken" och det verkar som om det alltid finns någon som förespråkar att man bara måste göra si eller så lite då och då. Det gäller både ringar, fotograf, klänning osv, osv.
    Jag förstår att man kan tycka det, men tyvärr så har inte alla råd med det. Man försöker ju ändå så gott man kan.
    Blommor till kyrkan plockade vi dock i naturen! Likaså till ärebågen  osv.
    Det kändes hur bra som helst. Sen att jag köpte 20 billigare rosor för 300 har jag inte dåligt samvete för alls, det var bara bra för plånboken det.

• Emblas Mamma
    passionsblomman skrev 2011-07-18 20:56:23 följande:
    Det priset hade du kunnat få hos en florist också, och det var inte ditt pris jag tog som exempel, utan brudslöja för 5 kr/st. 15 kr funkar, 5 kr gör det inte.

Jag vet att alla tips på billigt är populärt på forumet och att man ofta tycker "men annars har vi inte råd" För mig personligen går gränsen vid svarthandel. Jag vill inte betala för svarta tjänster. Då får jag isåfall ta att jag inte har råd med DJ, fotograf eller vad det nu kan vara. Jag tycker nämligen inte att gå den svarta vägen är att rätta mun efter matsäcken, utan att leva i gråzoner och göra oärliga val. Om jag inte har råd den vita vägen, så har jag inte råd. Helst vill jag ha annan konsumentupplysning också, som att kunna köpa fair-trade rosor och kaffe där plantagearbetarna fått riktig lön. Eller rosplockarna för den delen. Men det är jag det. Och en del av det är en mycket vidare diskussion, som jag är rätt säker på att jag är ensam här om att vilja föra.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Men vem säger att alla blommor på torget är svarthandel?
    Vårt torg är exempelvis ganska litet, det är bara ett par försäljare, alla känner till dom väl, och min toastmadame känner den som hon handlade av mycket väl, själv är även hon utbildad florist.
    Jag tror inte hon skulle gå och handla av någon som körde med svarthandel.
    Nu känner dom varandra väl.

Tcker det är lite att ta i att säga att alla kör med svarthandel?
    Vi hade ingen DJ, vi hade en amatörfotograf och inget liveband. Inte heler någon cateringsfirma eller liknande.
    Vi hade inte råd. Den sista månaden fick vi vända på varenda krona. Floristen erbjöd oss blommor för ca. 8-900 kronor - vilket vi inte hade pengar till då.
  • Emblas Mamma
    Tårtsmula skrev 2011-07-18 20:58:01 följande:

Jag håller med. Vi kommer att behöva runt 200 rosor till borden och övrig dekoration. Det är helt orimligt att betala 20-25 kr st.

Jag köper varje fredag blommor till min blivande från en fantastik florist i Sumpan och ibland från NK. Dom håller ca en vecka och kostar ca 50 kr st. Så det klart att jag kan kvalitet och förstår mig på allt det där, en för bröllopet struntar jag fullständigt i det. Huvudsaken dom är fina en dag!

Oj! Det var riktigt många rosor!
    Då förstår jag att det måste bli billigare!
    Vi hade ju bara 20 stycken! :)

Alltså, jag gillar inte på något vis olaga saker och att människor lider,
    men man kan tyvärr inte tänka på allt. Jag försöker just nu göra andra saker som är bra för människor och miljö,
    alla kan göra något men ingen kan göra allt.
    Jag tror inte det är så illa att alla torghandlare är bluffare och svarthandlare,
    det är ju lika illa att t.ex dricka cola och kaffe har jag hört? Det finns mycket vi inte ens vet om som är dåligt för omgivningen. Man kan bättra sig på en hel del saker - men inte gör man allt! Det går inte..
  • Emblas Mamma
    passionsblomman skrev 2011-07-18 21:08:30 följande:
    Jag sa det då inte iallafall. Tvärtom har jag påpekat att det finns olika sorters torgare. Det kan du se om du läser inlägg #24. Och för information, så har även utbildade florister skrämmande breda samveten många gånger. Just dt faktum att svarta pengar är så utbrett och accepterat i den här branschen, är ett oerhört tungt skäl till att jag drar mig för att starta eget. Det är inte många som verkligen jobbar ärligt hela vägen. Jag tycker det är oerhört sorgligt och har ingen vidare lust att ge mig in och slåss om kunderna på de premisserna. 
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nej, det är väldigt tråkigt att det måste vara så!
    Jag håller med om det.
    JAg önskar som sagt att jag hade råd med att göra ett riktigt ekologiskt bröllop, och faktiskt, alltid vara sådan i vardagen också! Det går ju inte helt och hållet.
    Men jag beundrar verkligen alla som försöker ordentligt! :)
Svar på tråden Erfarenhet av rosor från Hötorget?