• Freakie

Hur håller era festprogram ihop?

Pyssel är inte riktigt min starkaste sida, så behöver tips från er som har mer vana inne...

Nu har vi kommit så långt vi att vi nästan är klara med innehåller till festprogrammet och har även bestämt att vi vill ha en tapet som omslag till det hela. Men då kommer nästa fråga, hur ska vi se till att det hela håller ihop? Min första tanke var att bara häfta ihop det, men en vanligt häftapparat är för liten för det. Nästa fundering var band, men håller det verkligen ihop? Och i sådana fall vad för typ av band ska man välja?

Tar tacksamt emot alla tips ni har, gärna även med bilder

30:e juli är det dags
  • Svar på tråden Hur håller era festprogram ihop?
  • Freakie
    tweety skrev 2011-07-17 11:18:23 följande:
    Hejsan !

Vi har blått och vitt som tema eller rättare sagt havs tema så vi kommer att ha ett litet snöre i brunt som man i vanliga fall har till att binda upp blommor med. men kanske kan du ha ett litet smalt sidenband, eller guld eller silver tråd, brukar ju finnas massor på panduro elelr i alla syaffärer.

Vi har tittat lite grann på det med band, men har inte riktigt hittat något som vi gillade...

• Freakie
    MagicBride skrev 2011-07-17 11:18:25 följande:
    jag häftade trots för liten häftapparat :-P öppnade upp den så den blev lång och platt (hoppas du förstår) sen häftade jag igenom utan platta eller annat "stopp" på andra sidan för att sedan trycka ner klamrarna själv. Ett himla pill men blev bra Akta fingrarna bara

Hmm, ja det är ju ett alternativ. Men verkar vara väldigt pilligt... Får väl kanske bli back-up planen

• Freakie
    Agape skrev 2011-07-17 11:20:59 följande:
    Bero ju lite på hur ni vill ha det men när jag gör "häften" så brukar jag sy ihop dem på symaskin. Har man ingen symaskin så kan du ju bara binda ett band i ryggen eller tex använda dig av små "brads" som små metall knappar med två ben som man fäller ut och som håller ihop papperet (man har då först gjort ett hål igenom papperet och fäster dessa brads rakt igenom). Lycka till!

Ja, men skulle kanske sy... Det får jag ta och testa ikväl.. Du råkar inte ha några bilder på hur det ser ut?

• Freakie
    bruden skrev 2011-07-17 16:47:51 följande:
    Jag har fördelen av att ha en sån där lååång häftapparat så våra är ihopsatta med hjälp av den Har en hel del band över så jag funderar på att binda runtom för utseendets skull... Tåls att tänka på
    Du råkar inte bo i Malmö-området så att man kan låna den?
  • Freakie
    bruden skrev 2011-07-17 17:02:47 följande:
    Dessvärre inte. Bor utanför Västerås...

Då blir det nog billigare att köpa en själv

• Freakie
    Morneraka skrev 2011-07-17 17:10:56 följande:
    Sydde mina efter jag hade vikt dem så jag visste var jag skulle sy, såg väldigt snyggt ut!=) och höll ihop strålande under den vilda festen!;)
    9/7-11

Ja, det låter ganska vettigt att sy. Har varit och lånat mammas maskin så jag tänkte testa lite ikväll. Hur har du gjort med kanterna, bara knutit ihop under- och övertråden? Eller avslutat det på något annat sätt?

Svar på tråden Hur håller era festprogram ihop?