passionsblomman skrev 2011-07-18 17:24:12 följande:
Det sa jag inte.
Du sa i ditt förra inlägg att de "inte borde kosta så mycket". Det står i samma stycke som påpekandet att "de flesta ju har en hel häck av det i trädgården" och det tolkar jag som att det borde vara billigt just för att det är vanligt i trädgårdarna. En ganska vanlig åsikt, har jag märkt.
Kanske är min tolkning av det du skrev, färgad av att många kunder uttrycker just det "herregud, kostar en pion 65 spänn, mormor har ju hela trädgården full". Därifrån kommer mitt konstaterande: om man inte kan plocka själv i en trädgård, är det helt ointressant att det isåfall vore gratis.
Och för en florist är det också helt ovidkommande att liljekonvaljer växer i fulla skogsgläntorna på våren. De kostar ändå rejält per stjälk när man måste köpa dem odlade.
Inga priser i butik baseras på huruvida en blomma går att hitta i naturen eller trädgården. Och väldigt få produkter hos floristen är plockade av henne själv. Vore de det, skulle de dessutom vara mycket dyrare, eftersom det då skulle tagit en massa tid som hon isåfall måste ha betalt för.
Så, min kommentar gällde öht inte att det skulle vara ointressant att få tag i dem gratis. Dock har jag aldrig sett de häckar av brudslöja du talar om skulle vara så vanliga i trädgårdar. Men har TS tillgång till sådana så är det ju givetvis gott för henne.
Ja, det var helt enkelt du som missförstod. Jag borde såklart gjort ett mellanslag efter den meningen så att det blev helt korrekt och omöjligt att missförstå. "De borde inte kosta så mycket! " var en gissning som Fru Swärdh har bekräftat nu. Jag tror att jag gjorde helt klart att jag inte är florist utan bara försökte hjälpa till.
7 av 10 i mitt område har "en mindre häck" ( just ordet häck var skämtsamt menat och givetvis fel av mig då det kan misstolkas) men det kanske bara är ovanligt populärt i mitt område.