• B2B

Någon mer som ska eller har gift sig utomlands?

Nu ska det äntligen skeSkrattande Nästa år gifter vi oss i älsklingens hemstad i Camerun!
    Vi har tittat på kläder åt oss och barnen, men hur planerar man resten hemifrån?
    Hur gör ni andra? Vi ska inte anlita någon firma, för vi vill ordna så vi får allt precis som vi vill...
    Och hur beräknar ni med mat och dryck? Det funkar ju inte som här med inbjudningar osv, utan det kommer ju komma mååååånga. Vi vill bjuda på allt.
    Någon som har erfarenhet av liknande som kan ge mig lite tips?? Papper och sånt har vi koll på.
    Vi är bägge så oerhört lyckliga att detta äntligen ska bli av, men hjälp vad nervös jag är för allt jag känner att jag inte har koll på.
    Vigseln kommer hållas i kyrkan.

• Svar på tråden Någon mer som ska eller har gift sig utomlands?
  • 2011

Du vill inte anlita någon på plats. Har han några släktingar där som kan hjälpa till. Att anordna en stor fäst utan att ha någon som kan prata med leverantörer är väldigt svårt. Det kan också bli vissa problem med kulturkrockar (De kanske inte har samma känsla för punktlighet som svenskar har). Jag hade som tur var svärföräldrarna på plats i landet så de kunde hjälpa till med det mesta.

• B2B
    2011 skrev 2011-07-20 13:40:07 följande:
    Du vill inte anlita någon på plats. Har han några släktingar där som kan hjälpa till. Att anordna en stor fäst utan att ha någon som kan prata med leverantörer är väldigt svårt. Det kan också bli vissa problem med kulturkrockar (De kanske inte har samma känsla för punktlighet som svenskar har). Jag hade som tur var svärföräldrarna på plats i landet så de kunde hjälpa till med det mesta.
    Tack så mycket för ditt svar!

Visst har han familj och släktingar där, men jag känner att jag inte vill lämpa över massa (även om jag vet att de med glädje skulle hjälpa till)  Vi tar mycket både kläder och annat från USA, och jag funderar på om man skicka det direkt dit.. Så slipper man betala så mycket extra på flyget.
    Hehehehe.. nej, det här med tid tror jag nästan inte det finns något land som är så noga med som Sverige.
    Jag får kanske be "gubben" fråga nån i familjen om de kan kolla upp hur långt innan vi behöver beställa dricka och matvaror osv... Samt hur mycket de brukar räkna med i åtgång. Annars vill vi inte att de ska veta allt för mycket om upplägg osv innan. Men detta är ju väldigt spännande för mig eftersom det kommer vara väldigt annorlunda även om vi har vår prägel. Det är nog lite det som skrämmer mig. Jag gillar att ha 110% koll på allt.. hehehe
    Vi kommer åka ner några veckor i förväg för att fixa med det sista =)
    Vad skönt för er att ni hade svärföräldrarna!
    Riktigt vackert hade ni det!!
    Man har ju inte inbjudningar så som i Sverige där, men verkar det oartigt om vi Skickar till dem som vi kommer bjuda med i alla fall?? (Tänkte när vi nu inte kommer skicka till alla...)
  • Ankis88

Hej!
    Vi har precis kommit hem från Italien, där vi gifte oss för 3 veckor sedan. Mina föräldrar bor där och ordnande mycket, vissa saker som inbjudningar fixade vi från Sverige och 2 månader innan åkte vi ner för att bestämma meny, fotograf etc.
    Men det känns som det är en stor skillnad mellan bröllop i Cameroon och i Italien, vi hade inte en jättestor kulturkrock, även om det fanns vissa skillnader.
    Jag tror dock att vi inte skulle ha gift oss där om vi inte hade vetat att mina föräldrar kunde ordna en massa.
    Lycka till! 

• 2011

Svår det där med inbjudningar när det skiljer sig så mycket kulturellt. Kanske ni kan skicka inbjudningar till de som förväntar sig att få det (Svenskar), men inte till de som bor i Cameroon?
    Det låter bra att ni kommer att vara där några veckor innan för att styra upp det sista, annars skulle det nog vara lite väl svårt. Jag skulle göra en check-lista på allt som behöver göras så att ni kan kontrollera att ni ordnat allt och så att ni kan kontrollera att allt verkar vara på plats när ni åker dit. Prata gärna med någon från Cameroon om listan. Det kan finnas saker som man som svensk inte tänker på eller ens vet om.
    Innan jag gifte mig kunde jag inte föreställa mig att det skulle vara så mycket att göra/planera inför ett bröllop.

• Charmina

I afrika så planerar och annordnar familjerna bröllopen.
    Kvinnorna kommer hjälpa dig massor när du väl är på plats och männen komemr hjälpa din man.
    Det finns ju massor av seder där nere som dom säkert vet mer om och kommer vilja att ni nyttjar :)

Man skickar inte ut inbjudningskort i de flesta länderna i afrika utan det sprids muntligt och man räknar alltid med mycket folk då det ses som oartigt att inte välkomna alla som vill komma.

Jag råder dig att prata med din man som i sin tur kontaktar sina släktingar och framför era önskemål till dom.
    Dom kommer absolut inte at det som att du/ni 'lastar' på dom saker utan för dom komemr det vara självklart. Man tar det snarare som en förolämpning om man inte involverar dom i det mesta.

Lycka till och allt kommer att lösa sig väl på plats!!!!

• Mrs S 2012

Vi kommer att gifta oss i Skottland i den lilla stad där min sambo är ifrån. Hans föräldrar bor där och hans mamma är vår "wedding planner" :)
    Hans syster gifte sig för ett par år sen och hans mamma har stenkoll på saker som jag inte ens har tänkt på!
    Jag behöver mest bekymra mig om kläder och ringar i dagsläget!

Svar på tråden Någon mer som ska eller har gift sig utomlands?