Att möta sin själsfrände
Jag vet flera som är gifta och har barn med sina pojk- och flickvänner från högstadiet, så att det verkligen kan vara äkta kärlek redan vid ung ålder tror jag verkligen förekommer. Jag tror dock inte att det är så vanligt faktiskt.
Det enda jag tycker du ska göra nu är att njuta :) Ni har ännu inte varit tillsammans så länge säger du och du är fortfarande ung, så jag tycker inte att ni behöver ta itu med tyngre saker riktigt ännu (om ni inte absolut vill, alla är olika). Jag tror dock att det är väldigt viktigt att när man väl bestämmer sig för att ta nästa steg och faktiskt börja planera en framtid tillsammans, att man har liknande värderingar och framtidsdrömmar. Att man drar åt samma håll så att säga. Med det menar jag inte att man måste tycka precis lika om allting, men på det stora hela är det ju bra om man har liknande viljor. I längden tror jag det blir svårt att hålla ihop om den ena tex vill bo i ett stort hus på landet, inte ha några barn alls och är allergisk mot hundar och den andra vill absolut bo i lägenhet mitt i stan, ha minst tre barn och inte kan tänka sig ett liv utan hund. Två andra saker som jag tycker är A och O i ett förhållande är kommunikation och komprimissande. Man måste kunna, vilja och våga kommunicera med varandra och även kompromissa. Ska man få ett förhållande att fungera och flyta på under en längre tid måste man vara beredd att kompromissa om saker och ting.
Självklart finns det en hel drös med andra saker som också spelar in och det är ju olika från person till person vad man värdesätter hos en partner och i ett förhållande. Det är också något som är viktigt, att man har sådan koll på sig själv så man vet vad man själv tycker är viktigt, vad man har för prioriteringar, mål och drömmar.