• Anonym (Lite korkad)

Ni som har linser - hjälp!

Jag har fått hem ett par linser att prova under en månad. Nu börjar jag fundera på hur det var jag skulle göra egentligen... När man ska sätta i linserna, ska de sköljas i ny linsvätska eller ska man bara ta dem direkt från förvaringsetuiet? Jag använder Biotrue linsvätska.
    Min optiker är på semester och jag känner mig så dum för att jag blir så osäker! Samtidigt vill jag ju inte förstöra ögonen på något sätt.

Så skölja med ny linsvätska efter nattförvaring eller ej?

• Svar på tråden Ni som har linser - hjälp!
  • BrudiMaj2012

Jag har haft linser hur länge som helst, det är ju bara bra att du är noggrann och försiktig jag brukar skölja linserna lite snabbt efter nattförvaringen, men det är nog inte helt nödvändigt egentligen.. Men det skadar ju inte heller

• Anonym
    Anonym (Lite korkad) skrev 2011-07-21 10:07:57 följande:
    Jag har fått hem ett par linser att prova under en månad. Nu börjar jag fundera på hur det var jag skulle göra egentligen... När man ska sätta i linserna, ska de sköljas i ny linsvätska eller ska man bara ta dem direkt från förvaringsetuiet? Jag använder Biotrue linsvätska.
    Min optiker är på semester och jag känner mig så dum för att jag blir så osäker! Samtidigt vill jag ju inte förstöra ögonen på något sätt.

Så skölja med ny linsvätska efter nattförvaring eller ej?
    Jag tvättar alltid mina på kvällen. När man tar ur dem på kvällen, se till att ha tvättade händer.  Lägg den (först den ena, sen den andra) i handen och "gnugga" försiktigt med linsvätska i handflatan, på båda sidorna av linsen. Lägg linsen i sin behållare med färskt linsvatten, stäng locket. På morgonen när du tar i linserna igen, häll ut linsvattnet försiktigt i handfatet el liknande så "fastnar" linsen på kanten av linsbehållaren och du kan ta den. Lufttorka behållaren (på ett rent ställe, upp-och-ned så att det inte kommer damm).

Så för att svara på din fråga; när linserna är helt nya och du öppnar förpackningen, behöver du inte tvätta dem med ny linsvätska!
  • MalinMattias

Det skadar inte men är inte nödvändigt. :)

• Anonym (Lite korkad)

Gulliga ni! Tack för alla svar!

Jag har hittills tagit linserna direkt ur etuiet, men sköljt av dem med ny linsvätska om jag fått pilla för länge innan jag fått i dem (nybörjare, ni vet). Verkar inte vara helt fel då, med andra ord. Glad

• brollop6aug

Jag har haft linser i ett halvår och skäljer dem snabbt i lite linsvätska på morgonen.

• Mirjami

Tvätta hellre för mycket än för lite.

Jag har endagslinser så jag tar direkt ur etuiet och har endast en liten flaska linsvätska i väskan för dagar då det behövs. När man blir trött blir ögonen gärna lite torra och då kan man dutta i en droppe i varje och så är man som ny igen :)

Jag är blind utan mina och har haft linser i snart 20 år. Och i tonåren slarvade jag med hygienen, sov med månadslinser och så, vilket gav en bakterieinfektion i ögat som varade i ett helt år. Det resulterade i svagt brytningsfel.
    Så som sagt, hygien, tvätta hellre för mycket än för lite om du är minsta osäker!

• 120530
    Mirjami skrev 2011-07-21 11:25:01 följande:
    Tvätta hellre för mycket än för lite.

Jag har endagslinser så jag tar direkt ur etuiet och har endast en liten flaska linsvätska i väskan för dagar då det behövs. När man blir trött blir ögonen gärna lite torra och då kan man dutta i en droppe i varje och så är man som ny igen :)

Jag är blind utan mina och har haft linser i snart 20 år. Och i tonåren slarvade jag med hygienen, sov med månadslinser och så, vilket gav en bakterieinfektion i ögat som varade i ett helt år. Det resulterade i svagt brytningsfel.
    Så som sagt, hygien, tvätta hellre för mycket än för lite om du är minsta osäker!
    Jag har glasögon på jobbet men endagslinser om jag vill vara fin, och har problem med att jag blir torr i ögonen precis som du när jag blir trött. har alldrig problem utomhus utan bara inne. Är linsvätska detsamma som ögondroppar? Vill hitta något bra att använde innan bröllopet, om jag skulle bli torr i ögonen då.
  • A loves A
    Red skrev 2011-07-21 11:49:04 följande:
    Jag har glasögon på jobbet men endagslinser om jag vill vara fin, och har problem med att jag blir torr i ögonen precis som du när jag blir trött. har alldrig problem utomhus utan bara inne. Är linsvätska detsamma som ögondroppar? Vill hitta något bra att använde innan bröllopet, om jag skulle bli torr i ögonen då.
    Jag varierar också mellan glasögon och daglinser. Frågade hos optikern om det fanns någon liten flaska man kan ha med sig om man blir torr i ögonen. Hon tipsade om Systane som är smörjande ögondroppar, har dock inte testat dem än.
  • 120530
    A loves A skrev 2011-07-21 13:33:53 följande:
    Jag varierar också mellan glasögon och daglinser. Frågade hos optikern om det fanns någon liten flaska man kan ha med sig om man blir torr i ögonen. Hon tipsade om Systane som är smörjande ögondroppar, har dock inte testat dem än.
    Tack för tipset, skall köpa dem och prova nästa gång jag är på apoteket!
  • A loves A
    Red skrev 2011-07-21 13:39:56 följande:
    Tack för tipset, skall köpa dem och prova nästa gång jag är på apoteket!
    Jag köpte mina hos optikern, men de kanske finns på apoteket också.
  • Mirjami
    Red skrev 2011-07-21 11:49:04 följande:
    Jag har bara en liten flaska linsvätska, men ögondroppar är säkert bra de med.
Svar på tråden Ni som har linser - hjälp!