• Anonym (osäker)

Uppsägningstid vid semester, någon som har koll?

Jag funderar på att säga upp mig denna veckan, och sedan går jag på semester på måndag.
    Jag har en månads uppsägningstid, men kan jag säga till idag att jag säger upp mig, och sen börjar uppsägningstiden direkt så att jag slipper komma tillbaka efter, eller måste jag komma tillbaka och jobba en månad till?

Ingår i handels, men jag hittar ingen vettig info på deras hemsida.

Håller på att bli tokig på detta, för ska jag ändå komma tillbaka en månad sen kan jag ju lika gärna vänta med att säga upp mig.

Har någon ett bra svar så snälla, snälla hjälp mig!

TACK!

• Svar på tråden Uppsägningstid vid semester, någon som har koll?
  • Anonym

Din uppsägningstid börjar när du säger upp dig och att du går på semester är egentligen ointressant. (Vissa arbetsgivare kan bråka om detta) Men så ser juridiken ut.

Lycka till!

• ClaraH

Uppsägningstiden börjar från det datum du säger upp dig, oavsett om du har semester eller inte. När du har semester är du ju också anställd.

• Anonym (osäker)

Tack så hemskt mycket för svaren!
    Det hade känts så himla dumt att gå och säga upp sig, och sen behövak omma tillbaka igen. hade känt mig lite lurad då, så det är bra att ha all fakta innan man tar det stora beslutet :)

• Anonym

Och jag har tvärt om vänner med erfarenhet av att det inte är så, så det kanske skiljer mellan olika avtal. Nu var det ju ett tag sedan, så det kan ha ändrats, men denne fick inte använda semestern som uppsägningstid...

Om situationen varit den omvända, att du hade blivit uppsagd hade däremot arbetgivaren inte kunnat tvinga dig att ta semester under tiden.

• Anonym (osäker)

oj, okej då. Det lät ju inte lika roligt. Vad jag har lyckats surfa fram så kan man använda semestern som uppsägningstid, om semestern redan är beviljad av chefen.

Men om jag har ett nytt jobb på g så blir det ju ganska krångligt om jag inte kan börja där efter en månad.
    Min chef är dum i huvudet så antagligen kommer han att försöka tvinga kvar mig.
    handels hemsida är så jävla kass så ingen info om avtal ang detta får man där heller ...

• Anonym

Återigen (svarade först) din uppsägning gäller från dagen du säger upp dig varesig semester eller inte. Är utbildad jurist. Din chef kan bråka, inget ovanligt alls men det är det som gäller. Kontakta ditt fack vid problem och är du inte med i fack kan du kontakta jurist hos fackförbund som är relavant i ditt jobb (handels)

• ClaraH

Din uppsägning gäller ju från och med att du säger upp dig. Sen kan det vara så att du inte har tillräckligt med semester att ta ut. Ofta tar man ju ut hela årets semester på sommaren trots att den inte ännu är upparbetat. Man har ju rätt till 25 dagar per år, men om man säger upp sig på sommaren så kanske man inte har arbetat in den ännu (beroende på semesterår och sparade dagar också) och då kan det ju bli fråga om färre semesterdagar eller att man inte får betalt under hela uppsägningstiden om man inte har semesterdagar att ta ut. Men själva uppsägningstiden kan inte skilja mellan olika avtal, det bryter ju med vitsen med uppsägningstid liksom.

Svar på tråden Uppsägningstid vid semester, någon som har koll?