• Helena brud 20 aug

hur göra med musik vid utevigsel?

Vi ska vägas utomhus, om vädret tillåter. Men hur gör man med musiken? Högtalare och sen då? Och kan man koppla in sånt el piano? nån som vet.. ström har vi iaf tillgång till..

• Svar på tråden hur göra med musik vid utevigsel?
  • Cantaton

Om ni har en liten mixer som fördelar ljudet till högtalarna kan ni koppla in elpianot till den med en sladd som heter tele. Om ni hyr in en pianist med elpiano vet säkerligen pianisten vilka sladdar etc. som behövs. Kanske tar musikerna med sig egen ljudanläggning; det gör alltid jag när jag är ute och sjunger. Det enda jag brukar be om då är att det finns eluttag - ett helt vanligt. Däremot bör ni nog se till att det finns ett tält eller en presenning eller något till anläggningen OM det regnar eller om det är riktigt stark sol riktad mot grejerna.

• Helena brud 20 aug

Hm. Får kanske kolla om vår dj har något vi kan låna el hyra. Tjejen som ska sjunga har inga egna saker, utan vi behövde hitta nån som kompade henne... i kyrkan hade det ju varit lättare... en vanlig Street förstärker funkar alltså inte?

• MsChevy

Vi ska ha vår vigsel utomhus och vår plan är att släppa med oss ljudanläggningen hemifrån. Vi har ganska bra ljud så vi hoppas det kommer räcka. Kommer även nyttja akustiken i den gamla ruinen vi ska va i för att få bra ljud och lite mera känsla i den.
    Vi ska inte ha så mycket musik på själva vigseln, bara en ingångslåt, en på mitten o en utgångslåt o ingen av dom kommer vi ha live, utan spelas från skiva eller usb. På själva festen (på annan plats inomhus) kommer vi hyra karaokeutrustningen och en kompis som är musiker o karaokevärd kommer vara musikansvarig. 

Men som Cantaton sa, är det viktigt att skydda ljudanläggningen mot både sol, värme och fukt, så vi kommer nog dölja anläggningen på något sätt så att det både är dolt o skyddat men ändå lättåtkomligt för den som sköter musiken...det blir nog bra i slutändanSolig

Vilken musik kommer ni ha?

• Cantaton
    Helena brud 20 aug skrev 2011-07-22 17:09:01 följande:
    Hm. Får kanske kolla om vår dj har något vi kan låna el hyra. Tjejen som ska sjunga har inga egna saker, utan vi behövde hitta nån som kompade henne... i kyrkan hade det ju varit lättare... en vanlig Street förstärker funkar alltså inte?
    Ja, kolla om DJ:n har grejer som funkar att koppla in piano och mikrofon i och om han kan komma i tid för att sätta upp grejerna till vigseln. Jag vet inte vad en Street förstärkare är, så det kan jag inte uttala mig om... Jag är sångerska, inte ljudtekniker, tyvärr :)
  • Helena brud 20 aug

Jäkla autocorrect ;) stereo förstärkare skulle det stå....

• Chicita
    Helena brud 20 aug skrev 2011-07-22 16:00:20 följande:
    Vi ska vägas utomhus, om vädret tillåter. Men hur gör man med musiken? Högtalare och sen då? Och kan man koppla in sånt el piano? nån som vet.. ström har vi iaf tillgång till..
    Oooh jag är hemskt ledsen... men jag såg ett litet lustigt stavfel här och "måste bara"... Hoppas du bjuder på det TS...

"Vägas utomhus"... Är vågen väderkänslig? Oskyldig

Tillbaka till topic då.
    Kolla med en konferensanläggning annars. Dom kan eventuellt ha mobil utrustning att ta med.
    Många musiker har annars egna lösningar på sådant bara det finns ström att tillgå.
    Lycka till Solig
  • Helena brud 20 aug

Vadå, ska inte ni passa på att väga er på er stora dag? :o ska testa google lite... :)

• Chicita
    Helena brud 20 aug skrev 2011-07-23 13:23:51 följande:
    Vadå, ska inte ni passa på att väga er på er stora dag? :o ska testa google lite... :)
    Njaee.... Vi har inte hoppat på den trenden Drömmer

Vi hyrde ljudanläggning för en marsvinsutställning i Borlänge förut. Men via en radio och tv-firma här i stan.
    Funkade jättebra...
    Förutom att lokalen var dubbelbokad och en cykeltävling delade lokal med oss och använde som kansli. Vilket innebar att deras ljudutrustning totalt överröstade vår Skrikandes
  • Styrka

Boombox med batterier. Färdigt. Varför krångla till det?

och en musikskole-elev som spelar tvärflöjt bakom oss vid ingång till vigselplatsen.

• Helena brud 20 aug

vad är en boombox? Länk?? :)

Svar på tråden hur göra med musik vid utevigsel?