• liley

Kostnad för att göra om befintlig ring

Är det någon som vet vad det kan kosta att stöpa om en ring i vitt guld med diamanter och ändra lite på designen? Jag har själv materialet (vitt guld och diamanter). Om ni känner till någon billig guldsmed i Stockholm får ni gärna komma med tips!

Funderar också på att göra en ny skena till en solitärring. Den är nu i platina, men skulle behöva ha en ringskena i vitt guld. Har dock inte guldmaterial till detta.

• Svar på tråden Kostnad för att göra om befintlig ring
  • 1700tal

När jag gick och frågade om samma sak (hade guld och diamanter) så var de flesta svar jag fick kring 5000 kr för bara arbetskostnaden. Men det var inte i Sthlm.

• liley
    1700tal skrev 2011-07-23 10:24:35 följande:
    När jag gick och frågade om samma sak (hade guld och diamanter) så var de flesta svar jag fick kring 5000 kr för bara arbetskostnaden. Men det var inte i Sthlm.
    Oj! Det var inte så billigt...
    Januaribruden skrev 2011-07-23 10:28:35 följande:
    Jag ville göra om en ring som jag hade i vitguld och med diamanter. Skulle kosta 3300 kr.
    Det var ju lite bättre. Vilken guldsmed var det?

Kom gärna med tips på billiga guldsmeder!
  • zandri

ska du göra om den helt eller hur menar du?

Jag ska använda min mors gamla vigselring som min vigselring. En ring i guld, med 5 små diamanter på. Jag ska förminska den plus ta bort den gammla graveringen och sätta in vårat vigseldatum. Detta kostar 500:- hos min guldsmed i skåne.

• lundabrud
    zandri skrev 2011-07-23 14:15:14 följande:

Jag ska använda min mors gamla vigselring som min vigselring. En ring i guld, med 5 små diamanter på. Jag ska förminska den plus ta bort den gammla graveringen och sätta in vårat vigseldatum. Detta kostar 500:- hos min guldsmed i skåne.

Jag ska göra samma sak, med min mammas vigselring. Bor också i Skåne (Lund), vilken guldsmed? Putsar han också upp den då? "Får" du resten av guldet som han tar bort eller vad händer med det?
  • liley
    zandri skrev 2011-07-23 14:15:14 följande:

Det är en ring som är 16,25 i diameter. Jag behöver göra om den till 15,50 för att passa mitt finger, men det verkar som om man behöver plocka bort diamanterna (12 st prinsesslipade) som nu ligger i en skena och stöpa om hela ringen för att sedan sätta dit diamanterna igen. När de ändå behöver gjuta om tänkte jag ev. ändra lite på designen.
  • Lillskoj

Kan varmt rekommendera Elmbladhs guld på götgatan. Vi var runt på ca 7 ställen och frågade vad själva arbetskostnaden var. Elmbladhs låg inte i topp men dom som kändes absolut bäst och bra service.

• liley
    Lillskoj skrev 2011-07-23 17:56:52 följande:
    Kan varmt rekommendera Elmbladhs guld på götgatan. Vi var runt på ca 7 ställen och frågade vad själva arbetskostnaden var. Elmbladhs låg inte i topp men dom som kändes absolut bäst och bra service.

Tack för tipset, mailade dem och ska försöka hinna titta förbi där imorgon!
  • liley

Hör mig för i och omkring Sthlm, så fler tips på billiga guldsmeder är välkomna!

• zandri
    lundabrud skrev 2011-07-23 14:57:27 följande:
    Jag ska göra samma sak, med min mammas vigselring. Bor också i Skåne (Lund), vilken guldsmed? Putsar han också upp den då? "Får" du resten av guldet som han tar bort eller vad händer med det?
    Jag använder mig av Guld & Silver smedjan i Ängelholm. Tycker dem är helt kanon. Bra priser och väldigt trevliga och hjälpsamma! Dem putsar även upp smycken. Vet dock inte vad som händer med den bit dem tar bort men den borde jag få tillbaka för det är ju mitt guld ;)

Liley -> Ja då vet jag tuvärr inte, det verkar då som du har en lite mer komplicerad ring. Min ring behövs bara klippa bort en del på alltså inte göra något med diamanterna. Hoppas du hittar någon bra!
  • Agape

Är lite i samma sits, ska inte designa om ringen utan bara förminska men rätt så rejält så det innebär att jag måste infatta om stenar. Har vart inne och pratat med två olika guldsemdar på götgatan och en sa att der bara var att trycka ihop den, den skulle bli oval men det gjorde inget.... Den andra sa att man var tvungen att infatta om de yttre stenarna så att de inte skulle släppa (ploppa ur) skenan då man ändrat formen så drastiskt. Den sistnämnde kändes ju lite mer seriös! Så även jag är på jakt efter en seriös guldsmed i sthlm och som har bra priser.

• Lillskoj

Guld design på götgatan är oseriösa och otrevliga (tycker jag). Min förlovningsring är köpt där och 2 månader med krångel och förstörd ring följde med...

• liley
    Lillskoj skrev 2011-07-25 20:05:12 följande:
    Guld design på götgatan är oseriösa och otrevliga (tycker jag). Min förlovningsring är köpt där och 2 månader med krångel och förstörd ring följde med...
    Var också där idag och fick precis samma intryck!

Hade öppet köp på ringen jag skulle göra om för jag har just fått veta att det inte gick att storleksändra och att diamanterna kunde skadas om man tog ut dem ur fattningen. Köpte den till bra pris på Kaplans men jag har så smala fingar (15,25 i diameter var det visst har jag fått veta idag) och det är inte lätt att gå ner så mycket i storlek på en befintlig alliansring... Är nu tillbaka till punkt A. Tror att jag ev. ska köpa lösa diamanter och kanske använda eget palladium och låta en guldsmed göra en ring som jag själv designar.

Ängelholm är tyvärr lite långt bort, vet inte om det funkar att designa en ring utan att möta guldsmeden.
  • Agape

Idag lämnade vi in ringen på ett ställe vid St:Eriksplan, kan ju säga att prisbilden var helt annan än vad tex Guld design ville ha för samma jobb Förvånad ca en tredjedel av priset de gav! Denna guldsmed hade även mästarbrev och tillhörde guldsmedsmästarföreningen (eller vad det nu hette...). Kändes mer seriös än de tidigare guldsmeder jag vart inne hos. Han kom även med förslag att göra så att ringarna passar bättre ihop och för att minska nörning mot varandra, och det i den befintliga kostnaden. Så än så länge är jag jätte nöjd, få se om det håller i sig efter att jag hämtat ut ringen.

• liley
    Agape skrev 2011-07-26 19:32:34 följande:
    Idag lämnade vi in ringen på ett ställe vid St:Eriksplan, kan ju säga att prisbilden var helt annan än vad tex Guld design ville ha för samma jobb Förvånad ca en tredjedel av priset de gav! Denna guldsmed hade även mästarbrev och tillhörde guldsmedsmästarföreningen (eller vad det nu hette...). Kändes mer seriös än de tidigare guldsmeder jag vart inne hos. Han kom även med förslag att göra så att ringarna passar bättre ihop och för att minska nörning mot varandra, och det i den befintliga kostnaden. Så än så länge är jag jätte nöjd, få se om det håller i sig efter att jag hämtat ut ringen.
    Åh... Låter jättebra! Vilken guldsmed var det...?
Svar på tråden Kostnad för att göra om befintlig ring