• Moi mokulat

Kan min man har svart slips?

har tittat på massa foton och där har männen svart slips på bröllop.
    Jag ska har en svart klänning med vita prickar och undrar om min man kan
    ha svart kostym med svart slips.
    Är det okej?
    Tänkte ha en liten blomma på kavajen.

• Svar på tråden Kan min man har svart slips?
  • izredam

Var lite snabb där - vad jag menar var, varför ifrågastätter du det, det låter ju som att du har svaret själv mer eller mindre :)

• Chicita

Om du är tveksam så kanske ni kan välja en slips som är svart men har ett mönster i sig. Antingen ton i ton (matt och blank) eller svart / grå eller svart + temafärg...

Enda anledningen att tveka är väl för att du känner att det kanske blir "begravnings-aktigt" ?
    Men om ni inte tycker det så finns inget som hindrar. Att välja lite mönster i slipsen gör dock att du kommer ifrån "begravnings-stuket", så är du minsta tveksam så kör på en mönstrad svart slips... 

• ClaraH

Jag skulle inte valt svart slips eftersom flera gäster skulle tänka begravning. Men om man inte bryr sig om det så kan man ta det såklart. Men jag skulle nog också rekommendera en med mönster.

• litenkaka
    ClaraH skrev 2011-07-28 16:52:15 följande:
    Jag skulle inte valt svart slips eftersom flera gäster skulle tänka begravning. Men om man inte bryr sig om det så kan man ta det såklart. Men jag skulle nog också rekommendera en med mönster.
    Visst att svart slips = begravning men inte skulle jag tänka det om jag såg en brudgum på ett bröllop i svart slips..
  • ClaraH
    litenkaka skrev 2011-07-28 17:35:54 följande:
    Visst att svart slips = begravning men inte skulle jag tänka det om jag såg en brudgum på ett bröllop i svart slips..
    Nej, det skulle inte jag heller tänka. Men jag skulle nog tänka " Svart slip - det har man ju bara på begravning, varför har han det som brudgum?" Och många med mig som är äldre också tror jag. Om man inte bryr sig om att folk har åsikter om det så är det ju bara att köra på, men det är ju bra att man vet om vilka reaktioner man kan få, om man väljer att ha det.

Min sambo hade från börja tänkt ha vit plastrong, men så blev det slips istället och då kände vi inte att han kunde ha vit slips (det är ju ännu mer begravning), så vi valde en färgad istället. Det kändes helt enkelt bäst för oss. Vi hade ingen lust med att folk skulle ha åsikter om det lämpliga att välja vit slips.
  • litenkaka
    ClaraH skrev 2011-07-28 17:43:08 följande:
    . Men jag skulle nog tänka " Svart slip - det har man ju bara på begravning, varför har han det som brudgum?" Och många med mig som är äldre också tror jag. 
    Men är man verkligen så "blind" att man missar hela temat och bara ser till slipsfärgen? TS ska ju ha svart klänning med vita prickar så även där bryts ju en "regel".
  • izredam

vi ska på bröllop nu i september och min m2b tänker minsann ha sin svarta slips på sig. På alla bröllop jag har varit på har det alltid funnits folk med svart slips och ingen har någonsin klagat vad jag har hört :)

• Future Mrs S

Min m2b kommer kanske ha svart, vi tycker bara att det är snyggt :D kör på det

• ClaraH
    litenkaka skrev 2011-07-28 17:56:25 följande:
    Men är man verkligen så "blind" att man missar hela temat och bara ser till slipsfärgen? TS ska ju ha svart klänning med vita prickar så även där bryts ju en "regel".
    Nej, man ser nog temat, men jag tror inte att TS hade frågat om hon inte var lite osäker och då vill jag vara ärlig med att jag tror att vissa kommer att reagera på svart slips. Sen säger jag också att det är ju upp till TS att avgöra, men som sagt, jag tror att folk kommer att tycka. Men det är väl inte så farligt i så fall, det är ju bara att strunta i det, men jag skulle ha valt att inte ha svart slips (eller vit). Utan jag skulle ha valt svart botten med ett distrekt mönster i.

Att ha vit klänning anser inte jag vara en regel. Vilken regel bryter man emot om man inte har vit klänning?
  • Flowerdream

Ville bara säga att på begravning har männen vita slipsar inte svarta :)
    Så din blivande kan mkt väl ha en svart slips tycker jag..

• Jolin
    Flowerdream skrev 2011-09-12 18:46:25 följande:
  • Syrinx
    Flowerdream skrev 2011-09-12 18:46:25 följande:
    De närmast sörjande har vit slips, alltså make/barn/syskon till den avlidne. Alla män utanför den närmaste familjen, som vänner och arbetskollegor och kanske även mer avlägsna släktingar, har svart slips. 

Sedan kan man tycka att en brudgum kan ha svart slips om man vill, men det är felaktigt att man på begravning enbart har vit slips.  
  • aniara

Varför inte försöka hitta en mönstrad slips, för att pigga upp och ta bort begravningsassociationerna? En svartvitrandig slips tror jag bryter av snyggt + matchar den prickiga klänningen.

Svar på tråden Kan min man har svart slips?