Inlägg från: pyret och snöflingan |Visa alla inlägg
  • pyret och snöflingan

Ska ni filma era bröllop?

Å och D skrev 2011-07-28 15:11:02 följande:
    Vi har ju "bara" fotograf och jag funderar på om vi kommer att ångra det (jag vill bara ha filmat på vigseln i såfall...)
    Vi har haft två kameramän från www.ensol.se som förgyllde och förevigade vår dag.
    Kostar en slant men väl värt varenda öre
    De är riktigt duktiga och man behöver inte betala för deras resor som de andra brukar ta när du utgår från någon stad i landet.

När ska ni gifta er?
  • pyret och snöflingan
    Flodis Hjärtat skrev 2011-07-28 16:40:04 följande:
    Försöker själv att hitta någon som kan filma till vårt bröllop nu i slutet på augusti.
    Tips mottages gärna!
    www.ensol.se ( men de måste förbokas i lång tid förväg tror jag, men skadar inte att höra med de)

Exempel på resultat kan ni se våran kortfilm som vi beställde extra

http://www.youtube.com/user/pyret7904#p/a/u/1/Ho_6Rk1MlXk

Här ovan är våran som är proffesionellt gjord av En sol och Eddyson Media

Det kostar en slant men som sagt vill man minnas sin livs största dag och visa det för barn och barnbarn så måste man ha det proffsgjort!
  • pyret och snöflingan
    Emblas Mamma skrev 2011-07-28 21:23:01 följande:
    Men varför är det nödvändigt med proffsgjort för att visa barn och barnbarn? Våra föräldrars bröllopsfilm går utmärkt att se på och den är fortfarande i bra skick :) inget proffs som filmade där inte :) vi lät en släkting och en vän filma - dom erbjöd sig självs och gjorde ett bra jobb! Vi går filmerna utbrända på dvd-skiva också så det känns lite tryggare. Kan vara roligt att se på i framtiden, men vi gjorde det mest för att visa min mans mormor och morfar som inte hade möjlighet att komma till bröllopet - men deras högsta önskan var att få de filmen! Och det blev så vackert :) men i slutändan är bilderna självklart viktigat (för oss) så hade vi fått välja hade vi hellre tagit en bra fotograf :) men nu kunde vi inte lägga ner pengar på precis allt så prioriterade främst resan!
    En proffs gör det på speciella band som är framtidssäkra och dessutom så sparar han all material, alltså råmaterial, om man vill beställa kortfilm m.m. i framtiden, vilket vi gjorde. Dessutom jag mindes inget från vigseln. Det pågick i 45 minuter men det var bra att se det efteråt hur det verkligen var. Min mamma sa att jag var helt borta i mina ögon, jag såg inte så närvarande ut när vi kom ut på kyrktrappan, man var ju helt överlycklig ju!

Vi har ju filmen på DVD men också på hårddiskar (fler olika) och dessutom banden i bankfack ifall något skulle hända i lägenheten. Även en DVD ligger i bankfacket.

Så det är nog väldigt bra att det är proffs som gjort det, det är ju ens livs största dag, man gör ju inte om det. I alla fall inte jag.
  • pyret och snöflingan
    happiness skrev 2011-07-29 09:28:03 följande:
    Vi anlitade ett team på 2-3pers som filmade och fotade allt från "förfesten" hemma hos bruden (mig) tills den allra sista gästen gick hem nångång på natten. Vi tyckte att det var viktigt att få allt filmat proffessionellt dels för att det blir bra kvalitet på filmen, de kunde lägga in bakrundsmusik som vi önskade och gjorde meny så man kunde välja vad i filmen man ville se. Dessutom valde vi detta för att vi ville att våra gäster skulle få vara just vänner. Spelar ingen roll hur mycket någon tycker om att fota eller filma för är man bjuden på ett bröllop är det ändå allra trevligast att bara få vara gäst. En del brukar säga "ja men han/han sa ju ja helt frivilligt/ja men han/hon frågade ju själv". Då tänker jag att dels är det svårt att säga nej till någon, speciellt om man vet att deras ekonomi är lite ansträngd och att det inte finns någon annan som är duktig. Frågar personen själv så kan det ju vara en sak man gör för att vara trevlig, annars kan det anses otrevligt...

www.fgb.nu/index.html hade vi på vårt bröllop
    Då förstår du vad jag menar. Vi har vår favoritmusik, menyer, titel och jag Älskar att vara med på både bild och film!! Men jag tycker också att jag ser bra ut också.. Något måste man få njuta av att träna och hålla sig i form ju.
  • pyret och snöflingan
    Future Mrs S skrev 2011-07-29 11:09:30 följande:
    Det handlar ju om prioritering och hur roligt man tycker att det är. För oss räcker det egentligen om någon filmar med sin iphone typ:D Men eftersom vi har en videokamera som är helt ok så kommer vi använda den.. med stativ! Om man tycker det är super kul med film så lägger man pengar på någon som vet vad den gör, vill man bara ha ett litet minne så låter man en amatör filma och bryr man sig inte alls så har man ingen som filmar, det finns ju inget rätt eller fel liksom.. :) 

Sen älskar jag att titta på filmer som proffs filmat på bröllop! :D Det blir ju verkligen bra! Men jag är säker på att m2b klipper ihop det bra oxå det brukar han göra med våra semesterfilmer osv.. ;D  
    Stativ och två proffsfilmar som har varsin kamera varav den ena har en steadicam är något helt annat. Kolla in vårt resultat:

Något helt annat än amatörfilmat där det blir hackigt och inte alls lika bra filmkvalitet..
  • pyret och snöflingan
    förlovadflicka skrev 2011-07-29 19:06:45 följande:

Vi ska nog bara be fästmannens kusin eller någon filma vigseln och tårtskärning, tal och spex. Vill inte ha någon som går med hela tiden, känns som att många kan tycka att det är obehagligt och jag vill inte behöva tänka på att göra saker som ser bra ut i kameran hela tiden. (Är estet+teaterapa, så jag kommer tänka väldigt mycket på filmen i så fall, haha :P)

Sedan är det nog inte så billigt heller, hehe :)

Ja det är inte billigt så klart men det är en prioriteringsfråga. Dessutom märkte vi inte av våra kameramän alls som var i bakgrunden hela tiden utan att man var medveten att de var där. Men de lyckades så bra!
    ja det kostar runt 20-30 tusen
  • pyret och snöflingan
    GeneralElectric skrev 2011-08-02 12:05:22 följande:
    Jag tycker det är synd att vår vigsel inte filmades av något proffs. Däremot hade vi inte velat lägga ner 20–30 000:- på det...
    Vår vigselceremoni var lång, speciell och pampig, med många inslag och mycket vacker musik, och med ett stort brudfölje samt massor av gäster i en stor kyrka. Storslagenheten i in- och utmarschen lät sig inte riktigt fångas i stillbilder, och vigseltalen samt musiken och allt annat är ju inte dokumenterade.
    Därför ångrar jag att vi inte lade ner mer krut på att hitta någon som kunde videofilma. Vi efterlyste någon sådan på vår hemsida, och när vi inte fick några frivilliga frågade jag en kompis som jobbat professionellt med att göra TV-inslag med liten kamera. Han avböjde uppdraget – vilket jag såklart kan förstå (han ville bara vara gäst, och skrev att han någon gång ska förklara hur mycket som krävs för att göra en professionell filmning).
    Men en duktig amatör hade varit tillräckligt för oss. Nu har vi för all del en hel del videosnuttar, som har filmats med mobiltelefoner och enkla kameror – några minuter här och där. Vi är _jätteglada_ att vi har fått dessa filmbitar, för de visar verkligen mycket av stämningen i kyrkan – men ångrar att vi inte visste om vilka som filmade dem, för vi hade då i förväg kunnat be dem ställa sig bättre till och filma bara lite mer...
    Nå, vi har massor av stillbilder (två professionella fotografer, och en hel del amatörbilder som komplement). Jag ska själv göra ett bildspel med de bästa av dessa. Det blir lite samma känsla som en film.
    Måste säga att jag inte gillat de bröllopsfilmer jag sett hos professionella bröllopsfilmsbolag (i USA och Sverige). Tycker att de generellt känns som reklamfilmer.
    Kolla in våran kortfilm som Ensol bröllopsfilm gjorde. Tycker inte att det känns som reklamfilm. Men annars är vi med i våran egen film i alla fall. Ens stora dag måste dokumenteras enligt vårt tycke. Vi ville inte ångra efteråt varför vi inte la ner de pengarna för att föreviga vår stora dag.

• pyret och snöflingan
    GeneralElectric skrev 2011-08-04 18:15:57 följande:
    Här ett exempel på att det kan bli ganska bra även med en kort ”film” filmad med mobiltelefon och med befintligt ljud. Visserligen är den tekniska kvaliteten usel, men vi är glada att vi har denna lilla snutt åtminstone..!

" target="_blank">

Självklart hade det blivit miljoner gånger bättre med bättre utrustning, och om filmaren hade sagt till oss att han kunde tänka sig att göra detta (så hade vi kunnat uppmana honom att stå bättre till). Det är bara att gissa hur bra det hade kunnat bli med optimala förutsättningar! Men jag gillar i alla fall att han har använt det befintliga ljudet från kyrkan och inte lagt på en helt annan låt.
    Det var riktigt bra kvalité med de förutsättningarna. Man ska vara glad för det man har, riktigt bra gjort att det var några som filmade då har man i alla fall några minnesfilmer från vigseln.
    Vår "riktiga" bröllopsfilm hade hela vigseln precis som den var med all musik och allt från början till slut men den filmen är i HD kvalitet (även den kortfilmen på youtube är i HD) men den stora filmen är 1 timme och 40 minuter lång med bröllopsdansen, tårtan, hela vigseln osv. Med all den riktiga in och ut musiken och sen förberedelserna hade vi ett litet samtal jag och tärnan om lite hur jag och min man träffades osv.. Så det var lite personligt att ha det på film också.
    Men Er var bra film, gillade den faktiskt. VI hade ett litet bröllop.
Svar på tråden Ska ni filma era bröllop?