Ska ni filma era bröllop?
Jag tycker det är synd att vår vigsel inte filmades av något proffs. Däremot hade vi inte velat lägga ner 20–30 000:- på det...
Vår vigselceremoni var lång, speciell och pampig, med många inslag och mycket vacker musik, och med ett stort brudfölje samt massor av gäster i en stor kyrka. Storslagenheten i in- och utmarschen lät sig inte riktigt fångas i stillbilder, och vigseltalen samt musiken och allt annat är ju inte dokumenterade.
Därför ångrar jag att vi inte lade ner mer krut på att hitta någon som kunde videofilma. Vi efterlyste någon sådan på vår hemsida, och när vi inte fick några frivilliga frågade jag en kompis som jobbat professionellt med att göra TV-inslag med liten kamera. Han avböjde uppdraget – vilket jag såklart kan förstå (han ville bara vara gäst, och skrev att han någon gång ska förklara hur mycket som krävs för att göra en professionell filmning).
Men en duktig amatör hade varit tillräckligt för oss. Nu har vi för all del en hel del videosnuttar, som har filmats med mobiltelefoner och enkla kameror – några minuter här och där. Vi är _jätteglada_ att vi har fått dessa filmbitar, för de visar verkligen mycket av stämningen i kyrkan – men ångrar att vi inte visste om vilka som filmade dem, för vi hade då i förväg kunnat be dem ställa sig bättre till och filma bara lite mer...
Nå, vi har massor av stillbilder (två professionella fotografer, och en hel del amatörbilder som komplement). Jag ska själv göra ett bildspel med de bästa av dessa. Det blir lite samma känsla som en film.
Måste säga att jag inte gillat de bröllopsfilmer jag sett hos professionella bröllopsfilmsbolag (i USA och Sverige). Tycker att de generellt känns som reklamfilmer.