• izredam

Hjälp mig välja mat!

Vi vill försöka välja mat snart så att vi kan bestämma vart vi ska ha middagen och sådär. (vi gifter oss i slutet på nästa sommar) Vi har några förslag kvar - kan inte någon hjälpa till:

1. Någon av Köttex bufféer: www.kottex.com/m_buffeer.html - maxpris: 139kr/person (50 portioner=6950) + 1800kr för efterrätter = 8750kr!

2. Forshems Gästgivaregård: www.forshem.se/ - maxpris: 425kr/person (men då har de halva priset för barn, det ingår proslin och vi kan få glas för 5kr/st och de serverar mat och vin i det priset, även om vi köper vinet själva)) Totalt pris: 19125 (45 gäster nu - vilket är var vi räknar med)

3. First Hotell Billingen: Buffé med massa goda saker (har fått det i en offert) - 395kr/person inklusive dukning etc. Problemet med den är att det måste vara i deras lokaler och att vi därmed måste ha deras viner etc. Men totalpriset på maten blir i alla fall 19750 (50 portioner).

Prismässigt så är ju Köttex helt klart det bästa alternativet. Problemet är att vi inte har lyckats få tag på dem för att få reda på om de kan ordna serveringspersonal - men om det bara gäller en buffé så kanske man kan sätta någon på att hjälpa till med det. Känner jag min m2b's mostrar rätt så har de inga problem med att hjälpa till med det alldeles frivilligt. Men då måste vi fortfarande ha en lokal som har porslin etc. Men de flesta bygdegårdar kanske har sånt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-28 20:10
    Jag var lite snabb där - vad jag egentligen undrar är hur ni hade gjort? Vi är studenter båda två och vill gärna bli av med så mycket kostnader som möjligt - samtidigt vill vi inte behöva lösa allt för mycket själva heller...

• Svar på tråden Hjälp mig välja mat!
  • kaju

Vi ska gifta oss nästa vår och funderar på att provsmaka mat från Vedums Gourmet, www.cateringmat.se. De har en bröllopsmeny till ett bra pris, kanske kan man mixa ihop en meny själv av det övriga sortimentet!?

Serveringspersonal har jag fått tips om att fråga efter på en restaurangskola.

• izredam

Jag bara måste fråga hur de menar med det där "Hämta er mat" är det så fantastiskt att de levererar maten till någon av de butikerna och så får jag hämta maten där? Det låter ju alldeles för bra för att vara sant!

• EllaBella

I alt 1 får du ju räkna på lokalkostnad + ev hyra av porslin, då blir ju inte skillnaden till de två andra riktigt så stor som den verkar nu. Dessutom, kanske det tråkigaste med alt 1 är städningen dagen efter då man hyr lokal. Som du säger är det nog inte speciellt svårt att be ett par av gästerna duka fram buffé och duka av tallrikar. Men det är kanske inte lika lätt att hitta frivilliga till städ och disk dagen efter

• Future Mrs S

Vi köper från köttex. dom har serveringspersonal man kan hyra om man vill. Bra billig mat där tycker nog dom flesta som testat den. Vi kör på exotiskplanka och potatisgratäng, väldigt klassiskt men hellre det än att folka sitta och peta i maten och inte vara nöjda, nu kan dom välja själva liksom.. :)

Jag tror att alla bygdegårdar har porslin. vilken bygdegård har ni tänkt er? :) 

• kaju

Det ska vara så att de levererar maten till din närmsta mataffär. Himla bra! :)
    Finns det någon som har provat Vedums Gourmet och kan rekommendera deras catering? Ska nog beställa smakportioner tillsammans med våra blivande värdpar och testa...

• Kattpoet

Våran bys samling sal kostar 500 kr med porslin, ja det inte kanske  den lyxigaste lokalen men  den funkar.
    Kolla upp runt omkring er om det finns samlingslokal ni kan få hyra och sedan bestäm mat.

Skall sägas jag gillade köttex  Vilt meny. 

• izredam
    Future Mrs S skrev 2011-07-28 20:54:16 följande:
    Vi köper från köttex. dom har serveringspersonal man kan hyra om man vill. Bra billig mat där tycker nog dom flesta som testat den. Vi kör på exotiskplanka och potatisgratäng, väldigt klassiskt men hellre det än att folka sitta och peta i maten och inte vara nöjda, nu kan dom välja själva liksom.. :)

Jag tror att alla bygdegårdar har porslin. vilken bygdegård har ni tänkt er? :) 
    Vi har ju inte valt kyrka än, det beror lite på det eftersom vi inte har bestämt oss för mariestad eller skövde än (den eviga frågan, jag vill helst gifta mig i skövde - eftersom min pappas sambo som gick bort i vintras ligger begravd där och jag vill gärna lägga buketten hos henne direkt efter vigseln, han vill gifta sig i mariestad eftersom han trots allt kommer därifrån och ja - han är konfirmerad och döpt i samma kyrka och han vill gärna gifta sig där med. Dessutom gifte sig mina föräldrar där så jag kan inte direkt säga att jag inte har någon anknytning till den...

Vad tar Köttex för personalen - vet du det? Jag mejlade dem i slutet på maj men jag har inte fått något svar än, så jag tänkte återkomma till dem efter sommaren. Vi har en del lite kräsna gäster och några barn - och då känns ändå köttex bra - alla äter väll kallskuret kött liksom?

Vart ska ni vara?
    kaju skrev 2011-07-28 21:06:20 följande:

Finns det någon som har provat Vedums Gourmet och kan rekommendera deras catering? Ska nog beställa smakportioner tillsammans med våra blivande värdpar och testa...

Har de smakportioner också? Det låter ju underbart! Dock kändes Köttex mer lockande nu när det verkar som att de har personal också...
    Kattpoet skrev 2011-07-28 21:24:41 följande:
    Våran bys samling sal kostar 500 kr med porslin, ja det inte kanske  den lyxigaste lokalen men  den funkar.
    Kolla upp runt omkring er om det finns samlingslokal ni kan få hyra och sedan bestäm mat.

Skall sägas jag gillade köttex  Vilt meny. 
    Vi har kollat på ett antal bygdegårdar och alla kostar mellan 500 och 1500kr att hyra, så det är inget oöverkomligt. Jag gillar också viltbuffén - men jag vet inte om barnen och så gillar den, eller våra kräsna nördkompisar som ryggar tillbaka så fort de ser något de inte ätit förut.. Så det lutar nog åt den lyxiga buffén i så fall.
  • Kattpoet

Barn brukar gilla kött och så länge det dött brukar de oftas inte bry sig om  vem som dog.... Om man inte gör som faster och låter ungarna kela med kaninerna innan..

• izredam
    Kattpoet skrev 2011-07-28 21:48:56 följande:
    Barn brukar gilla kött och så länge det dött brukar de oftas inte bry sig om  vem som dog.... Om man inte gör som faster och låter ungarna kela med kaninerna innan..
    Eller som min mosters man gjorde och lät mig döpa kalven dagen innan den skulle slaktas... Jag var 9 och tio år senare så är jag fortfarande lite arg på honom.
  • Kattpoet

Mat har inget namn, det lär man sig snabbt, mjölkkor och  avelsdjur och husdjur är en annan sak.  En enda gång har jag ätit ett namngett djur  med glädje, mer folk ilsk och bindgalen bagge fick man leta efter och jag har fortfarande ett ärr efter  honom  men han var jäkligt god med sås och potatis.

• Future Mrs S
    izredam skrev 2011-07-28 21:47:13 följande:
    Vi har ju inte valt kyrka än, det beror lite på det eftersom vi inte har bestämt oss för mariestad eller skövde än (den eviga frågan, jag vill helst gifta mig i skövde - eftersom min pappas sambo som gick bort i vintras ligger begravd där och jag vill gärna lägga buketten hos henne direkt efter vigseln, han vill gifta sig i mariestad eftersom han trots allt kommer därifrån och ja - han är konfirmerad och döpt i samma kyrka och han vill gärna gifta sig där med. Dessutom gifte sig mina föräldrar där så jag kan inte direkt säga att jag inte har någon anknytning till den...

Vad tar Köttex för personalen - vet du det? Jag mejlade dem i slutet på maj men jag har inte fått något svar än, så jag tänkte återkomma till dem efter sommaren. Vi har en del lite kräsna gäster och några barn - och då känns ändå köttex bra - alla äter väll kallskuret kött liksom?

Vart ska ni vara?
    kaju skrev 2011-07-28 21:06:20 följande:

Har de smakportioner också? Det låter ju underbart! Dock kändes Köttex mer lockande nu när det verkar som att de har personal också...Vi har kollat på ett antal bygdegårdar och alla kostar mellan 500 och 1500kr att hyra, så det är inget oöverkomligt. Jag gillar också viltbuffén - men jag vet inte om barnen och så gillar den, eller våra kräsna nördkompisar som ryggar tillbaka så fort de ser något de inte ätit förut.. Så det lutar nog åt den lyxiga buffén i så fall.
    Jag förstår dig precis, jag har någon som jag vill lägga min bukett hos men jag kände att det skulle bli för jobbigt att vara i kyrkan där begravningscermonin var.. Kommer lägga dit en liten bukett likadan som min och ställa upp lite extra ljus den dagen, personen är alltid med mig ändå tänker jag så vi har valt en annan kyrka. :) 
    Kyrkan din sambo vill gifta sig i låter ju jätte bra egentligen om dina föräldrar gifte sig där oxå, du kanske kan göra någon lösning som jag? :)

Jag tänker så oxå, alla gillar väl kött liksom men bara för att försäkra oss så steker vi upp lite köttbullar oc ställer fram oxå, en unge som inte äter köttbullar lär inte äta något ;D Har man en riktigt kräsen unge så tar man väl med något till den annars? 

Jag vet inte alls vad dom kostar faktiskt, men det är nog endel. Jag vet inte om jag hade vågat lita på några gymnasieelever annars kan man ju kolla med någon restaurangskola. 

Vi gifter oss i Hönsäterskapell uppe på Kinnekulle och har vår middag i Vättlösa bygdegård utanför Götene där vi bor ;D Vänner till mig gifte sig i Eks kyrka och hade festen på Lo-gården jätte fint! Ett tips bara.. :)
  • izredam
    Future Mrs S skrev 2011-07-29 01:17:37 följande:
    Jag förstår dig precis, jag har någon som jag vill lägga min bukett hos men jag kände att det skulle bli för jobbigt att vara i kyrkan där begravningscermonin var.. Kommer lägga dit en liten bukett likadan som min och ställa upp lite extra ljus den dagen, personen är alltid med mig ändå tänker jag så vi har valt en annan kyrka. :) 
    Kyrkan din sambo vill gifta sig i låter ju jätte bra egentligen om dina föräldrar gifte sig där oxå, du kanske kan göra någon lösning som jag? :)

Jag tänker så oxå, alla gillar väl kött liksom men bara för att försäkra oss så steker vi upp lite köttbullar oc ställer fram oxå, en unge som inte äter köttbullar lär inte äta något ;D Har man en riktigt kräsen unge så tar man väl med något till den annars? 

Jag vet inte alls vad dom kostar faktiskt, men det är nog endel. Jag vet inte om jag hade vågat lita på några gymnasieelever annars kan man ju kolla med någon restaurangskola. 

Vi gifter oss i Hönsäterskapell uppe på Kinnekulle och har vår middag i Vättlösa bygdegård utanför Götene där vi bor ;D Vänner till mig gifte sig i Eks kyrka och hade festen på Lo-gården jätte fint! Ett tips bara.. :)
    Jo, det är väl det det lutar åt också - det är trots allt en ganska fin kyrka :)

Haha - det är bara m2b's systrar som är så kräsna tror jag - eller ja - de äter köttbullar om det är mamma scans, men inte egenrullade. De äter inte heller korv om det smakar kött av den.

Jo, man kanske kan kolla med kavelbro och så - de är ju duktiga nog att få servera på nobellmiddagen i alla fall, det borde väl vara värt något xD

Tittade på Logården nu - såg jättefint ut. Helt klart ett alternativ!
  • Future Mrs S
    izredam skrev 2011-07-29 11:13:03 följande:
    Jo, det är väl det det lutar åt också - det är trots allt en ganska fin kyrka :)

Haha - det är bara m2b's systrar som är så kräsna tror jag - eller ja - de äter köttbullar om det är mamma scans, men inte egenrullade. De äter inte heller korv om det smakar kött av den.

Jo, man kanske kan kolla med kavelbro och så - de är ju duktiga nog att få servera på nobellmiddagen i alla fall, det borde väl vara värt något xD

Tittade på Logården nu - såg jättefint ut. Helt klart ett alternativ!
    HAHA herregud, det var inte lätt. Min m2b föreslog att vi skulle skriva att alla får ta med egen matlåda så blir alla nöjda,, ;D haha... Ja duger det på nobelmiddagen så borde ni vara nöjda med dom ;) Finns säkert många som tycker att det är super kul och lärarna påpekar säkert att det är ett bröllop och ingen plats att stoja och busa liksom. :)

Kul! :D Jag tyckte det var super mysigt på logården.. det var perfekt för ett sommarbröllop, delen där dom har en bar+dansgolv+scen skulle jag nog inte vilja vara i på vintern dock, det är inte isolerat i den delen ;D  
  • izredam

Haha jo - men de får överleva, de lär ju äta någonting i alla fall. Överväger att ta deras exotiska planka istället faktiskt - mest för att där finns det garanterat något som alla äter. Försöker dock kommunicera det här med min stackars sambo, men han tittar på veckans utbildningsvideo från jobbet så jag får bara ut en massa "mm..visst...mm" och då lyssnar han ändå inte ^^

Vi tänkte 1:a september - Men då är det ju fortfarande rätt så varmt, det är ju långt ifrån höst i luften liksom... (jag fyller år precis i den vevan och vi brukar alltid kunna sitta ute på kvällen och fira utan att frysa så) Så det borde väl inte vara något problem?

• Future Mrs S
    izredam skrev 2011-07-29 12:11:06 följande:
    Haha jo - men de får överleva, de lär ju äta någonting i alla fall. Överväger att ta deras exotiska planka istället faktiskt - mest för att där finns det garanterat något som alla äter. Försöker dock kommunicera det här med min stackars sambo, men han tittar på veckans utbildningsvideo från jobbet så jag får bara ut en massa "mm..visst...mm" och då lyssnar han ändå inte ^^

Vi tänkte 1:a september - Men då är det ju fortfarande rätt så varmt, det är ju långt ifrån höst i luften liksom... (jag fyller år precis i den vevan och vi brukar alltid kunna sitta ute på kvällen och fira utan att frysa så) Så det borde väl inte vara något problem?
    Mina vänner hade sitt bröllop i mitten av Augusti och det var en regning dag men super mysigt där inne och inte för kallt. tror det blir perfekt! :D
Svar på tråden Hjälp mig välja mat!