Anonym skrev 2011-07-29 10:43:57 följande:
om jag ska vara ärligt jag vet inte om jag vill ha de som kände honom vara på bröllopet. Hans fru mår riktig dålig och är på psykakuten, samma gäller de andra 2 vänner som var med när det hände. Det går inte prata med de för de skriker och gråter hela tiden, att ha vännerna som kände de på bröllopet kommer dra ner stämningen ordentligt...jag vet inte hur jag ska känna..jag vill fokousera på vännen men kan inte, det känns skit dåligt och jag kan inte vara glad med hela hjärtat, jag har huvudvärk hela tiden
Det är bara du som kan ta beslutet.
Men dialog är det bästa i såna här fall. Prata med dom andra. Att du har huvudvärk kommer säkert av en sorts skamkänsla över att du har något trevligt att se fram emot, samtigt som du kanske skäms lite över att du känner så. (jag vet hur jag mådde de första dagarna)
Förklara för din vän och dom andra som kände han som drunknade att du hade gärna skjutit på bröllopet för deras skull och för att kunna sörja ifred.
Men att det inte är möjligt, och fråga om dom vill komma och dela er dag efter det här som hänt. Fråga om dom tror att dom orkar med det då den dagen ska gå i glädjens tecken och att det kan vara hemskt jobbigt när man har varit med om en sådan sak.
Fråga om dom hellre vill att ni gemensamt har en minnesstund och samtidigt firar er om några veckor / månader när den första akuta sorgen har lagt sig.
Men vad du än gör - prata prata prata med dom....
Om du bara bestämmer dig för att dom inte får komma för att du inte orkar, så kan det bli droppen för dom. För en dialog. Och både du och dom måste landa lite och förstå att ditt bröllop inte har något med er gemensamma sorg att göra. Det är inte att vanhedra honom genom att visa glädje på bröllopet.
Jag önskar er allt gott