• Pinkgrape

Dubbelsidig mall till stående festhäfte sökes! Hjälp!

Nu har vi jobbat och jobbat med vårt festhäfte. Vi vill ha det som ett stående A4 som man viker på mitten och vi vill ha dubbelsidig text, alltså text på både framsida och baksida av papperet, så man inte får några vita papper mellan. Förstår ni?

Söker nu en mall till det eller någon annat som kan hjälpa oss. Ingen av oss är speciellt kunniga på detta område och har aldrig tidigare gjort något liknande. Tips, tankar och idéer sökes!

Paniken börjar smått infinna sig, då festhäftena ska vara utskriva idag :P

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Dubbelsidig mall till stående festhäfte sökes! Hjälp!
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:14:30 följande:
    Förresten, du kan inte bara printa dem blad för blad rakt av. Du måste ha dubbelsidig utskrift om det går på din skrivare. Annars får du köra det manuellt vilket kan ställa till det med sidorna.
    Hur gör man det manuellt? Överallt i inställningarna på skrivaren står det att det ska vara dubbelsidig utskrift, men det blir inte det.
  • bruden
    Pinkgrape skrev 2011-08-01 16:15:56 följande:
    Hur gör man det manuellt? Överallt i inställningarna på skrivaren står det att det ska vara dubbelsidig utskrift, men det blir inte det.
    Kan du försöka beskriva hur skrivaren gör när den kör dubbelsidigt. Min skrivare talar om när man kommer till "mitten" att jag får vända papprena och klicka på OK. Vissa skrivare "tar tillbaka" pappret och skriver på andra sidan.
    Vad har du för skrivare? Namn och modell  
  • emeklund

Ska du printa ut manuellt måste du skriva ut varannant papper, för att sedan lägga i de i skrivarn igen.. och sen skriva ut resten..

• emeklund

Eller iof, vet inte om det är så med mallar, men gjort så när jag ska göra häften till barnen i skolan, men då har all text varit på en sida, inte två spalter som i mallarna?? Hoppas "Bruden" har ett bättre svar som vet hur din mall ser ut

• Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:17:51 följande:
    Kan du försöka beskriva hur skrivaren gör när den kör dubbelsidigt. Min skrivare talar om när man kommer till "mitten" att jag får vända papprena och klicka på OK. Vissa skrivare "tar tillbaka" pappret och skriver på andra sidan.
    Vad har du för skrivare? Namn och modell  
    Jag tror inte att den kan skriva ut dubbelsidigt, den ljuuuuger för mig :P Det är en... HP Photosmart 2610
  • bruden

Spalter eller hela sidor har inte betydelse. Det som Pinkgrape fått fel är att hon hade lagt varje delsida (delat stående A4) på en separat sida. Då förstår jag att skrivaren printar ut en blank sida eftersom Publisher inte kan koppla ihop sidorna med varann.
    När jag kör i InDesign kan jag koppla sidorna mellan varandra och då kan jag ha en mall som hon hade först, en med delad sida. Men Publisher förstår inte kopplingen  

• Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:22:16 följande:
    Spalter eller hela sidor har inte betydelse. Det som Pinkgrape fått fel är att hon hade lagt varje delsida (delat stående A4) på en separat sida. Då förstår jag att skrivaren printar ut en blank sida eftersom Publisher inte kan koppla ihop sidorna med varann.
    När jag kör i InDesign kan jag koppla sidorna mellan varandra och då kan jag ha en mall som hon hade först, en med delad sida. Men Publisher förstår inte kopplingen  
    Fast det kommer inte ut blanka sidor, utan baksidan blir blank, eftersom den inte skriver ut på båda sidorna papperat och när jag då viker ihop alla papper, blir det ett blankt uppslag (från baksidorna) mellan uppslagen med text.
  • bruden
    Pinkgrape skrev 2011-08-01 16:24:02 följande:
    Fast det kommer inte ut blanka sidor, utan baksidan blir blank, eftersom den inte skriver ut på båda sidorna papperat och när jag då viker ihop alla papper, blir det ett blankt uppslag (från baksidorna) mellan uppslagen med text.
    Då är det inte dubbelsidigt med andra ord. Kolla de du fått ut och se vilka sidor den skriver ut. Välj just dessa i utskriften och sen får du manuellt vända papprena när du printar de andra. Är du med?
  • Pinkgrape
    bruden skrev 2011-08-01 16:27:42 följande:
    Då är det inte dubbelsidigt med andra ord. Kolla de du fått ut och se vilka sidor den skriver ut. Välj just dessa i utskriften och sen får du manuellt vända papprena när du printar de andra. Är du med?
    Den skriver ut alla sidor, alla 8 sidor med all text.

Såhär blir det

Första sidan, bra.

Bläddrar man, så blir det blankt.

Och sedan kommer rätt text på rätt plats i ett uppslag.

Sedan blir det ett sånt blankt uppslag igen och så är det genom hela häftet.
  • Lilique

Min skrivare fattade inte heller hur den skulle göra, men jag har tur som har tillgång till kopiator, så jag gjorde sakerna dubbelsidiga genom den istället.

Svar på tråden Dubbelsidig mall till stående festhäfte sökes! Hjälp!