• Anonym

Arbetslös - känner mig värdelös och får ont i magen när jag tänker på vårt bröllop som kommer kosta...

Ja, vart ska jag börja? 
    Jag undrar väl om det finns någon mer blivande brud som också är arbetslös och som känner sig smått värdelös ibland? Sambon står för det ekonomiska, jag går hemma och vill bidra men får inget jobb, samtidigt som vi sparar till bröllopet. Ska jag ha dåligt samvete som dragit igång detta med bröllopet? Våra föräldrar säger att vi är knäppa som lägger pengar på detta - men ska vi kämpa på och spara och gifta oss ändå? Även fast jag har dåligt samvete? Gör vi rätt eller fel? Åh... ibland känns det så jobbigt. Men detta är vad jag drömmer om och min sambo med, vi längtar till vårt bröllop, men ibland känns allt bara eländigt och tomt. Förstår ni hur jag menar?... 

• Svar på tråden Arbetslös - känner mig värdelös och får ont i magen när jag tänker på vårt bröllop som kommer kosta...
  • Anonym
    Bettina skrev 2011-08-02 14:56:13 följande:
    Klart ni ska fortsätta spara till ert bröllop, fast du är arbetslös. Det är ju vad ni båda vill.
    Förstår detta med att känna sig värdelös när man inte drar in nån inkomst, men detta är ju inget du kan rå för och hoppas att sambon förstår det.

Lyssna på vad ni själva vill och har ni möjlighet att spara (litet som stort) så gör det.
    Lycka till  
    Sambon är verkligen förstående vilket självklart peppar mig jättemycket! Men ibland kommer man ju in i svackor när man känner sig mindre värd bara för att man inte jobbar... Jag har sparat ca. 20.000 själv innan jag blev arbetslös på ca. 3 månader så jag vet ju att jag har bidragit med en tredjedel av vad bröllopet kommer att kosta (ca 60-65.000) men ändå. Man känner sig lite ja... utan hopp ibland. Jag är väl rädd för vad folk tycker och säger antar jag.  Jag vill inte behöva snåla när det gäller budgeten för vi vill ha bröllopet som vi drömt om. Och vår budget är ändå ganska låg.. Men tack för snabba och peppande svar!
  • Anonym

Min sambo ser det som att hans pengar är våra pengar, så det är skönt! Att lägga bröllopet på is känns ändå inte kul då vi redan berättat för folk och nästan gett muntliga inbjudningar eller vad man ska kalla det. Som sagt - rädd för vad folk ska säga åt vilket håll det än går. Jag har ju varit med och sparat och lagt en tredjedel iaf. Sen när jag får jobb ska jag självklart börja spara och betala för mig. När jag skrev detta inlägg hade jag gått ner mig en stund, men nu känns det lite bättre. 

• Anonym

Tack för alla goa svar! Det värmer! 

Jag försöker också att göra det mesta hemma så han slipper slita ut sig och vi hittar också på saker utan att det kostar massor. Vi grejar massor tillsammans inför bröllopet  och han är väldigt förstående inför min situation. Jag har ingen tidigare utbildning utan blev av med jobbet som timanställd för ett tag sedan - har levt på besparingar (inte bröllopspengarna) tills nu - det är därför det känns av mer nu också. 

Just nu är jag på bra humör igen, det är skönt att veta att man inte är ensam utan att fler väljer kärleken och den stora dagen även när det krisar med jobb/pengar.  

• Anonym

Är jag den enda som anser att arbetsmarknaden inte är så hemsk?

• Anonym

Jag hade väntat om bröllopet är så viktigt :) Vad gör ett år till eller från om ni är lyckliga? Då blir det kanske erat drömbröllop och ni kan unna er det NI önskar. MEN, det mysigaste bröllopet jag har varit på var ett där gästerna tog med sig en tapas rätt och sin egen dricka istället för presenter. Eftersom ni har varit tillsammans så länge så har ni säkert det ni absolut behöver :)

Det är ju också viktigt att vara klar över att det viktiga är kärleken och att må bra! Lycka till :)

Svar på tråden Arbetslös - känner mig värdelös och får ont i magen när jag tänker på vårt bröllop som kommer kosta...