• morguse

Hur tidigt skickade ni ut inbjudningskorten?

Jag ska gifta mig på påsk dagen nästa år och undrar hur tidigt/sent man ska skicka inbjudan?
    Jag är lite nybörjare på detta känns det som Drömmer 

• Svar på tråden Hur tidigt skickade ni ut inbjudningskorten?
  • KirsiLaa

Vi ska gifta oss den 28 april nästa år. Jag tänker mig att vi skickar ut inbjudningskorten i slutet på november eller en bit in på december. Kanske lite i tidigaste laget, men jag kommer behöva det för att kunna slappna av och i god tid veta vilka som kommer. 

• BlackWIngedAngel

Nu har inte vi skickat våra ännu, men tre månader har vi tänkt oss. Det känns som ganska standard, utifrån de flesta bröllop jag har varit på.

Jag brukar använda tumregeln att räkna utifrån osa-datumet. Om osa-datumet ligger en månad före evenemanget (som det kommer göra i det här fallet) så gångrar jag det med tre och skicka därmed inbjudningen tre månader innan. Gästerna får således två månaders betänketid, vilket jag tycker är rimligt. 

• Januaribruden

Vi skickar nog ut våra fyra månader innan, i september. Men ni som ska gifta er vid påsk, en dag då kanske många är bortresta, kan kanske skicka ut dem redan i november? Innan jul tycker jag att ni ska skicka ut dem iaf!

• BlackWIngedAngel

Just det ja: Bjuder man långväga gäster (från andra länder etc) så kan det ju vara värt att fundera på s.k. save-the-date-kort som en förvarning för de som behöver planera en längre resa för att delta. 

Om man struntar i save-the-date och istället skickar ut inbjudningarna väldigt tidigt så riskerar man att gästerna glömmer av inbjudan eller åtminstone att ge besked. 

• hysch

Vi gifter oss också 28:e april nästa år, och tänkte skicka ut inbjudningar i början på januari. Tror att det kan vara klokt att vänta till efter jul och nyår, så att det inte kommer bort i den allmäna julstressen :)

• BlackWIngedAngel
    Januaribruden skrev 2011-08-06 12:32:42 följande: