• morguse

Hur tidigt skickade ni ut inbjudningskorten?

Jag ska gifta mig på påsk dagen nästa år och undrar hur tidigt/sent man ska skicka inbjudan?
    Jag är lite nybörjare på detta känns det som Drömmer 

• Svar på tråden Hur tidigt skickade ni ut inbjudningskorten?
  • KirsiLaa

Vi ska gifta oss den 28 april nästa år. Jag tänker mig att vi skickar ut inbjudningskorten i slutet på november eller en bit in på december. Kanske lite i tidigaste laget, men jag kommer behöva det för att kunna slappna av och i god tid veta vilka som kommer. 

• BlackWIngedAngel

Nu har inte vi skickat våra ännu, men tre månader har vi tänkt oss. Det känns som ganska standard, utifrån de flesta bröllop jag har varit på.

Jag brukar använda tumregeln att räkna utifrån osa-datumet. Om osa-datumet ligger en månad före evenemanget (som det kommer göra i det här fallet) så gångrar jag det med tre och skicka därmed inbjudningen tre månader innan. Gästerna får således två månaders betänketid, vilket jag tycker är rimligt. 

• Januaribruden

Vi skickar nog ut våra fyra månader innan, i september. Men ni som ska gifta er vid påsk, en dag då kanske många är bortresta, kan kanske skicka ut dem redan i november? Innan jul tycker jag att ni ska skicka ut dem iaf!

• BlackWIngedAngel

Just det ja: Bjuder man långväga gäster (från andra länder etc) så kan det ju vara värt att fundera på s.k. save-the-date-kort som en förvarning för de som behöver planera en längre resa för att delta. 

Om man struntar i save-the-date och istället skickar ut inbjudningarna väldigt tidigt så riskerar man att gästerna glömmer av inbjudan eller åtminstone att ge besked. 

• hysch

Vi gifter oss också 28:e april nästa år, och tänkte skicka ut inbjudningar i början på januari. Tror att det kan vara klokt att vänta till efter jul och nyår, så att det inte kommer bort i den allmäna julstressen :)

• BlackWIngedAngel
    Januaribruden skrev 2011-08-06 12:32:42 följande:
    Vi skickar nog ut våra fyra månader innan, i september. Men ni som ska gifta er vid påsk, en dag då kanske många är bortresta, kan kanske skicka ut dem redan i november? Innan jul tycker jag att ni ska skicka ut dem iaf!
    Det är inte alltid så bra idé att skicka före jul heller. Det tappas lätt bort lite i julpost och julstress. Då kan man lika gärna skicka dem efter nyår, tycker jag. När folk har lite mer ro att ta in informationen.
  • morguse

usch vad jobbigt haha, jo jag har många från släkten i både tyskland, spanien, rumänien och Indien som ska komma så har redan sagt till dom att spara det datumet
    Så då kan jag lugna mig med att skicka dom, jag som nästan redan är klar med dom hahaha jag var lite ivrig.... 

• BlackWIngedAngel
    morguse skrev 2011-08-06 12:38:00 följande:
    usch vad jobbigt haha, jo jag har många från släkten i både tyskland, spanien, rumänien och Indien som ska komma så har redan sagt till dom att spara det datumet
    Så då kan jag lugna mig med att skicka dom, jag som nästan redan är klar med dom hahaha jag var lite ivrig.... 
    Inget fel i det. Jag har inte så långt kvar på mina heller och vi gifter oss inte förrän i juni nästa år. Flört
  • Januaribruden

Blackwingedangel- tänkte inte det där med julstress o stök så jag håller med om att det kan vara bra att skicka efter jul. Vi vill att våra gäster ska osa innan jul så det får nog bli i början av december eller slutet av november. När börjar julstöket egentligen? Första advent?

• BlackWIngedAngel
    Januaribruden skrev 2011-08-06 12:48:43 följande:
    Blackwingedangel- tänkte inte det där med julstress o stök så jag håller med om att det kan vara bra att skicka efter jul. Vi vill att våra gäster ska osa innan jul så det får nog bli i början av december eller slutet av november. När börjar julstöket egentligen? Första advent?
    Första advent eller första december, beroende på vilket som kommer först, skulle jag säga.
  • Mini2011

Vi gifter oss om en vecka och skickade ut Save-the date-kort för ca ett år sedan. De riktiga inbjudningskorten skickade vi ut i slutet av december. Vi hade OSA den 30 april. Enligt många bröllopsguiden är ju det alldeles för tidigt, men man vill ju att så många som möjligt ska kunna komma. Och så är det en skön sak att ha gjord. 

Jag är jätteglad att vi hade OSA tidigt. Då kunde man ju göra klart mycket tidigt, så som bordsplacering och festhäften. 

• SannaoAndreas

Vi gifter oss den 2 juni och vi ska skicka ut våra kort redan till jul (julkortskuvert-bröllopsinbjudan i!). Vi har långväga gäster från Österike och nordens alla hörn (typ). Men vi håller inte datumet hemligt, så de flesta vet nog redan.

• BlackWIngedAngel

Sedan är det ju alltid bra att man har kontrollerat med vigsellokalen/kyrkan en extra gång innan man skickar ut inbjudningarna. Som en säkerhetsåtgärd.

• fru2011kanske

Vi gifter oss den 20 aug och skickade ut Save The Date på baksidan av julkorten, sedan riktiga inbjudan i april med OSA 31 maj.
    Vi bjöd 37 familjer och alla utom en kommer, så jag kan verkligen rekommendera att i god tid tala om när man ska gifta sg så man inte får onödiga bortfall.

Svar på tråden Hur tidigt skickade ni ut inbjudningskorten?