Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Hur tidigt skickade ni ut inbjudningskorten?

Nu har inte vi skickat våra ännu, men tre månader har vi tänkt oss. Det känns som ganska standard, utifrån de flesta bröllop jag har varit på.

Jag brukar använda tumregeln att räkna utifrån osa-datumet. Om osa-datumet ligger en månad före evenemanget (som det kommer göra i det här fallet) så gångrar jag det med tre och skicka därmed inbjudningen tre månader innan. Gästerna får således två månaders betänketid, vilket jag tycker är rimligt. 

• BlackWIngedAngel

Just det ja: Bjuder man långväga gäster (från andra länder etc) så kan det ju vara värt att fundera på s.k. save-the-date-kort som en förvarning för de som behöver planera en längre resa för att delta. 

Om man struntar i save-the-date och istället skickar ut inbjudningarna väldigt tidigt så riskerar man att gästerna glömmer av inbjudan eller åtminstone att ge besked. 

• BlackWIngedAngel
    Januaribruden skrev 2011-08-06 12:32:42 följande:
    Vi skickar nog ut våra fyra månader innan, i september. Men ni som ska gifta er vid påsk, en dag då kanske många är bortresta, kan kanske skicka ut dem redan i november? Innan jul tycker jag att ni ska skicka ut dem iaf!
    Det är inte alltid så bra idé att skicka före jul heller. Det tappas lätt bort lite i julpost och julstress. Då kan man lika gärna skicka dem efter nyår, tycker jag. När folk har lite mer ro att ta in informationen.
  • BlackWIngedAngel
    morguse skrev 2011-08-06 12:38:00 följande:
    usch vad jobbigt haha, jo jag har många från släkten i både tyskland, spanien, rumänien och Indien som ska komma så har redan sagt till dom att spara det datumet
    Så då kan jag lugna mig med att skicka dom, jag som nästan redan är klar med dom hahaha jag var lite ivrig.... 
    Inget fel i det. Jag har inte så långt kvar på mina heller och vi gifter oss inte förrän i juni nästa år. Flört
  • BlackWIngedAngel
    Januaribruden skrev 2011-08-06 12:48:43 följande:
    Blackwingedangel- tänkte inte det där med julstress o stök så jag håller med om att det kan vara bra att skicka efter jul. Vi vill att våra gäster ska osa innan jul så det får nog bli i början av december eller slutet av november. När börjar julstöket egentligen? Första advent?
    Första advent eller första december, beroende på vilket som kommer först, skulle jag säga.
  • BlackWIngedAngel

Sedan är det ju alltid bra att man har kontrollerat med vigsellokalen/kyrkan en extra gång innan man skickar ut inbjudningarna. Som en säkerhetsåtgärd.

Svar på tråden Hur tidigt skickade ni ut inbjudningskorten?