• Pinkgrape

Ni som tar kuvertavgift...

Vi tar kuvertavgift.

Vi har försökt hålla nere så många kostnader som möjligt. Min klänning kostade 1500kr, likaså min blivandes kostym. Våra ringar 850kr tillsammans. Vi kommer spendera bröllopsnatten hemma osv osv.

Vår kuvertavgift täcker gästernas mat. Vi bjuder på dryck till maten, brudskål, kaffe och tårta.

Vi resonerar som så att de som vill komma, de kommer och de betalar in kuvertavgiften istället för present, bidrag till bröllopsresa eller liknande. De som inte vill komma, de stannar hemma.

Jag har i flera tidigare trådar förklarat vår ekonomiska situation som inte är den bästa efter vår dotters hjärtsjukdom osv och om att vi sparat i flera år, men kan inte avvara så mycket ändå. Att vi vill bjuda in våra släkter och våra vänner och inte behöva dra ner på gästlistan för vi vill att alla som vill ska kunna få dela vår bröllopsdag osv. Ja, och att kuvertavgift inte är något ovanligt i våra släkter och vår vänskapskrets.

Kan ju dock tillägga att vi bara har två gäster som inte bor i samma stad som vi, de bor ca 100mil härifrån och båda dom tyckte att det var en självklarhet att de betalar sin egen resa, sitt boende och kuvertavgiften. De är dessutom med i brudföljet och skulle absolut betala sina egna kläder och allt som behövdes till det.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

Att ordna transport mellan vigselplatsen och lokal är ingenting jag någonsin varit med om, så just det tycker jag inte är så konstigt. Vet dock inte hur långväga gäster ordnat med sådant de gångerna, men tror inte någon var tvungen att hyra en bil.

MEN, jag tycker det är fruktansvärt dålig stil att ha kuvertavgift OCH önska sig presenter. Jag ser verkligen kuvertavgiften som presenten.

• Pinkgrape
    Beautiful Disaster skrev 2011-08-08 11:46:37 följande:
    Kuvertavgift tycker jag ska täcka maten och dryck till maten,
    vet de som betalat både brudens och brudgummens kläder med kuvertavgift
    och massa annat utöver det. Detta tycker jag att man lägger sina EGNA pengar på
    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
    Det där håller jag också med om, att har man kuvertavgift, så ska den främst täcka maten för gästen. Räcker den till mer och blir så låg som i ert fall, så kan den ju även täcka dryck då :) Vår kuvertavgift är ju lite högre och därför ingår bara maten i den, vi bjuder på drycken till. Under kvällen kommer de få handla dryck i hotellets bar för egna pengar, men utöver det står vi för allt. Klart inget av gästernas pengar går till våra kläder eller liknande.
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...