Inlägg från: Fröken Emma |Visa alla inlägg
  • Fröken Emma

Ni som tar kuvertavgift...

Vad jag inte förstår är varför man väljer att gifta sig om man igentligen inte har råd?!!

Vad är det som är så förbannat bråttom?!
    Vare sig man ska ha 100 gäster för en liten summa eller 30 st på en lyxresturang så ska man mätta munnen efter plånboken.

Jag väljer att ha 70-75 gäster på en budget på 75 000 kr.
    Hade jag inte kunnat ha alla gäster hade jag väntat ett år till!!
    Ska det vara så svårt att förstå?

• Fröken Emma

Det är väl klart att det är ett eget val.
    Man jag förstår inte varför en stor fest är så viktigt.
    Kan förstå att vissa ser giftemålet som mycket vicktigt, så låt det då vara så. Men att ha en överdådig fest trots att man igentligen inte har råd med det tycker jag klingar lite fel.
    Vill man inte minska på gästlistan få man väl sänka standarden ett par snäpp.

Jag syftar på att jag har så svårt att förstå att man väljer att ha kuvertavgift! Men det är väl klart det är upp till var o en.

Har jag en fest hemma så bjuder jag så många som jag kan ge mat och som får plats runt bordet.
    Jag hade en 30 fest med 50 gäster för 10 000 kr. hade jag inte haft råd hade jag valt en fest utan mat om jag inte var berädd att korta gästlistan.

Jag tycker bara att det borde vara detsamma med ett bröllop.

• Fröken Emma
    Hanna05 skrev 2011-10-25 07:24:22 följande:
    Det är ju inte så att man tar en kuvertavgift för att "finansiera" bröllopet.
    Man tar det istället för en present eller ett bidrag till exempelvis en resa. Vilket då är exakt samma sak!

Du kan ju inte ta för givet att alla som valt att ta en kuvertavgift gör det för att dom inte har råd att ha en fest annars? Nog kan det hända att vissa gör det också, och jag skulle då inte ha något som helst problem att sponsra min vän med 300 kr just för att hon/han ska få den lyckliga dagen i deras liv!

Skulle bara vara glad att kunna få hjälpa till, speciellt om dom hade det mindre ställt än mig.

Vi stod och velade mellan att önska oss ett bidrag till vår kommande bröllopsresa, eller att ta en kuvertavgift. Jag ville INTE ta en kuvertavgift till en början. Men efter att många av våra släktingar pratat med oss och förklarat mer om kuvertavgift så valde vi tillslut kuvertavgift eftersom pengar är pengar och det är ju samma sak. Spelar ingen roll vad de har för "titel" egentligen.

vår släkt och våra vänner tyckte det var bra att vi skulle ta en kuvertavgift och därför kändes det rätt för oss.

Man måste kunna se saker från andra sidor också, annars har man det nog ganska tufft i livet!
    Jag var helt emot kuvertavgift förut, och vägrade ta det. Men ändrade mig och nu tycker jag inte alls det är något fel med det.

Alla gör vi olika, och tycker olika :) Men jag tycker fortfarande att man kan stötta andra och inte klanka ner på varandra! Vi som tar en kuvertavgift klankar inte ner på er att ni "ska betala allting, ojoj oj, ni ruinerar er! Och presenter? Vart ska ni ställa alla presenter? Tänk om ni får något ni verkligen inte vill ha?? VÄRT!? NEJ. "
    Nej vi säger "Vad kul med bröllop, grattis" istället.

Och jag kan säga att vi har en ganska liten budget ändå på vårt bröllop, och inget överdådigt på något sätt!
    Men då kan man ju se det som följande.
    Ofta bjuds två vuxna från samma familj. Kuvertavgift 300 kr st = 600 kr. Visst. För dom flesta är det ingen större summa och dom som inte kan avvara 600 kr kan stanna hemma?!

Och att uttrycka sig att det är ist för presenter eller bidrag till bröllopsresa är ju som att brudparet tar för givet att varje familj annars skulle ha köpt presenter för 600 kr!?

När mina barndomsvänner har giftsig så har vi skrammlat, och det har hamnat på ungefär 400 kr per familj. Det kan landa på presenter för ca 4 000 kr tillslut. (Personligen är det lite roligare än att få en kastrull eller två tallrikar)
    Så slipper man krimskrams....
  • Fröken Emma
    Hanna05 skrev 2011-10-25 13:56:36 följande:
    & jag förstår inte hur folk tänker då de tycker kuvertavgift är fel
    Jag vill inte betala nån annans bröllop.och jag tycker inte om att brudparet bestämmer för hur mycket jag ska köpa pressent för. . känns lite otacksamt tycker jag. "Vi vill inte ha nått krafs för minder än 600 kr tack. mvh brudparet"
  • Fröken Emma
    Hanna05 skrev 2011-10-25 14:42:00 följande:
    Ja men då kan man ju formulera inbjudan på ett annat sätt

Att tex

Ni är välkomna att hedra vigseln mellan bla / bla

Därefter önskar vi att så många som möjligt vill fortsätta fira oss på Slottsgården till en kuvertavgift på 250 kr
    /pers.

På så sätt kan ju ingen känna sig tvingad.
    nä, men utesluten.
  • Fröken Emma
    pulmonate skrev 2011-10-25 20:01:25 följande:
    Hur är det med traditioner i Sverige? Om man är bjuden på ett bröllop, ger man inte en present som mer eller mindre täcker kostnaden till maten? Jag har aldrig gett mindre än 500kr till brudparet när jag själv har varit bjuden på bröllop fast än jag är student.
    Och hur funkar det med kortavgift? Är det för att täcka maten? Och ger folk presenter utöver det eller bara det? Går man och äter middag på en restaurang är det inga problem att betala, så varför är det egentligen så fult att fråga efter kuvertsavgift.
    Nu kommer vi förmodligen inte göra det, MEN jag förväntar mig faktiskt att folk ger ungefär summan som maten gått på på egen hand.
    Jag har då aldrig gett pengar på ett bröllop.
    Och jag har heller aldrig varit på ett med kuvertavgift. Men jag har lärt mig i den här tråden att det är väldigt olika.

Men att förvänta sig att gästerna köper present OCH frivilligt ger pengar ska du INTE räkna med.

Och nej, man tar intei regel o "vett o etikett" ut pengar så det täcker maten. Max 50%!
    Men jag är igentligen helt emot kuvertavgifter!
    Shining skrev 2011-10-25 23:56:42 följande:
    ooo glömde, det kommer finnas tilltugg till välkomstdrinken, favours vid tallriken till varje gäst samt att de var så snälla att vi fick arrangera och ta med eget gottisbord :-P (annars vill ju restauranger att man köper gotta vi dem)
    Men om du hade skippat allt det där så hade ni ju kunnat bjuda på drickan till maten.
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...