• BlomAnna

Ni som tar kuvertavgift...

Stjärnfall skrev 2011-10-20 11:39:53 följande:

Jag har aldrig förstått mig på kuvertavgift överhuvudtaget.

Det är ju jag och min kille som valt att gifta oss. Ska andra behöva betala för det??

Det tycker jag absolut inet att dom ska. Inte en krona ska dom lägga ut! Om dom köper en present är en sak, men att betala för maten eller något annat är ju bara helt galet.

Har man inte råd att bjuda på det man vill så får man väl sänka sin standard. Jag har aldrig hört talas om kuvertavgift tidigare utan har endast läst om det här på forumet. Men till alla er som kommer ha det vill jag bara fråga, VARFÖR har ni valt att gå över er budget? Hur kan man räkna med att andra ska betala för ens stora dag i livet?

Håller helt med dig. jag har hellre lite enklare mat/dryck så jag kan bjuda mina gäster på allt än tar kuvertavgift. Förstår verkligen inte hur man kan med att ta ut kuvertavgift faktiskt.

Visst man säger till att man inte vill ha presenter men man har istället bestämt hur mycket varje person skall ge i "present" säg att det är 300 kr i kuvertavgift och så är man två som ska gå det är 600kr. Nu är det kanske rätt vanligt att en presnet kostar något sådant men om man har det knapert kanske man gör en present eller köper en som kostar lite mindre, det har man ju inte chans till om man ska betala kuvertavgift.

Bjuder man in till bröllop så BJUDER man, det tycker jag iaf...

• BlomAnna
    Trivia skrev 2011-10-20 18:22:33 följande:
    Nej självklart behöver man inte gilla kuvertavgift. Men alla har ju som sagt var inte det heller.
    Kuvertavgift är inte så ovanligt i mina bekantskapskretsar och då gäller det inte bara bröllop. Utan andra tillställningar som t.ex 30årskalas.
    Jag förstår inte vad som är så fel bara. Om en kompis frågar mig om jag vill följa med ut och äta så förutsätter jag ju inte att hon ska betala för mig bara för att hon bjuder med mig...för mig är det lite samma sak.

Sånna här diskussioner gör mig alltid väldigt nyfiken på hur olika bekantskapskretsar verkar skilja sig åt eller snarare blir jag nyfiken på vad det är som skiljer.

För mig och mina vänner är det helt främmande att ha kuvertavgift på bröllop, födelsedagsfester eller andra partaj. Däremot tar vi ofta med oss egen alkohol även om även det oftast bjuds på, det man har med sig men inte dricker upp lämnas oftast kvar.

En gång har vi varit på en fest där de bjöd på maten och en välkomstdrink men sen fick var och en handla i baren. Detta var förstås för det var på ett ställe med utskänkningstillstånd och då blir det ju galet dyrt att bjuda på alkoholen. Det är det närmaste kuvertavgift jag kommit. Men här kunde jag ju välja själv om jag ville dricka 8 drinkar a 80 spänn eller om jag ville dricka två glas vin a 45 spänn liksom. Med kuvertavgit kan man inte välja vad man vill spendera.

Jag tycker ofta det finns en svag underton av att gästerna skall känna sig ärade över att få bli bjudan på MITT bröllop. Det gillar jag inte. Det är en ära för mig att mina vänner VILL dela vår dag. Inte tvärt om.

• BlomAnna
    Trivia skrev 2011-10-22 22:23:23 följande:
    Bara en kavaj kostar ju betydligt mycket mer än vad de flesta tar i kuvertavgift. I dagens läge är det ju inte alls säkert att man som kille äger en sådan. Om man inte kan klämma i sig i den man hade på studenten...

Kanske bara är jag som tänker så här men om jag sätter klädkod kavaj gör jag väl det för att jag tror att de flesta av mina gäster utan problem kan uppfylla den klädkoden. Tror man inte det tycker jag man kan skriva en annan klädkod.

Har men en bekantskapskrets där "alla" äger en frack så är det väl inget kosntigt att välja det heller.

• BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-10-24 13:29:04 följande:
    Själva Vigseln är ju faktiskt gratis. Bröllopet är alltså gratis, sen väljer man själv om man vill gå på bröllopsfesten efteråt. Och är det en kuvertavgift , ja då får man betala den om man vill på festen :) Som alltså står för presenten eller en del av maten!
    Och man väljer ju själv att ha en bröllopsfest eller inte, om man väljer det varför ska gästerna man bjuder in stå för den då?
  • BlomAnna
    Tärna 2011 skrev 2011-10-24 22:20:35 följande:
    Det knepiga med det resonemanget är att det blir bakvänt. "Välkommen på vårt bröllop med mat och fest. Kuvertavgift 300 kr. Kan du inte betala? Då är du inte heller välkommen". Nej, ingen är tvingad till det ena eller det andra, men det känns lite kyligt att bortförklara det så enkelt som att "kan du inte, måste du inte". För mig känns det som att man öppnar upp dörren till gemenskap och glädje, men sen stänger lika fort bara för att någon inte har samma ekonomiska möjlighet.

Det härliga med diskussioner är väl just att vi alla är olika, och alla olika erfarenheter och synpunkter som man tar del av. Varför måste det bli så känsligt när man tycker olika?
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...