• Vi2alltid

Ni som tar kuvertavgift...

Nu hade inte vi kuvertavgift, men jag har full förståelse för de som väljer det. Det är dock under förutsättning att den inte är över 300 kr/ person skulle jag nog tycka, samt att inte brudparet förväntar sig presenter därutöver!

Naturligtvis ska ingen "stängas ute" för att den inte har råd, som många har som argument mot kuvertavgift. Att folk skulle läsa det som att "Har du inte råd är du inte välkommen". Men det skulle ju klinga samma sak om man väljer ett mindre bröllop? "Tyvärr, vi har inte råd att bjuda mer än de närmaste, och du tillhör inte dem" Istället erbjuder man: "Vi skulle bli så glada om du ville komma på vårt bröllop, men vi skulle även bli glada om du ville ge oss denna gåva i bröllopspresent och på så sätt bidra till en härlig fest!

Vissa här inne verkar dessutom tycka att det är så himla lätt att "välja" ett mindre bröllop. Alla har inte den förmånen. Det finns en enorm press hos vissa, att vissa personer bara måste bjudas! Då blir det fel hur man än gör! Bjuder vi inte så blir det tjafs och tar vi kuvertavgift så blir det tjafs. Vad gör man då liksom?

Det finns massor av sätt att få ner kostnaderna kring ett bröllop. Vi valde att inte ta kuvertavgift av en mängd anledningar, men man är inte på något sätt en sämre människa om man väljer att göra det. Och jag tycker det är tråkigt att det finns folk därute som kan känna sig kränkta av en inbjudan.

• Vi2alltid
    Chicita skrev 2011-10-25 22:21:56 följande:
    En allmän reflektion på kuvertavgift...

Jag vet inte hur många gånger vi haft knytkalas... Och satt en ungefärlig summa på vad maten ska vara värd som man kommer med (detta för att inte vissa snåljåpar i bekantskapskretsen som mycket väl har råd med betydligt mer, skulle komma med en påse jordnötter eller chips när vi andra står för oxfilé och flera flaskor vin).
    Jag slår vad att om jag skulle fråga här inne om det är fel att göra så när man har fest så är det inte många som skulle säga nej...

Skillnaden mellan det och kuvertavgift är två saker (om man ser det lite grovt)
    1: Gästerna har mindre chans att påverka maten vid kuvertavgift än vid knytkalas
    2: Oftast kostar maten betydligt mer än vad kuvertavgiften är - vilket motsvarar att man tar med en fläskfilé till knytiset men får oxfilé *typ*

Varför skulle jag bli kränkt av att få en god och genomtänkt 3-rätters middag (kanske med både vin och tårta dessutom) för 50-70% rabatt av kostnaden?
    Hade festen varit på en restaurang med valfritt deltagande så hade jag ju fått betala fulla kostnaden för min mat.
    Ok då hade jag kunnat påverka mer vad jag åt. Men om jag är väldigt kräsen eller om jag är allergisk så kan jag säkert ange det till brudparet / värdparet och få specialanpassad kost för samma summa...

Bara en tanke...
    Nä verkligen, det är ju sällan man går på nån fest helt gratis överhuvudtaget!
    När vi bjuder in vår familj på jul så ber vi dem att ta med olika saker: du tar med korv och du tar pastej osv osv. Det handlar väl alltid, bland både vänner och familj, att hjälpas åt. Och ingen som tycker det är konstigt.
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...