Ni som tar kuvertavgift...
Nu hade inte vi kuvertavgift, men jag har full förståelse för de som väljer det. Det är dock under förutsättning att den inte är över 300 kr/ person skulle jag nog tycka, samt att inte brudparet förväntar sig presenter därutöver!
Naturligtvis ska ingen "stängas ute" för att den inte har råd, som många har som argument mot kuvertavgift. Att folk skulle läsa det som att "Har du inte råd är du inte välkommen". Men det skulle ju klinga samma sak om man väljer ett mindre bröllop? "Tyvärr, vi har inte råd att bjuda mer än de närmaste, och du tillhör inte dem" Istället erbjuder man: "Vi skulle bli så glada om du ville komma på vårt bröllop, men vi skulle även bli glada om du ville ge oss denna gåva i bröllopspresent och på så sätt bidra till en härlig fest!
Vissa här inne verkar dessutom tycka att det är så himla lätt att "välja" ett mindre bröllop. Alla har inte den förmånen. Det finns en enorm press hos vissa, att vissa personer bara måste bjudas! Då blir det fel hur man än gör! Bjuder vi inte så blir det tjafs och tar vi kuvertavgift så blir det tjafs. Vad gör man då liksom?
Det finns massor av sätt att få ner kostnaderna kring ett bröllop. Vi valde att inte ta kuvertavgift av en mängd anledningar, men man är inte på något sätt en sämre människa om man väljer att göra det. Och jag tycker det är tråkigt att det finns folk därute som kan känna sig kränkta av en inbjudan.