• Chicita

Ni som tar kuvertavgift...

En allmän reflektion på kuvertavgift...

Jag vet inte hur många gånger vi haft knytkalas... Och satt en ungefärlig summa på vad maten ska vara värd som man kommer med (detta för att inte vissa snåljåpar i bekantskapskretsen som mycket väl har råd med betydligt mer, skulle komma med en påse jordnötter eller chips när vi andra står för oxfilé och flera flaskor vin).
    Jag slår vad att om jag skulle fråga här inne om det är fel att göra så när man har fest så är det inte många som skulle säga nej...

Skillnaden mellan det och kuvertavgift är två saker (om man ser det lite grovt)
    1: Gästerna har mindre chans att påverka maten vid kuvertavgift än vid knytkalas
    2: Oftast kostar maten betydligt mer än vad kuvertavgiften är - vilket motsvarar att man tar med en fläskfilé till knytiset men får oxfilé *typ*

Varför skulle jag bli kränkt av att få en god och genomtänkt 3-rätters middag (kanske med både vin och tårta dessutom) för 50-70% rabatt av kostnaden?
    Hade festen varit på en restaurang med valfritt deltagande så hade jag ju fått betala fulla kostnaden för min mat.
    Ok då hade jag kunnat påverka mer vad jag åt. Men om jag är väldigt kräsen eller om jag är allergisk så kan jag säkert ange det till brudparet / värdparet och få specialanpassad kost för samma summa... 

Bara en tanke... 

Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...