• Krissem

Ni som tar kuvertavgift...

Jag har heller inte varit med om kuvertavgift till just bröllop, men jag kan se en klar fördel med det. När jag köper presenter lägger jag ned rätt mycket energi och tanke på det, oavsett om det är födelsedag, julklapp eller bröllop. Och trots mödan går jag ändå runt och är jättenervös för ifall jag hittat något bra eller inte, och om jag prickat in ungefär rätt prisklass osv. Att ersätta presenten med kuvertavgift är visserligen lite tråkigt, men man blir definitivt befriad från all vånda ifall man köpt "rätt" present eller ej, för då vet man ju precis vad brudparet ville ha.

Att gå på fest är ju aldrig gratis, och kuvertavgift är ett väldigt öppet och ärligt sett att presentera kostnaden.

• Krissem
    Krissem skrev 2011-10-27 14:59:50 följande:
    Att gå på fest är ju aldrig gratis, och kuvertavgift är ett väldigt öppet och ärligt sett att presentera kostnaden.
    Motsatsen kan däremot reta mig till vansinne. Vi var på bröllop för två veckor sen, och där var det ett himla stul med vad man skulle betala eller ej. Vi skulle boka rum på ett hotell i närheten, men innan vi hann det fick vi höra att det hade brudgummen far redan gjort, och att han vill bjuda på det. Jaha, okej fine, tänkte vi, det kan han väl få göra om han vill. Ett par dagar senare kom det ryktesvägen fram via släktingar (det var en släkting till min fästman som gifte sig) att det "betalade" hotellrummet troligtvis förvändades skulle täckas av att vi skulle stoppa in kontanter ihop med presenten. Och ingen skulle nånsin drömma om att säga det högt! Nej, man ska verka så jäkla fin och förmögen och bjuda på allt, men sen blir man sur och talar illa om sina släktingar om de inte är tillräckligt givmilda tillbaka.

Då föredrar jag ärlighet alla gånger.

(men å andra sidan är jag sällan världsbäst på att läsa av situationer och förväntningar, och är nog en sån som uppskattar ärlighet lite mer och oftare än normalt...)
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...