Ni som tar kuvertavgift...
Jag skulle vilja säga så här: Ja alla tycker olika, och det innebär att det kan finnas någon bland gästerna som tycker att det känns väldigt konstigt att behöva betala en avgift för att gå på bröllop. Jag förstår att det är vanligare i vissa kretsar, men ibland kan jag få lite känslan av att man helst inte vill höra att det kan finnas människor som inte gillar idén med kuvertavgift och så slår man ifrån sig med att det är snålt av den som tänker så. Viss skulleman kunna låta bli att säga sin åsikt, och bara låta jasägarna få hylla konceptet, men kan det inte vara lite omtänksamt att påpeka att det finns andra åsikter i frågan?
Jag tycker inte att det är någon i min vänskapskrets som är snål. Ingen skulle någonsin komma på tanken att ta kuvertavgift, man bjuder, så är det bara. Om någon ändå skulle ta betalt, så skulle vi väl alla betala och komma, men det skulle kunna bli "det där betalbröllopet" istället för "E och Ms underbara bröllop" för en del av oss när man minns det senare. Det är liksom så pass konstigt för vissa av oss, helt enkelt.
Men jag måste bara säga att det här med transport mellan lokal och kyrka, ja det har nog lite att göra med var i landet man gifter sig. Om man har bröllopet på en liten ort i Norrland, så är det rätt osannolikt att det av en händelse skulle ligga en trevlig och vacker restaurang inom kortare avstånd... Så för mig är det rätt normalt att man själv tar sig från ceremoni till mottagning.