• Annixa

Ni som tar kuvertavgift...

Vi har valt att ta en kuvert avgift så att vi har råd att kunna bjuda alla våra närmaste vänner å släktingar, tycker det är skönt att det finns, annars skulle vi aldrig ha råd. Men kuvertavgiften är vad maten drycken kostar, skulle aldrig ta nåt extra betalt för att "tjäna" på bröllopet sen i vår inbjudan har vi varit väldigt tydliga med att vi absolut inte vill ha några presenter, det är  deras närvaro är vad vi önskar oss.

Tycker det är upp till var å en hur man gör, det har ju egentligen ingen betydelse om man betalar en kuvert avgift el köper present, det blir ju ändå ungefär samma summa.  =)

• Annixa
    Daludd skrev 2011-10-27 16:47:51 följande:
    Jag förstår principen, men samtidigt är ju syftet (i min värld i alla fall) att de ska få en inbjudan överhuvudtaget - alltså annars får de ingen inbjudan alls, eftersom man av olika anledningar inte har råd att då bjuda in dem på något. Jag tycker inte heller att kuvert ska täcka maten och drycken helt, i alla fall inte om det är dyrt. Men vi väljer kuvertavgift för att våra vänner ska kunna vara med alls. Jag hade såklart gärna haft pengar nog att bjuda dem, men det har jag inte - alltså är detta bästa lösningen. Och det handlar inte om att förvänta sig några pengar utan om att ge dem möjligheten att delta. Alternativet är som sagt att inte delta alls, i detta fall får de välja - har de möjlighet att betala 200 kronor för att vara med, eller vill de avstå? I andra fallet säger jag till dem att tyvärr får du inte komma för att jag inte har råd.
    Självklart kan man tacka nej, och då blir ju resultatet detsamma som om vi hade valt att inte ha kuvertavgift.

Jag köper argumenten mot, men tycker det är konstigt att man ser det som oförskämt att göra så här för att vännerna som vill vara med ska ha en möjlighet att vara med. I vårt fall hamnar kuvertet egentligen per person på kanske 575 kronor eller liknande, vi frågar om gästerna har möjlighet att betala 200. Det är 10 nära vänner var per person utöver familjen, och vi vill FRÅGA dom om dom vill delta. Om dom inte kan eller vill det förstår vi det, men hade vi inte frågat alls tror jag att de flesta hade tyckt att det var "värre".

Där kommer oftast argumentet - men gift er inte då! Och det hatar jag verkligen för människor ska inte lägga sig i när man väljer att gifta sig. I vårt fall MÅSTE vi t.ex. vara gifta innan vi får barn av massa anledningar som jag inte orkar gå in på men som de flesta lesbiska par förstår direkt (barn och juridik osv) och i vårt fall blir alltså ditt resonemang lite som så att antingen är vi oförskämda och frågar om gästerna har möjlighet att hjälpa till OM DE VILL vara med, eller så bjuder vi dem inte eller så är vi dumma som gifter oss.

pest, kolera eller pest liksom :/ 
    Håller med dig!
  • Annixa

Daludd: Har ni kollat vad det kostar att caitra (el hur det stavas) maten? ska vi hyra en resturang så skulle våran kuvertavgift sluta runt 900kr per person, det är ju hutlöst. Så vi hyr en lokal, caitra maten, sen har jag anställt en av min vänninas dotter och hennes tjej kompisar som ska servera dryck å diska undan.
    Men maten som vi caitrar kostar ca300kr per person. å det är BARA maten vi tar betalt för inget annat så nån här missförstår=), för vi vill verkligen inte "tjäna" på vårat bröllop, Vi kommer göra allt för att kunna bjuda så mkt som möjligt. Men jag tycker det är bra att fler å fler faktiskt tar kuvertavgift.

Vi har på tok för stor släkt å många vänner så vi har svårt att dra gränsen, många skulle bli så ledsna om dom inte fick komma.

• Annixa
    Daludd skrev 2011-10-27 22:51:29 följande:
    Vi har ändå dragit gränsen vid kusiner. Inga syskonbarn eller andra barn. Det är föräldrar, far o morföräldrar, syskon och kusiner o fastrar o mostrar. Det är 40 pers. Jag har ett helt gäng styvsyskon... ja det blir liksom en del
     Det är jätte dyrt med mat, å jag tror inte nån av dina/era vänner/släktingar kommer att ifråga sätta eran kuvertavgift! Skrattande. Sen man gifter sig en gång å självklart vill man ju att det ska bli så bra som möjligt! Som en här på ett annat forum sa, det är ERT bröllop och ni bestämer! Skrattande. Det kommer bli toppen!

Jag vet att mina vänner å släkt skulle aldrig ifråga sätta våran kuvertavgift.
  • Annixa

vi har verkligen budget bröllop allt kommer att spras in på för vi har tyvärr inte lyckats få ihop så vi kan bjuda alla gäster på middagen. så det jag menar är att vi har en kuvert avgift på 300 men den egentliga summan per person är 400kr. vi kommer inte ha favors men dom ska känna att dom får mkt för pengarna. så sprit/dryck tar vi ur egen ficka å vi kommer inte åka på nån bröllops resa, dom pengarna finns inte alls. klänning är köpt från china, den billigaste jag kunde hitta. hoppas jag inte blir missförståd igen Skrattande

• Annixa
    Sara 120707 skrev 2011-10-29 15:00:20 följande:
    När blev du missförstådd förra gången? Kan inte hitta att någon kommenterat ditt specifika upplägg..
    Det här inlägget känndes som det var riktat till mig! Men givetvis kan det ju va riktat till nån annan, har ju inte läst alla tidigare inlägg. Men jag hoppas att jag har fel, vill inte bli missförståd, när vi gör allt i vår makt å kämpar för att få det så billigt som möjligt, och bra. Vi tycker det känns jobbigt med kuvertavgift, man vill ju bjuda så långt det går! Skrattande
    knyttan skrev 2011-10-28 23:29:10 följande:
    ...fast grejen är ju att det är flera här som just har deklarerat att de ska ta en kuvertavgift för mat men sedan tillkännager att de minsann "bjuder" på favours, som ett av exemplen på den övriga generositeten. Jag tror inte att det är någon gäst som värdesätter en favour ens i närheten lika högt som bruden (brudparet), och dessutom så ska ju en favour vara som ett extra litet tack för att gästen har bemödat sig om och gjort sig besväret för att infinna sig på festen och "ställer upp" för att fira brudparet... så då blir det ju inte liiite skevt om en del av de pengar man betalt in för att få äta på sin väns bröllop defacto går till en present för att tacka sig själv?? Och skulle man vilja tacka sig själv för något så kanske man inte skulle välja att göra det just i form av hjärtformade praliner eller ett champagneglas med brudparets monogram på...
  • Annixa
    knyttan skrev 2011-10-29 18:02:42 följande:
    Det var absolut inte riktat till dig specifikt eller till *alla* som har kuvertavgift. Det var inte riktat till någon speciell alls. Jag vill bara ge min syn på saken - att det är liksom arrangemanget runt omkring som gör om det för mig som gäst känns ok att betala kuvertavgift eller inte. Sammanfattningsvis - om det är enda sättet att få ihop en fest, ja då är jag gärna med och betalar, och att det då är fokus på att det ska bli en trevlig tillställning för alla. Om det istället är så att man ser det som "istället för present" och jag samtidigt vet att brudparet lagt flera tusen på ringar, dekorationer, kläder etc etc, och det dessutom är någon högre nivå av klädkod på festen (innebär nästan altid någon form av utgifter för gästerna) eller brudparet har valt att gifta sig någonstans dit det är långt att åka för många och så vidare, nej det tycker jag inte är så ok.

Att jag sen tog upp just favours, beror bara på att dom tillsammans med toalettkorgar och pussklockor hör till mina pet-peeves när det gäller bröllopsplanering. Att gifta sig innebär många, många utstuderade sätt att slösa på pengar och om det nu är så att brudparet bjuder på allt, ja då har jag inga synpunkter överhuvudtaget. Det är deras pengar och de som beslutar hur de vill göra av med dem liksom. Om det däremot är så att de vill ha mina pengar för att ha en fest, då innebär det ju att jag också kan ha en åsikt om hur de disponerar dem, eller hur?
    Förlåt trodde jag blev missförståd! vi är verkligen inga människor som är ute efter att tjäna pengar på andra!
        Håller med dig till hundra tio procent! Har vänner som har blivit bjuda på bröllop med kuvertavgift som ligger runt 7-800kr per person plus present önska från dyra affärer! och riktigt på kostde bröllop. Sånt är inte okej tycker jag, tycker det är fräckt!
    Våran högsta önskan är att få bjuda alla, men tyvärr fick vi lotten att inte va rika, men då är vi rik på både kärlek å massa barn! Skrattande
    Tack för mig, nu känns det bättre Skrattande Nu lämnar jag tråden! sköt om er
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...