• Trivia

Ni som tar kuvertavgift...

Nej alla tycker vi olika. Jag har väldigt svårt att förstå vad som är så himla fel med att ta kuvertavgift?
    Förstår verkligen inte det där att man måste bjuda på allt. Folk går ju på krogen och spenderar 2-300kr varje helg, eller köper pizza, hyr en film eller vad som helst,  och så kan de inte ens tänka sig att lägga ner det på en när och kär's bröllop? Det tycker jag är snålt! För mig är det en ära att få komma på någons bröllop.
    Sen kan det ju vara en sak att det kan bli dyrt för en hel familj men de flesta har ju inte kuvertavgift för barn.

Nu ska inte vi ha kuvertavgift eftersom vi istället valt att bara ha med familjen på bröllopet och middagen.

Sen har vi ju också bara hört "vännernas" version av hur detta var så det känns lite orättvist att sitta och smutskasta någon som inte har en chans att försvara sig eller förklara.

• Trivia

Nej självklart behöver man inte gilla kuvertavgift. Men alla har ju som sagt var inte det heller.
    Kuvertavgift är inte så ovanligt i mina bekantskapskretsar och då gäller det inte bara bröllop. Utan andra tillställningar som t.ex 30årskalas.
    Jag förstår inte vad som är så fel bara. Om en kompis frågar mig om jag vill följa med ut och äta så förutsätter jag ju inte att hon ska betala för mig bara för att hon bjuder med mig...för mig är det lite samma sak.

• Trivia
    BlomAnna skrev 2011-10-21 09:49:15 följande:
    Jag tycker ofta det finns en svag underton av att gästerna skall känna sig ärade över att få bli bjudan på MITT bröllop. Det gillar jag inte. Det är en ära för mig att mina vänner VILL dela vår dag. Inte tvärt om.
    Ja det är väl lite både och tycker jag. Självklart är det en ära att folk offrar en dag för att fira med brudparet men absolut känner jag mig ärad om jag får en inbjudan till ett bröllop. Jag skulle ju inte ta ut en semsterdag för att någon bjudit in mig till en grillfest men ett bröllop skulle jag absolut lägga en semesterdag på.

Ja detta är ju ett återkommande ämne och antingen så är man väl för eller emot antar jag. Älskar eller hatar så att säga...
  • Trivia
    Guffi skrev 2011-10-22 20:27:29 följande:
    Det är lite underligt detta måste jag säga...
    Vi kan skriva milslånga önskelistor på vad vi önskar oss, kräva en viss klädsel och ett visst engagemang.. Och räknar blint med att det görs för "det är en ära" att bli bjuden på bröllop.

Men när man, i och med en kuvertavgift, specificerar att DETTA vill vi ha och inget annat - då blir det jättediskuterat. Egentligen är det - i mina ögon - samma sak som att säga att vi önskar oss bidrag till bröllopsresan. Alla ger ju nåt bidrag, eller?!

Är det för att det är en fast bestämd summa som det blir liv? Hade det varit bättre att säga att vi önskar oss bidrag för mat och dryck? Och sen är det upp till var och en att bestämma vad man tycker att maten är värd?
  • Trivia

Bara en kavaj kostar ju betydligt mycket mer än vad de flesta tar i kuvertavgift. I dagens läge är det ju inte alls säkert att man som kille äger en sådan. Om man inte kan klämma i sig i den man hade på studenten...

• Trivia
    knyttan skrev 2011-10-28 21:40:08 följande:
    I mina ögon så är favors kanske det mest utstuderade sätt att slösa pengar på som finns, och om jag skulle bli bjuden på ett bröllop med kuvertavgift där det gavs favours så skulle jag faktiskt bli förolämpad. Man kräver mig på pengar för att gå på fest och sen så väljer man att slösa dem på 100 små organzapåsar med violdoftande tvål i liksom... tack men nej tack, kan jag få min hundring tillbaka?
    Skrattande Ha ha ha!

Självklart ska inte kuvertavgiften täcka upp för att man ska kunna bre ut sig på andra sätt och vis...
  • Trivia

Ja. Det är som sagt var upp till var och en hur man vill göra. Jag har inget emot kuvertavgift och skulle nog inte heller bry mig så mycket om det låg en chokladpralin på tallriken när jag kom. Utan glatt mumsa i mig den. Men jag kan tycka att principen ska vara att man inte svävar ut åt en massa andra håll om man nu har kuvertavgift. T.ex köper jättedyra ringar eller en designerklänning för 20.000 och åker på en månadslång lyxresa efteråt. Saker som faktiskt skulle ha kunnat motsvara kostnaden för maten. Fri bar kan ju t.ex. betyda allt från grannens hembrända sprit och öl från Tyskland till en riktig bar med fina viner och dyra drinkar. Sen att jag tycker att favours är helt onödigt är ju en annan sak. Tyckte att det knyttan skrev bara var så mitt i prick om vad jag anser om fenomenet.

• Trivia

Ursäkta min okunskap men vad är pet-peeves?

• Trivia
    ElinFalk85 skrev 2011-11-22 09:55:26 följande:
    Vårat paket med mat, dricka, brudskål med snacks, tårta, kaffe och avec kostar 750kr per person och vi tar en kuvertavgidt på 250kr. så för oss så täcker det knappt hälften av vad det kostar. ringar, klänning, håruppsätning, smink etc etc köper vi för egna pengar, inget som gästerna är med och betalar som sagt =)
    Tror att det gbg2012 menar är att det känns lite sniket att köpa dyra ringar, kläder osv och sedan be att gästerna står för festen.
    Att man i så fall hade kunnat köpa en billigare ring och haft råd att stå för festen också.
    Många kanske undrar om man kommer med en halv diamantgruva på fingret men ändå har kuvertavgift.

Jag föll t.ex för en dyr ring. Men vi kommer bara att ha middag för familjen för vi har inte råd att ha både och (inom en rimlig framtid)...
  • Trivia
    daniiel skrev 2011-11-22 14:07:40 följande:
    I nästintill allt annat sägs det bara "Det är er/din dag, gör som ni vill!", men när det kommer till en sådan sak som kuvertavgift, då får man plötsligt inte längre göra som man vill.
  • Trivia
    daniiel skrev 2011-11-22 14:07:40 följande:
    I nästintill allt annat sägs det bara "Det är er/din dag, gör som ni vill!", men när det kommer till en sådan sak som kuvertavgift, då får man plötsligt inte längre göra som man vill.
    Hm...blev nått fel där i mitt förra inlägg.
    Jag tycker absolut att man får göra precis som man vill. Men uppenbarligen så är det många som tar illa vid sig av kuvertavgift. Precis som att många tar illa vid sig om man inte bjuder med respektive.
    Man är aldrig tvingad att gå på ett bröllop oavsett om det är kuvertavgift eller inte.
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...