• knyttan

Ni som tar kuvertavgift...

Jag tycker att det helt beror på... Det viktigaste tycker jag är att man som värdpar tar hänsyn till sina gäster, och vilka förutsättningar de har. Givetvis kan man inte anpassa hundra procent till alla, men man kan försöka lägga det på en nivå som blir bäst för flest. T ex så tycker inte jag att det är ok att man har ett kuvertbröllop om de flesta av gästerna måste resa långt o kanske betala för hotell mm. utöver kuvertutgiften. Men om (nästan) alla bor på samma ort och inte har några sådana problem, och det i övrigt är kutym med kuvertbröllop så är det väl helt ok.

Samma sak är det med frackbröllop - om man vet att 90% av de som kan tänkas komma på bröllopet inte har en frack men ändå väljer att ha det som klädkod, då tycker jag att man är ganska egoistisk. Visst ska gästerna känna sig ärade över en inbjudan, men lika mycket ska väl brudparet känna sig tacksamma att gästerna vill komma och fira dem... Och då tycker jag att man ska utgå från förutsättningarna också. Ibland blir det lite för mycket VÅR DAG / VI gör som VI VILL här på BT. Jag tycker man ska tänka lite på dem som man förväntar sig ska komma och ställa upp och fira och betala både ett och annat.

• knyttan

Jag fortsätter med att hävda att jag tycker att det helt beror på, utifrån vars och ens situation.

Som du, Daludd, i ditt fall så tycker jag inte att det är något konstigt alls att ni tar en liten summa.

Däremot så kan jag tycka att det i de fall då gästerna måste resa långt och ta in på hotell och etc etc bara för att kunna komma på festen så är det faktiskt inte så snyggt att ta kuvertavgift. Som någon sa innan, det kostar ju faktiskt lite (och ibland ganska mycket) att vara gäst på bröllop, alldeles oavsett eventuell present/kuvertavgift.

Sen kan jag också hålla med det som Baby Freeze och Passionsblomman har sagt, att kuvertavgift tar frivilligheten/och valfriheten i att vara gäst, det sätter en exakt prislapp på deltagandet, medan en bröllopsgåva kan vara "helt gratis" i pengar räknat...
    En annan aspekt är också att om man tar kuvertavgift, så blir det ju lite så att man bestämmer över hur andra människor ska välja att prioritera med sina pengar... tex detta med favors. I mina ögon så är favors kanske det mest utstuderade sätt att slösa pengar på som finns, och om jag skulle bli bjuden på ett bröllop med kuvertavgift där det gavs favours så skulle jag faktiskt bli förolämpad. Man kräver mig på pengar för att gå på fest och sen så väljer man att slösa dem på 100 små organzapåsar med violdoftande tvål i liksom... tack men nej tack, kan jag få min hundring tillbaka?

Jag har sett några som har argumenterat som att "vi tar betalt för maten, men favors och fri bar bjuder vi på". I mina ögon så blir det lite som att man väljer att ta betalt för att kunna ha favours, för att om man hade valt bort dem så skulle man kunna ha råd att bjuda utan kuvertavgift. Hoppas ni förstår hur jag menar även om det blev lite omständigt....

• knyttan
    Trivia skrev 2011-10-28 22:20:21 följande:
    Skrattande Ha ha ha!

Självklart ska inte kuvertavgiften täcka upp för att man ska kunna bre ut sig på andra sätt och vis...
    ...fast grejen är ju att det är flera här som just har deklarerat att de ska ta en kuvertavgift för mat men sedan tillkännager att de minsann "bjuder" på favours, som ett av exemplen på den övriga generositeten. Jag tror inte att det är någon gäst som värdesätter en favour ens i närheten lika högt som bruden (brudparet), och dessutom så ska ju en favour vara som ett extra litet tack för att gästen har bemödat sig om och gjort sig besväret för att infinna sig på festen och "ställer upp" för att fira brudparet... så då blir det ju inte liiite skevt om en del av de pengar man betalt in för att få äta på sin väns bröllop defacto går till en present för att tacka sig själv?? Och skulle man vilja tacka sig själv för något så kanske man inte skulle välja att göra det just i form av hjärtformade praliner eller ett champagneglas med brudparets monogram på...
  • knyttan
    Annixa skrev 2011-10-29 15:15:25 följande:
    Det här inlägget känndes som det var riktat till mig! Men givetvis kan det ju va riktat till nån annan, har ju inte läst alla tidigare inlägg. Men jag hoppas att jag har fel, vill inte bli missförståd, när vi gör allt i vår makt å kämpar för att få det så billigt som möjligt, och bra. Vi tycker det känns jobbigt med kuvertavgift, man vill ju bjuda så långt det går! Skrattande
    knyttan skrev 2011-10-28 23:29:10 följande:
    ...fast grejen är ju att det är flera här som just har deklarerat att de ska ta en kuvertavgift för mat men sedan tillkännager att de minsann "bjuder" på favours, som ett av exemplen på den övriga generositeten. Jag tror inte att det är någon gäst som värdesätter en favour ens i närheten lika högt som bruden (brudparet), och dessutom så ska ju en favour vara som ett extra litet tack för att gästen har bemödat sig om och gjort sig besväret för att infinna sig på festen och "ställer upp" för att fira brudparet... så då blir det ju inte liiite skevt om en del av de pengar man betalt in för att få äta på sin väns bröllop defacto går till en present för att tacka sig själv?? Och skulle man vilja tacka sig själv för något så kanske man inte skulle välja att göra det just i form av hjärtformade praliner eller ett champagneglas med brudparets monogram på...
    Det var absolut inte riktat till dig specifikt eller till *alla* som har kuvertavgift. Det var inte riktat till någon speciell alls. Jag vill bara ge min syn på saken - att det är liksom arrangemanget runt omkring som gör om det för mig som gäst känns ok att betala kuvertavgift eller inte. Sammanfattningsvis - om det är enda sättet att få ihop en fest, ja då är jag gärna med och betalar, och att det då är fokus på att det ska bli en trevlig tillställning för alla. Om det istället är så att man ser det som "istället för present" och jag samtidigt vet att brudparet lagt flera tusen på ringar, dekorationer, kläder etc etc, och det dessutom är någon högre nivå av klädkod på festen (innebär nästan altid någon form av utgifter för gästerna) eller brudparet har valt att gifta sig någonstans dit det är långt att åka för många och så vidare, nej det tycker jag inte är så ok.

Att jag sen tog upp just favours, beror bara på att dom tillsammans med toalettkorgar och pussklockor hör till mina pet-peeves när det gäller bröllopsplanering. Att gifta sig innebär många, många utstuderade sätt att slösa på pengar och om det nu är så att brudparet bjuder på allt, ja då har jag inga synpunkter överhuvudtaget. Det är deras pengar och de som beslutar hur de vill göra av med dem liksom. Om det däremot är så att de vill ha mina pengar för att ha en fest, då innebär det ju att jag också kan ha en åsikt om hur de disponerar dem, eller hur?
  • knyttan
    majflicka skrev 2011-11-04 14:29:12 följande:

Inte läst hela tråden nu så kommer säkert upprepa sådant massa sagt innan mig, ber om ursäkt på förväg ;)

Jag har ingen erfarenhet av kuvertavgift men tycker det kan vara ett vettigt sätt att få ett bidrag till sitt bröllop ( bör då i mitt tycke således ligga en bra bit under faktiska kostnaden/kuvert) men jag värjer mig mot att jämföra kuvertkostnaden med vad folk brukar lägga på en bröllopspresent och på sätt motivera en viss penganivå. Man kan inte räkna med el kräva att få en present, även om det är kutym vid bröllop. Ngt krav för deltagande är det ju inte. Det är ju också så att olika nivåer kan kännas acceptabla för olika saker. Vi lägger alltid 1000-1500kr på en bröllopspresent men vi skulle aldrig lägga den summan på en kuvertavgift.

Jag håller med precis!!!
Svar på tråden Ni som tar kuvertavgift...