• Anonym

Fruhippa som spårat ur!

Ni alla kloka kanske kan ge mig några kloka ord på vägen? Vi är två läger när vi planerar hippan. Några vill ha en straffhippa som går ut på att man ska köra runt frun i kundvagn i vår lilla stad, göra henne packad och göra någon dans. jag och några andra vill ha en tillställning med lite spa och restaurang. Något som mannen sagt att frun verkligen behöver. Hur ska vi ställa oss till detta? Alla vill ju ha det på sitt sätt? Ord som att "äktenskapet är dödsdömt" så vi måste rycka upp frun så hon blir lite roligare från det ena lägret. Hot om en riktig förnedringhippa när den drivande i "partylägret" kommer gifta sig startade tydligen ett världskrig. För mig är vänskapen mellan oss oväsentlig, men fruns hippa måste ju få bli bra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-07 23:19
    Roligt att höra att någon är på min sida :) Skulle vara roligt/intressant att höra någon på andra sidan. som tycker att det är dags att rycka upp frun så hon blir lite roligare. Någon?

• Svar på tråden Fruhippa som spårat ur!
  • Pinkgrape

Gör som mannen sagt, han känner nog sin fru och vet vad hon behöver och skulle uppskatta. Nu kanske jag är lite partisk i detta, då jag själv fullkomligt avskyr såna förnedringshippor. Min åsikt är alltså att ni ska köra på spa och restaurang.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Zelmah

håller helt med ovanstående! Stå på dig och lyssna på vad mannen säger, han lär veta vad hon uppskattar mest. Själv försökte jag en gång avstyra en förnedringshippa men var ensam minoritet och lyckades tyvärr inte. Den dåvarande bruden har senare berättat om hur hemsk hon tyckte att möhippan var. Hon visste att jag försökte avstyra och jag försökte hela tiden mildra och tona ner de galna tjejernas påhitt och hon är glad för det i alla fall.. Vi umgås inte med de andra tjejerna längre.

Jag tror nog att de flesta hellre vill ha en mysig, rolig och skön dag tillsammans med sina vänner än att bli utskämd på stan... man kan ju hitta på andra grejer som små uppdrag istället. Jag fick måla en tavla som på nått sätt visade vad jag känner och vad min m2b betyder för mig, jag fick baka frallor som vi åt, fick göra ett lerkrus och vi hade lite frågesport. Sen åkte vi till spat och bubblade, badade, bastade o ångade, sen käkade vi middag och drack vin. Det var hur mysigt som helst :)

• tågjäntan

Alltså, lite skoj och bus kan vara helt okey tycker jag. Men då ska man veta att personer kommer att klara av det.

Min var alldeles lagom där jag blev utklädd, släpades runt på olika ställen, var på Liseberg och gjorde femkamp, fick en lektion i Jitterbugg och kvällen avslutades hemma hos en av tjejerna med enkel mat och god gemenskap. Nu var detta en nykter tillställning, men en kollega jag hade då såg min bilder och sa: Oj, du såg utt att gilla att bli utklädd - det hade jag inte klarat. (Hon hade en liten slöja om jag minns rätt.) Detta trots att vad jag förstod, så fick hon dricka en hel del alkohol.

Min mardröm innan möhippan var att de skulle ha släpat upp mig på berg o dalbanan eller annan hemsk karusell - då hade jag lagt av och gått hem. Jag hotade tom med det när jag misstänkte att vi var på väg till Liseberg. Min andra mardröm var att det inte hade blivit något alls.

Jag hade även, vad jag kallar minihippa, där tre klasskompisar bjöd hem mig till en enkel tillställning, med personliga -både allvarliga och skämtsamma - frågor som ledde till ett personligt samtal mellan oss alla och är ett av de bästa minnena jag bär med mig i samband med bröllopet.

Lite hyss och bus i samband med bröllopet är okey - med respekt för den person som man gör hippan för.

• bumbibjörn

Nä fy ingen straffhippa!!! Låter ju så dumt att man vill få någon att bli roligare. Nä men allt handlar om vem bruden är. Skulle hon tycka det var skoj att klä ut sig/spöka ut sig o bli körd i en kundvagn? Tigga pengar o sälja pussar eller va det nu kan vara? Eller är hon den typen som knappt fixar att ha en tiara på sig? Dagen handlar om bruden och jag tycker man ska planera med hennes bästa i tankarna, man vill ju att bruden ska minnas dagen m glädje. Kan ju alltid hitta på tokigheter som gör det roligt även om man e på spa!!! Lycka till!

• Väduren

Jag tycker aldrig att straff eller förnedrigshippa är okey utan man ska alltid lägga det på en nivå som passar bruden. Min upplevelse är att många gärna vill ha en hippa med lite bus i (även om det säger att de inte vill) men det finns faktiskt några stycken (däribland jag) som absolut inte vill ha ngn hippa alls. Å då kommer vi till det jag reagerad på i din trådstart. Du skriver att det är en FRUhippa och det innebär ju att hon redan är gift. Hur välinformarade var ni om att hon skulle gifta sig? Ju hemligare det varit före vigsel desto lugnare hippa anser jag.  Sedan betyder ju inte det att man inte kan göra roliga saker tillsamman. Jag har varit på MÖhippor där vi haft femkamp med  yxkastning, pilbåge m.m. och en annan där vi fick lektion i afrikansk dans på ett grönområde i stan. Saker man kanske inte gör annars men som är roligt att göra när man är ett gäng.

• Bettina

VARFÖR ha förnedringshippa...har aldrig fattat detta?????????

• GeneralElectric

Det känns otroligt omodernt och förlegat med förnedringshippa!
    Mina vänner ordnade en så fin och genomplanerad möhippa för mig, full av roliga inslag som i och för sig innebar att jag fick klä ut mig för uppdrag på sta’n -- men de hade beställt så fina kläder och accessoarer att det bara var roligt.

• Anonym

Lyssna på mannen!
    Jag ska gifta mig om två veckor och har sagt till mina vänner att om de kommer med en förnedringshippa går jag hem. punkt slut.
    Jag skulle föredra en kul och mysig tjejkväll......
    Blivande mannen har precis varit på sin svensexa och den var lugn och fin. De badade tunna och bastade. Alla hade roligt och ingen kände sig förnedrad. Som de ska vara.
    Hoppas allt går bra.

• Anonym

Ni kanske får göra som  några jag känner,   ena gänget ville ha  förnedringshippa och andra sidan spa,  tyvärr så var det mer  för förnedringshippan än spat   men de som ville ha spa dagen kände bruden mycket bättre än förnedrings gänget.

Så vad som hände var, spagänget spelade med förnedrings gänget och de satte en dag för kidnapping,   3 timmar innan sagda  kidnappning  så kidnappade spagänget tjejen och tog henne i väg för en spa weekend.

Blivande maken visste om det hela och när förnedrings gänget kom sa han bara lungt,  ni känner inte min blivande fru alls och vi trodde ni kände oss bättre, ta en funderar om ni vill ha vår vänskap.

Och så stängde han dörren.  

Några av förnedringsgänget kom inte till bröllopet efter som  "maken  bestämde ju allt som tjejen fick göra".... 

• niamh

Om hennes man sagt att hon vill ha/behöver middag och spa, lyssna för allt i världen på honom! Det kan bli SÅ fel med galna möhippor om bruden inte är med på noterna. Mina vänner vet mycket väl om att jag INTE skulle uppskatta något galet och förnedrande, det är inte jag. Skulle de ändå ordna något sådant skulle jag tacka så mycket för att de tagit sig tid att fixa något åt mig, men att jag inte kommer deltaga.

Svar på tråden Fruhippa som spårat ur!