• Anonym (svårt att sova)

Drömmer om mitt ex, kan det bero på bröllopet?

Under flera veckor nu, till och från, har jag drömt om mitt ex. Ju närmare bröllopet, desto mer drömmar.

Jag och mitt ex var tillsammans i nästan 3år och hade ett väldigt, vad ska man kalla det, häftigt förhållande. Det var starka känslor och snabba vändningar. Det var spännande och passionerat. Mitt förhållande nu är inte på samma sätt. Det är mer tryggt och stabilt. Jag älskar min blivande make, men kan inte låta bli att tänka på mitt ex ibland.

Kan det vara bröllopsnerverna som börjat spöka?

• Svar på tråden Drömmer om mitt ex, kan det bero på bröllopet?
  • Anonym (T)

Tvivlar du nån gång på att du VILL gifta dig, eller är det bara tankar på "tänk om"? För jag antar att du är medveten om att verkligheten aldrig är så bra som tanken, och det finns ju en anledning till att det inte är ni längre.

Att gifta sig är ju bland det större man gör, och man ska vara helt säker på vad man gör. Då är det nog också helt naturligt att mer eller mindre undermedvetet utvärdera alternativen så att man fattar rätt beslut.

• Vi2alltid

Det kan vara så enkelt som att ditt undermedvetna rensar ur saker för att börja på ny kula. Tror inte att det har att göra med att du skulle ta fel beslut eller så!

Nej nej, aldrig tvivlar jag på att jag vill gifta mig med min blivande make. Jag börjar bara själv bli smått irriterad på alla dessa drömmar om mitt ex. Själv kan jag nog tycka att vi två har lite saker som är outredda och det kanske beror på det? Eftersom, precis som du skriver Vi2alltid, så blir ju detta giftemål lite som att börja om på ny kula. Även om jag och blivande maken har varit sambos i många år och har barn tillsammans.

• Anonym (T)

Sådana tankar dyker ibland upp hos mig. Ju mer man tänker att "nej, så får jag inte tänka", desto mer tänker man på det... ungefär som om man koncentrerar sig för att inte säga ett visst ord t ex och till slut blir det allt man kan tänka på och så säger man det ändå.

Det finns inte så mkt man kan göra mer än att knuffa bort tankarna med andra tankar, för det är svårt att aktivt tänka bort sådana tankar. Om du är säker på att du valt rätt man så har du ju inget att oroa dig för. Det går över!

• Norrskensflamman

Vad är det för drömmar då? Att ni bråkar, eller är tillsammans igen eller erotiska?  Drömmer du om det som var dåligt mellan er eller det som var bra?

Norrskensflamman skrev 2011-08-08 12:52:17 följande:

Vad är det för drömmar då? Att ni bråkar, eller är tillsammans igen eller erotiska?  Drömmer du om det som var dåligt mellan er eller det som var bra?

Det är faktiskt drömmar om allt det. Skulle nog säga 50/50 om det bra och det dåliga.
  • Norrskensflamman

Rent spontant verkar det som att du inte är riktigt färdig med honom. Eller så håller ditt undermedvetna på att sätta punkt nu. 

Svar på tråden Drömmer om mitt ex, kan det bero på bröllopet?