• Pinkgrape

Låtar som går bra att bugga till? (Spotify)

Sitter och försöka göra en spellista till bröllopsfesten. Vi har lite lugna låtar, lite disco, lite 50-tal, lite 70-tal, lite rock, lite vals osv. Kom dock på att jag vet att det är några av bröllopsgästerna som gärna buggar, men jag har ingen aning om vad som är buggvänlig musik.

Tips mottages därför väldigt tacksamt! :)

Och låtarna måste finnas på Spotify, då vi kommer använda oss av det.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Låtar som går bra att bugga till? (Spotify)
  • Cantaton

När vi fick lära oss att bugga i skolan fick vi göra det till t.ex. Carolas "Mitt i ett äventyr" :) Det kan ju vara en bra typ av låt om det är många i typ 25-30-årsåldern, för då passar det dem som mimade framför spegeln som små såväl som dem som vill bugga!

• Pinkgrape

Det var ett bra tips, tack så mycket :) De flesta är ju 20-40år, så alla de känner nog igen den låten mycket väl :)

• MiaAnd

"Mitt i ett äventyr" är bra det håller jag med om. "Kärleken är evig" - Lena Ph, "Inget stoppar oss nu" - Black Jack, Tusen och en natt/Take me to your heaven - Charlotte Nilsson/Wizex. Sen kan du söka på Barbados så får du upp massor. "Kom hem" är ju en klassiker... :) Eloise med Arvingarna kanske. 
    Sen kan jag som dansfantast tipsa om att kolla upp de övriga moderna dansbanden som t ex Shake, Zlips, Boogart, Blender och Date. Vet att åtminstone Shake och Zlips finns på Spotify. Zllps version av "Vad har du under blusen Rut" är ju härlig. Schlager brukar också funka (i stil med exemplen ovan). Faktum är att det mesta går att bugga till, men vissa låtar känns ju mer idealiska än andra. Sen vill nog folk gärna ha låtar de känner igen. 
    Det är vad jag kommer på just nu...

• Pinkgrape

Tack :) Nu har jag ju massor att kolla upp :D Haha ja, jag dansar inte själv, så jag har ingen koll på sånt där :P

• Aniara4

Det är ju lite irriterade att Beatles inte finns på Spotify, men en del låtar kan man ju hitta med halv-ok coverband om man inte är för känslig.

Våra "bugglåtar" är t.ex. Hippy Hippy Shake, Do you love me, La Bamba, Mustang Sally, Cotton fields m.fl.

• PimPim83

Skivorna från tv-programmet dansbandskampen finns på spotify. Där borde det finnas många bra bugglåtar. :)

• Pinkgrape

Tack alla :) Har hittat jättemycket bra nu, låtar som de flesta nog kommer känna igen och till och med kan sjunga med i (om de inte vill dansa ;P).

• Elila

Den absolut bästa bugglåten är Every little thing med Carlene Carter. Ett måste om man ska ha bugglåtar :)

• Pinkgrape
    Elisabeth och Markus skrev 2011-08-09 13:22:52 följande:
    Den absolut bästa bugglåten är Every little thing med Carlene Carter. Ett måste om man ska ha bugglåtar :)
    JAAAA!!!!! :D Tack! Jag älskar den låten! Har fina minnen från när jag var barn till den låten och den ska givetvis vara med! Har dock aldrig haft en aning om vad den heter eller sådär.
  • Mogen

Dessa får du  bara inte missa.

If you can´t give me love med Suzi Quatro.
    " Härligt" med Perikles.

Helsköna låtar att bugga till.

• BlackWIngedAngel

Vi är inte så förtjusta i dansbandsmusiken som spelas och tänkte därför satsa på äldre musik (50/60-tal mestadels.) 
    "Let's twist again" med Chubby Checker är ju en sådan låt,
    "Great balls of fire" med Jerry Lee Lewis är ju en annan,
    "Do you wanna dance" med Bobby Freeman är en tredje. :)

• Pinkgrape

Vi är inte heller så förtjusta i dansband (vissa låtar tycker jag om), men eftersom vi redan hade så mycket annan musik (tex det du tipsar om), så ville vi ha med lite sånt också för det är flera av gästerna som uppskattar det. De uppskattar dock inte vår musiksmak :P Vill gärna att det ska finnas en låt för alla, så det inte bara är samma personer på dansgolvet hela kvällen.

• BlackWIngedAngel
    Pinkgrape skrev 2011-08-09 14:30:34 följande:
    Vi är inte heller så förtjusta i dansband (vissa låtar tycker jag om), men eftersom vi redan hade så mycket annan musik (tex det du tipsar om), så ville vi ha med lite sånt också för det är flera av gästerna som uppskattar det. De uppskattar dock inte vår musiksmak :P Vill gärna att det ska finnas en låt för alla, så det inte bara är samma personer på dansgolvet hela kvällen.
    Tänkte mest på att de låtarna som jag nämnde är just låtar som passar för bugg. 

Vår släkt brukar inte var så petiga. Så länge det går att dansa bugg eller foxtrot till så brukar ingen annan ha åsikter om vilket årtionde musiken kommer ifrån. Det är vi själva som bryr oss mest av allihop, skulle jag gissa. ;) Jag känner nog ingen som hellre dansar till dansband. (Vad jag vet, i alla fall.) 
Svar på tråden Låtar som går bra att bugga till? (Spotify)