Samråd med din florist som kan se dig OCH bilden på klänningen i ett helt annat sammanhang än vi får här!
Vad det moderna och frächa beträffar, så är båda typerna av buketter i allra högsta grad något som hör modernare tid till. Även om det svängt mellan droppar och bollar så att säga. Kallor i en famnbukett är det tredje i stil om man säger så. Som florist kan jag tycka -och se- att det faktiskt mer är tillbaka med droppformade igen, efter att ALLT varit tätt bundna rosor eller pioner i en rund form.
Jag tycker visst du kan ha en droppe till den klänningen, om du skulle vilja det. Det handlar mycket mer om hur stor man gör den än om vilken form den har. Detsamma gäller förövrigt vilken bukettform som helst!
Min främsta reflektion är att jag undrar om floristen sett färgprov på klänningen? För rosa rosor i fel nyanser mot klänningen vore inte så lyckat. Klänningen ser på bilden ut att gå i en kall rosa ton, medan rosorna i ffa den runda buketten helt klart går i varma toner. Om klänningen har den färg den ser ut att ha, behöver blommorna gå i toner som inte skär sig.
Det största och vanligaste misstaget med brudbuketter är helt utan tvekan hur alla ni brudar håller dem!
Det är ingen mikrofon ni har i handen och den ska inte bäras i tutt-höjd!
Håll armen utmed sidan, lyft underarmen och känn var armbågen då hamnar. Du kommer då att märka att du kan vila armen/armbågen lite mot övre delen av höften. Buketten hamnar i navelhöjd och din arms läge placerar den automatiskt lite åt sidan.
Snett åt sidan, i navelhöjd, vilande i avslappnad hand och med sänkta axlar. Så lyfter du upp bröstbenet, som om du bar en medaljong du vill att Gud själv ska se. Där har du din hållning och som en bonus har du även fria luftvägar så du kan andas under vigseln.
Och är det en droppe man bär, så ska den inte peka utåt som en snabel, utan formen ska vara neråt, spetsen mot golvet!