• Pertinax

Svärmorstråden!

Om jag fick som jag ville skulle jag inte ens bjuda min svärmor och hennes karl på vårt bröllop i sommar. Min sambo spenderade sina 10 första år med att se sin mamma bli misshandlad av sin dåvarande karl. Jag kan förstå att hon inte mår bra efter detta, hon är numera hemskt psykiskt instabil och missbrukar både alkohol och tabletter i perioder. MEN hon är en vuxen människa och ska inte behöva göra så att min sambo mår sämre, för han mår tillräckligt dåligt över sin uppväxt som det är. Hon ringer honom och gnäller över sin nuvarande karl när hon är full, hon vill låna värk- och sömntabletter av honom för att hon ätit upp sina egna osv. Och min sambo har väldigt svårt att säga ifrån. Han har själv många psykiska men från sin barndom och är extremt konflikträdd och vill aldrig ta tag i problem. Svärmor vill ju dessutom att han ska ljuga för mig om att hon lånar tabletter av honom och sånt, och börjar i princip varje konversation med att fråga om jag är hemma eller på jobbet. När jag och sambon var separerade ett tag i somras stod hon på min sida och skällde på honom om det, men när han dumpade sin förra tjej för mig ville hon inte veta av mig och ringde och terroriserade honom när han var med mig. Här under sensommaren misstänkte jag att hon ljög för mig om en grej, min sambo bekräftade min misstanke, men hon själv vidhöll att hon aldrig skulle ljuga för mig att hon bara ville att allt skulle bli bra mellan oss igen. Har inte pratat med henne sedan dess. Hon beklagar sig för min sambo men fortsäter i övrigt på exakt samma sätt. Har ingen lust alls att bjuda henne egentligen, men jag tror inte att sambon kommer gå med på att inte bjuda henne. Finns fler på hans sida som jag helst skulle se inte kom, typ hans morfar och hans mormors man. Men känns elakt att säga att de inte är välkomna när jag vill bjuda hela min egen släkt... Och eftersom sambon är så konflikträdd kommer han aldrig låta bli att bjuda dem av rädsla för att de ska bli arga. Suck!

• Pertinax

Har fortfarande inte pratat med min svärmor sen i höstas när hon ljög för mig. Väntar på att hon ska be om ursäkt. Men det lär väl aldrig hända.

• Pertinax

Har skrivit tidigare här om min och svärmors relation. Gifte oss nu i onsdags och jag hade inte träffat henne sedan september/oktober nån gång. Efter vigseln kom hon och kramade mig och sa grattis, men inte mer än så. När hon kom till festen började hon själv ändra om i placeringen för att hon ville sitta bredvid sin sambo (vi hade valt att sätta ALLA par mittemot varandra). Min mamma sa ifrån och svärmor blev sur. Slutade med att svärmor trots allt fick sin vilja igenom och fick sitta bredvid sambon, annars hade hon ställt till med en scen och min man hade skämts ihjäl. Hon sprang ut och rökte hela tiden under hela middagen. Tog ingen som helst hänsyn till att man kanske ska sitta stilla litegrann också. Efter middagen gick hon ut och satte sig i bilen i ett par timmar tills de skulle åka hem. Hon sa inte hej då ens till min man. Hennes sambo sa bara hej då till min man, inte till mig. Kan inte direkt säga att jag tycker bättre om henne nu...

Kommer dock jättebra överens med båda min mans mostrar och hans mormor. De tycker mycket om mig och vi umgås en hel del. Går även bra med hans morbror. Så det känns som att det inte bara kan handla om att det är mig det är fel på.

• Pertinax

Jag tror nog att min mann älskar sin svärmor mer än sin mamma... Eller jag hoppas det rättare sagt. För den häxan är svår att tycka om.

sirifredde skrev 2012-08-29 06:47:42 följande:
    Underbart att fler älskar sin svärmor det gär jag med mer än min mamma. =)
Svar på tråden Svärmorstråden!