• LoJ

Coffee diamant - bra eller dåligt?

Blir tokig på mig själv som inte kan välja i ringdjungeln. Var först inne på att blanda guldsorter dvs ha en alliansring i vitguld och en solitärring i rödguld med diamanten i vitguldsfattning. MEN...så var jag hos guldsmeden och hittade en helt fantastisk guldring med en coffeediamant! Finns det någo som har det? Någon som vet om kvaliteten på sådana osv.. Åh jag har så svårt att bestämma mig, kanske är det inte så smart att välja en coffee eftersom det kan vara svårt att matcha andra smycken? Jag har diamantörhängen på mig varje dag till exempel, ser det knäppt ut ihop?

• Svar på tråden Coffee diamant - bra eller dåligt?
  • LoJ

Pinova, hur ser din förlovningsring ut?

• Pinova
    LoJ skrev 2011-08-11 09:58:25 följande:
    Pinova, hur ser din förlovningsring ut?

En vanlig slät rödguldsring. 5mm bred och kupad skena. Vigselringen blir med likadan skena och bredd, men med en V-fattning och en 0,53ct VVS champagnefärgad diamant.
  • KirsiLaa
    Margaux skrev 2011-08-10 21:11:46 följande:
    Absolut inte! Jag menade det bara så att man inte blir lurad.
    Jo, jag kom på efter att jag postat att det kanske var så du menade. :) 
  • KhiraLii
    Hidalgo skrev 2011-08-11 08:40:23 följande:
    Jag är rödhårig och passar bäst i rödguld eller roseguld. Köpte för en tid sedan ett set med örhängen och hänge, rödguld med champagne färgade diamanter. Margaux har helt rätt, det ska vara stor skillnad i pris på färgade diamanter och vita.
    Mitt hänge är på 0,62 carat och örhängena på ca 0,40 vardera, skulle dessa varit Top Wesselton, vvs så hade setet kostat närmare 100.000 (jag höftar) jag betalade ca 4000:- på www.lauritz.com för setet.

Om du köper färgade diamanter, se till att de är "rena", typ VVS, VS, då glittrar de mer :) Tänk på att en diamant är alltid en diamant, stenhård :) Så kvaliteten sitter i hur ren den är. Vita är dyrast eftersom de är ovanligast. Jennifer Lopes fick en rosa, princessslipad diamant på 6 carat av någon, köpt på Tiffanys, so why not! Tycker du om färgen så köp den :)

Tänkte ha det istället för pärlor på bröllopsdagen.
    Tidigare var jag nojig med färger på guldet, tyckte det skulle matcha.....nu skiter jag i det. :)
    Min ring kommer se ut som min nick-bild fast utan sidodiamanterna på vigselringen. Sidoringarna (förlovningsringarna) är i roseguld, jag fick leta länge innan jag hittade en duktig guldsmed (Artinians)

Jag skulle kunna skriva mig blå om bling-bling då jag är välgt förtjust i det, däremot tycker jag inte om att se ut som en julgran eller bära smycken som gör att jag ser ut att "bräscha".

Jag önskar dig all lycka i ditt sökande efter en favoritring!
    Nja klarheten på en diamant har ganska liten inverkan på hur mycket de glittrar så länge du inte köper en diamant med väldigt låg klarhet. Vad som spelar absolut störst roll är hur väl den är slipad. Jag personligen skulle aldrig köpa en VVS diamant såvida den inte är smaragdslipad eller 2-3 ct och det finns risk att man kan se inneslutningarna.

Vad man skall lägga pengarna på är först och främst slipningsgraden, det är verkligen a och o!
  • Hidalgo
    KhiraLii skrev 2011-08-12 10:13:56 följande:
    Nja klarheten på en diamant har ganska liten inverkan på hur mycket de glittrar så länge du inte köper en diamant med väldigt låg klarhet. Vad som spelar absolut störst roll är hur väl den är slipad. Jag personligen skulle aldrig köpa en VVS diamant såvida den inte är smaragdslipad eller 2-3 ct och det finns risk att man kan se inneslutningarna.

Vad man skall lägga pengarna på är först och främst slipningsgraden, det är verkligen a och o!
    Om det finns inneslutningar, små eller ej, så bryts inte ljuset rätt i de 57 facetterna (brilijant)  då tappar man "glitter! :) Men som du skriver så förutsätter jag är diamanten är korrekt slipad, dvs inte för grund eller för hög. Det brukar dock framgå som info hur bra slipningen är.

Som tur är så är smaken som baken, det viktiga är att men själv tycker stenen glittrar och/eller är vacker. Skönhet ligger i betraktarens ögon, som någon intelligent sa.
  • KhiraLii

Problemet är att det kryllar inte direkt av riktigt bra slipade diamanter och att många som inte är insatta går på försäljares snack att VVS="diamant av hög kvalité" när det i själva verket säger väldigt lite om diamantens performance. Väldigt lätt att bli lurad på det sättet.

• pyret och snöflingan
    LoJ skrev 2011-08-10 19:04:16 följande:
    Blir tokig på mig själv som inte kan välja i ringdjungeln. Var först inne på att blanda guldsorter dvs ha en alliansring i vitguld och en solitärring i rödguld med diamanten i vitguldsfattning. MEN...så var jag hos guldsmeden och hittade en helt fantastisk guldring med en coffeediamant! Finns det någo som har det? Någon som vet om kvaliteten på sådana osv.. Åh jag har så svårt att bestämma mig, kanske är det inte så smart att välja en coffee eftersom det kan vara svårt att matcha andra smycken? Jag har diamantörhängen på mig varje dag till exempel, ser det knäppt ut ihop?
    Hur ser en sådan ut? Har du någon bild? Så länge man tycker det ser bra ut så tycker jag att du ska köra på det. Man ska ta det man tycker är snyggt och inte bry sig om vad andra har för åsikter.
  • LoJ

Kan inte ladda upp bilder men gå in på www.alvans.se Bilden ger dock inte ringen rättvisa, den gnistrar fint i verkligheten och det syns inte på bilden (det finns bara en bild med coffeediamant).

• Evillina

Jag har alltid tänkt att jag ska ha den som heter Sunrise fast med coffeediamant istället för de röda. Sedan funderar jag på att kanske bara ha fem stenar också.. Hmmm. Men jag har gott om tid på att fundera på detta då jag inte ens är förlovad ännu. =) Jag tänkte matcha ringen med min personlighet och mitt utseende. Då jag har brunt hår och bruna ögon.

• LoJ

Evillina, vartifrån kommer sunriseringen? Tittade på Älvans hemsida men du kanske menar att den är någon annanstans ifrån?

• Aleta

Du kan se bilder i mitt galleri på mina ringar med fancydiamanter.
    Jag köpte mina stenar på internet och fick dem infattade i Sverige.
    Jag tycker absolut att du ska ha en färgad sten om du tycker att den är vacker. 

Kolla gärna om stenen är naturligt färgade eller om den är färgbehandlad. Är den färgbehandlad ska den vara betydligt billigare än en naturfärgad. Kvaliteten på färgbehandlade stenar har jag fått för mig är lite sämre. 

Kvaliteten bedöms på samma sätt som färglösa stenar med ett tillägg:
    Ju djupare färg, desto dyrare sten. När det kommer till fancydiamanter så tillkommer en färggradering också.
    -Light,
    -Fancy Light
    -Fancy
    -Fancy Intense
    -Fancy Deep och Fancy Vivid.
    Det här gäller stenar som är efter Z i färggraderingen. (D till F är färglösa, men G till J ser färglösa ut för ickeexperter).
    Här kan du se bilder på riktigt djupt bruna stenar. 
    http://www.fancydiamonds.net/champagne_diamonds
    (De har även ett par riktigt sällsynta stenar som en purpurröd på 0,46 carat för 276000 dollar. Eller ett mörkblått hjärta på 0,67 carat för 266200 dollar. )

• Evillina
    LoJ skrev 2011-08-12 19:46:41 följande:
    Evillina, vartifrån kommer sunriseringen? Tittade på Älvans hemsida men du kanske menar att den är någon annanstans ifrån?
    Jo den finns på Övriga ringar på Älvans. Den är som sagt med röda stenar fast jag vill ha bruna. =) 
  • LoJ

Evillina, jättefin ring! Jag fegade ur och tog tillslut vanliga diamanter men funderar på att skaffa en coffeediamantring att ha på andra handen

• Evillina
    LoJ skrev 2011-08-17 12:28:51 följande:
    Evillina, jättefin ring! Jag fegade ur och tog tillslut vanliga diamanter men funderar på att skaffa en coffeediamantring att ha på andra handen
    Okej. =) Ja det kanske krävs att man tänker på saken i flera år som jag. Ungefär som en tatuering. =)
Svar på tråden Coffee diamant - bra eller dåligt?