• mli84b

klarar vi av att laga maten själva till 80 pers?

Funderar lite på om man klarar av att fixa maten själva. Men vet ju inte om man hinner lägga ner så mycket fokus på det. Vi kollade lite på catering, men då skulle det bli ca 30 000kr om vi vill ha en fin meny. Blir lite svårt att klara vår budget då. Kan man ha cateringe enbart till varmrätten tro?

• Svar på tråden klarar vi av att laga maten själva till 80 pers?
  • Trivia

Jag hoppas att du inte menar att du och din blivande ska ställa er och göra mat för 80pers dagarna innan bröllopet? Det tror jag INTE är någon bra idé. Ni vill väl ha ork att fira dagen också?
    Däremot kan man ju som du skriver beställa delar av middagen från catering och kanske be någon snäll släkting eller vän hjälpa till med annat.
    När min bror gifte sig så gjorde min mor efterrätten som var någon form av panacottaliknande sak. Så den kunde ju göras i ordning någon dag innan å så. Jag gjorde deras bröllopstårta. Resten var catering. Så visst. Det går att lösa på olika sätt.
    I vissa fall när man hyr lokal och de har någon cateringfirma knuten till sig så kan man vara tvungen att beställa maten från dem. Kan ju vara värt att kolla upp...

• Kattpoet

Det går OM du får hjälp av familjen och om ni kan göra mat som kan förberedas innan och frysas in, då klarar ni det.   Potatis gratäng, kan man köpa på påse  och då blir det lättare.

• Cicci90

Vi ska laga maten själva. Kommer dock få hjälp av släktningar så vi räknar med att bara ägna kanske 2-3 timmar själva dagen innan eftersom maten är ganska lätt att laga.
    Serveringspersonalen, som troligtvis kommer bli mina föräldrars vänner, lagar ris och fixar sallad på själva dagen.

Så ja, jag säger som de andra. Det beror på vad det är man ska göra..

• ClaraH

Jag lagar 80 portioner själv. Sen köper jag färdig potatisgratäng och personalen gör fruktspett (till minglet) och salladen till varmrätterna. Jag gör allt på fredagen. Det ska nog gå, det ända är att ugnen kommer att vara en trång sektor så jag får hålla igång den hela tiden.

• Happy72

Jag gjorde det till mitt förra bröllop för 10 år sen....Det var inte så mysigt att stå och steka 20 kg kyckling dagen innan kan jag berätta....

• AnnaJacob

Jag skulle vilja skicka en liten varning här!

När min M2B blev 30 så gjorde jag all mat till 80 pers, och det var ett rent helvete. Jag var så sönderstressad när kvällen väl kom, att jag inte alls kunde njuta av festen.
    Jag lärde mig inte av mitt misstag, utan nu när jag blev 25 så hade jag "bara" 55 pers på middag. Jag gjorde det själv, och ännu en gång så var jag sönderstressad och kunde inte njuta!
    Det är alltid en massa mer jobb än vad man tror och allt tar längre tid än vad man räknat med. Sen är det alltid lite småsaker som man måste fixa i sista stund och då kan man inte riktigt slappna av.

Så nu är det slut med stress!!

Jag tycker att det är ok att göra nått av maten själv, för exempel så kan man ju fixa efterrätterna eller nått sånt, men inte hela middagen!

Man gör såklart precis som man själv vill, men jag rekomenderar inte att göra det själv.

• MsChevy

Beror ju som sagt på vilken sorts mat ni ska bjuda på. Vid mitt förra bröllop fixade jag o fd svärmor mat till 80 pers, men då hade vi grillbuffé med en mass kallskuret. Köttet var ju lätt att fixa nån vecka innan, var ju bara att marinera, lägga i frysen o ta upp dagen innan. Serveringspersonalen la upp allt på fina fat o så hade vi en kompis som skötte grillen på plats. Vi köpte en jäkla massa mat på willys o köpte mängder med potatissallas som vi kryddade själva för att få god smak. Det var till 82 pers. Ta hjälp av släkt o vänner oxå!!!

Så, ja, det går, men beror lite på vad ni serverar. Skrattande 

• Januaribruden

Gör man maten hemma för många så blir det ju stressigt om man inte tar hjälp av serveringspersonal mm. Vi gör maten själva men på bröllopsdagen har vi en kock som värmer på och lägger upp all mat och 2-3 som serverar och ordnar med allt runt omkring

• jkbr

skulle aldrig gjort det, vi fixade snittar och duking själva och bara det var super stressigt välj i så fall en mindre lyxig meny från cateringen eller gör en enklel själv med massor av hjälp från familjen

Svar på tråden klarar vi av att laga maten själva till 80 pers?