Vi lagade mat till 100 gäster! Och ja, det var jobbigt in i det sista, men aldrig något jag kommer ångra. För det var kul att få känna sig lite duktig också. Min mor var uppenbart rädd för att behöva äta mat som jag lagat själv, men hon åt allt på alla sina tallrikar med hull och hår, och har pratat massor om den fantastiska maten! Kändes som en revansch faktiskt, då jag alltid varit minstingen i familjen, som följaktligen inte kan något.
Nu gjorde jag förstås en del krångliga saker, som man väl kan skippa om man inte vill lägga ned en vecka på att göra egna tunnbrödskorgar t ex.
Men till huvudrätt hade vi uppvärmd potatistårta. Gick finfint att göra de två dagarna innan. Trattkantarellsås, kvällen innan. Tjälknöl på vildsvin. Gjordes väl några veckor innan men går ju att förbereda långt innan och frysa in.
Sen köpte vi en lokal fantastiskt god rökt och färdiguppskuren skinka.
Denna Huvudrätt fick vi MYCKET beröm för. Jag rekommenderar er varmt att göra det mesta men t ex köpa in köttet färdiglagat.
Till efterrätt hade vi faktiskt köpt en chokladtryffeltårta från ett lokalt café. Kokade ihop en god hallonsås till ihop med vispad grädde.
Och bröllopstårtan kom från Citygross.
Vi funderade också på det här med catering. Som ju hade kostat oss 30 000 kr. Vet inte riktigt vad all denna mat kan ha gått på men inte mycket i jämförelse i alla fall. Det kan vara bra att tänka på att man behöver mycket förvaringsplatser för kall mat! Och det kan vara smart att köpa in somliga delar av menyn!
Ett tips för att göra det billigt men kul, kan vara att menyn består av väldigt lokala speciella produkter. Vi ville t ex alltid ha lokalt vildsvin, och vår absoluta favoritskinka som inte så många vänner och släktingar smakat!
Men tänk på att det behövs en hel del serveringspersonal om man väljer att inte ha buffé. Men å andra sidan kan man exakt beräkna hur mycket alla skall få då!
Ett till spartips är att pröva ut precis vilka billiga viner (om ni vill servera vin) som ni tycker är godast. Vi var supernöjda med att hitta några riktigt billiga men mycket goda och prisvärda, och i alla fall precis i vår smak.
Vi köpte vinet på SYSTEMET, och fick lämna tillbaka hälften ungefär. Hade vi handlat i Tyskland så hade vi knappast tjänat någonting på det ändå, med tanke på allt som ändå faktiskt inte dracks upp.
Hoppas att du fått några råd!
Lycka till!