• mli84b

klarar vi av att laga maten själva till 80 pers?

Funderar lite på om man klarar av att fixa maten själva. Men vet ju inte om man hinner lägga ner så mycket fokus på det. Vi kollade lite på catering, men då skulle det bli ca 30 000kr om vi vill ha en fin meny. Blir lite svårt att klara vår budget då. Kan man ha cateringe enbart till varmrätten tro?

• Svar på tråden klarar vi av att laga maten själva till 80 pers?
  • fru i augusti

Jag gjorde maten själv till 50 pers. Hade från början räknat med att vi skulle bli runt 70 personer. Det funkade (det gör ju allt bara man ger sig 17 på det), men jag var väldigt stressad dagarna innan och framför allt timmarna innan bröllopet.
    Om du ska göra det så se noggrant över och anpassa menyn efter kyl- frys- och uppvärmningsmöjligheter.
    Trots taight budget så ville vi gifta oss och vi ville ha så många som möjligt av våra nära och kära där. Dessutom vill jag hellre stå i köket själv än att leja ut det på släktingar (har aningens för mycket "duktigflickasyndrom" för mitt eget bästa). Så att laga maten själva var det alternativet vi hade. Vi la dock pengar på serveringshjälp. Dom kom 2 timmar innan vigseln och tog över det jag inte hunnit med. Lägga upp på fat, ställa fram, blanda pastasallader, dekorera cupcakes etc.
    Vi hade buffé där mycket gick att förbereda och frysa in.

• mli84b

tack för alla svar. Som jag förstår det kan det nog vara värt att lägga pengarna på catering då. Men det är ju just det att jag vill att alla ska få ordentligt med mat och att det blir riktigt gott. Men jag får väll helt enkelt åka runt och provsmaka catering i Örebros alla hörn=)

• MsChevy

Eftersom du hör hemma i Örebro o jag bo inte långt därifrån (Köping) vill jag varmt rekommendera AS Catering i Kungsör. Vet inte om de jobbar i Örebro, men du kan ju alltid fråga. De stod för maten till pappas 50-årsfest o den potatisgratängen var gryyyyymt god! Trevliga o helt klart prisvärda!

Lycka till!!! Solig 

• ClaraH

Som jag redan sagt så ska jag laga maten, men bröd, tilltugg, gelé parmesarnflar, pajer kan man göra innan och frysa in. efterrätterna börjarjag med på torsdagen (det är två moment). Så det jag gör på fredagen är att baka bröd (som inte ska frysas), ugnsteka oxfilé och lägga i marinad, göra en räk- och kräftstjärtsröra, göra inkokt lax. Mannen gör den kalla såsen till laxen. Samma dag så fraktar vi allt till lokalen, sedan tar personalen vid. Tror att det blir mycket att göra men jag är van att laga mat och har detaljplanerat i flera mnader och har inget annat inplanerat den dagen.

• Moster Stina

Vi lagade mat till 100 gäster! Och ja, det var jobbigt in i det sista, men aldrig något jag kommer ångra. För det var kul att få känna sig lite duktig också. Min mor var uppenbart rädd för att behöva äta mat som jag lagat själv, men hon åt allt på alla sina tallrikar med hull och hår, och har pratat massor om den fantastiska maten! Kändes som en revansch faktiskt, då jag alltid varit minstingen i familjen, som följaktligen inte kan något.

Nu gjorde jag förstås en del krångliga saker, som man väl kan skippa om man inte vill lägga ned en vecka på att göra egna tunnbrödskorgar t ex.

Men till huvudrätt hade vi uppvärmd potatistårta. Gick finfint att göra de två dagarna innan. Trattkantarellsås, kvällen innan. Tjälknöl på vildsvin. Gjordes väl några veckor innan men går ju att förbereda långt innan och frysa in.

Sen köpte vi en lokal fantastiskt god rökt och färdiguppskuren skinka.

Denna Huvudrätt fick vi MYCKET beröm för. Jag rekommenderar er varmt att göra det mesta men t ex köpa in köttet färdiglagat.

Till efterrätt hade vi faktiskt köpt en chokladtryffeltårta från ett lokalt café. Kokade ihop en god hallonsås till ihop med vispad grädde.

Och bröllopstårtan kom från Citygross.

Vi funderade också på det här med catering. Som ju hade kostat oss 30 000 kr. Vet inte riktigt vad all denna mat kan ha gått på men inte mycket i jämförelse i alla fall. Det kan vara bra att tänka på att man behöver mycket förvaringsplatser för kall mat! Och det kan vara smart att köpa in somliga delar av menyn!

Ett tips för att göra det billigt men kul, kan vara att menyn består av väldigt lokala speciella produkter. Vi ville t ex alltid ha lokalt vildsvin, och vår absoluta favoritskinka som inte så många vänner och släktingar smakat!

Men tänk på att det behövs en hel del serveringspersonal om man väljer att inte ha buffé. Men å andra sidan kan man exakt beräkna hur mycket alla skall få då!

Ett till spartips är att pröva ut precis vilka billiga viner (om ni vill servera vin) som ni tycker är godast. Vi var supernöjda med att hitta några riktigt billiga men mycket goda och prisvärda, och i alla fall precis i vår smak.

Vi köpte vinet på SYSTEMET, och fick lämna tillbaka hälften ungefär. Hade vi handlat i Tyskland så hade vi knappast tjänat någonting på det ändå, med tanke på allt som ändå faktiskt inte dracks upp.

Hoppas att du fått några råd!

Lycka till!

• Kattpoet

Det gäller att ha en plan och inte vara tidsoptimist när det kommer till att laga mat till 80 personer, följer man planen så minskar man stressen och man kan se till att man har en sak att göra dagen innan istället för  10.

Ska man steka något kan man lika gärna ungsbaka det, det går snabbar och är lättare, det går med nästan allt kött. 

• Mariahove

Inte om du ska laga mat. Vi ska ha kallskuret och det funderar vi på att laga själva men jag hade aldrig ställt mig och lagat middag till 80 pers. Kolla om du kan beställa endast huvudrätten och själv göra förrätt och efterrätt kanske.
    Lycka till!

• KhiraLii
    Moster Stina skrev 2011-08-12 15:58:30 följande:

Vi lagade mat till 100 gäster! Och ja, det var jobbigt in i det sista, men aldrig något jag kommer ångra. För det var kul att få känna sig lite duktig också. Min mor var uppenbart rädd för att behöva äta mat som jag lagat själv, men hon åt allt på alla sina tallrikar med hull och hår, och har pratat massor om den fantastiska maten! Kändes som en revansch faktiskt, då jag alltid varit minstingen i familjen, som följaktligen inte kan något.

Nu gjorde jag förstås en del krångliga saker, som man väl kan skippa om man inte vill lägga ned en vecka på att göra egna tunnbrödskorgar t ex.

Men till huvudrätt hade vi uppvärmd potatistårta. Gick finfint att göra de två dagarna innan. Trattkantarellsås, kvällen innan. Tjälknöl på vildsvin. Gjordes väl några veckor innan men går ju att förbereda långt innan och frysa in.

Sen köpte vi en lokal fantastiskt god rökt och färdiguppskuren skinka.

Denna Huvudrätt fick vi MYCKET beröm för. Jag rekommenderar er varmt att göra det mesta men t ex köpa in köttet färdiglagat.

Till efterrätt hade vi faktiskt köpt en chokladtryffeltårta från ett lokalt café. Kokade ihop en god hallonsås till ihop med vispad grädde.

Och bröllopstårtan kom från Citygross.

Vi funderade också på det här med catering. Som ju hade kostat oss 30 000 kr. Vet inte riktigt vad all denna mat kan ha gått på men inte mycket i jämförelse i alla fall. Det kan vara bra att tänka på att man behöver mycket förvaringsplatser för kall mat! Och det kan vara smart att köpa in somliga delar av menyn!

Ett tips för att göra det billigt men kul, kan vara att menyn består av väldigt lokala speciella produkter. Vi ville t ex alltid ha lokalt vildsvin, och vår absoluta favoritskinka som inte så många vänner och släktingar smakat!

Men tänk på att det behövs en hel del serveringspersonal om man väljer att inte ha buffé. Men å andra sidan kan man exakt beräkna hur mycket alla skall få då!

Ett till spartips är att pröva ut precis vilka billiga viner (om ni vill servera vin) som ni tycker är godast. Vi var supernöjda med att hitta några riktigt billiga men mycket goda och prisvärda, och i alla fall precis i vår smak.

Vi köpte vinet på SYSTEMET, och fick lämna tillbaka hälften ungefär. Hade vi handlat i Tyskland så hade vi knappast tjänat någonting på det ändå, med tanke på allt som ändå faktiskt inte dracks upp.

Hoppas att du fått några råd!

Lycka till!

Hur gjorde ni med uppvärmning av potastistårtan när man vill att allt skall vara varmt samtidigt? Funderar på potatisgratäng eller liknande till 100 personer och har två ugnar till godo men det känns väldigt litet.
  • ClaraH
    KhiraLii skrev 2011-08-12 17:32:56 följande:
    Hur gjorde ni med uppvärmning av potastistårtan när man vill att allt skall vara varmt samtidigt? Funderar på potatisgratäng eller liknande till 100 personer och har två ugnar till godo men det känns väldigt litet.
    Vi har tillgång till två värmeskåp från min svåger som är kock, sedan har vi i och för sig tillgång till 4 ugnar i lokalen, eftersom det finns ett skolkök i närheten.
  • Fröken Emma

jag har tre gånger lagat mat till över 50 personer.
    förstå gången belv det en vildsvinsgryta med ris
    Andra o tredje gången helgrillad vildsvin med bakad potatis. o till det 3 sorters smör, nybakat bröd sallad o zatziki.
    Inte det minsta jobbigt nått av dom.

( grytan gjorde vi dagen innan, ett riktigt långkok.
    första grisen grillade vi från tidig morgon till kväll o den andra lämnade vi in på rökning så den bara behövde tre timmar för värmning. bakad potatis gjorde jag 30 st åt gången i varmluftsugn o lindade sedan in dom i folie o la på kolen för återvarmning)

• Hanna och Petter

Vi kommer fixa mat till ungefär 130 personer. Ja, inte vi helt själva då me tillsammans med vänner och familj. Får tillgång till lokalen kl 14 på frådagen och då kommer vi, våra föräldrar och 3 vänner vara där och fixa resten av kvällen. Om det går som beräknat kommer de gå relativt snabbt å smärtfitt då vi har planerat för mat som ska gå att förbereda. Vi komemr dock ha 10 personer som jobbar med att servera under middagen, eller några va dem får väl förbereda serveringen i köket kanske (vi vill ha sittande middag med trerätter).

Vi ska ha ett höstigtbröllop och menyn är uttänkt efter det.

Till förätt ska vi ha tre små crustader med svampstuvning tillsammans med en sallad med bladspenat, rostade pinjenötter och granatäpple. All svamp är förvälld och fryst sedan länge men själva stuvningen kommer mamma att göra iordning på bröllopsdagens fm (vi vill inte att serveringspersonalen ska behöva hålla på med kryddning och sånt som kan gå fel) Pinjenötterna kommer vi rosta på fredagen men spenaten & granatäpplena får serveringspersonalen fixa.

Till huvudrätt ska vi ha kallskuren tjälknöl på älg, potatisbakelse med västerbottenost, sås, gele och haricots vertes. Tjälknöl tillagas i ugn under en hel natt och sambons föräldrar bor i ett kollektiv där det finns många ugnar så de fixar 10 stekar och mamma de resterande 3 natten till fredagen. Sen införskaffar vi en skärmaskin så det går lätt att skära upp köttet (även om det blir måååånga skivor) under fredagen. Potatisbakelserna fixar vi under fredagen så personalen bara behvöer strö på lite extra ost och ställa in dem i ugnen på den stora dagen. Även såsen ska bara vara för dem att värma. Gelen har min moster redan gjort så den ska bara läggas upp. Haricot vertetes får de dock koka.

Till efterrätt ska vi ha primadonnaost med hjortronsyl. Här får personalen fixa allt, både skära osten och lägga på sylten. ;)

Itsället för bröllopstårta (är inte så förtjust i tårtor alls) ska vi ha glasscheescake. Dessa (typ 15 st) ska vi göra nästa helg tillsammans med svärmor och frysa in. (gifter oss 1 oktober)

Nu blev de ett väldigt lång inlägg men jag ville visa att det går att fixa mat till många om man vill. Sjävklart kommer det sig ju av att vi får en massa hjälp av nära och kära, men tanken är att det bara är svampstuvningen som någon av gästerna ska behöva fixa under bröllopsdagen.

• marimekko86

Jag skulle personligen aldrig ens överväga idén att laga mat till våra 80 gäster..inte ens till 50 gäster! Men det är ju inte omöjligt, vill amn så kan man, men jag vill inte stressa halvt ihjäl mig.! Jag tror jag får stressa nog bara att fixa iordning mig, hämta blommor, tårta och hinna fotografera mig tillsammans med blivande mannen innan vigseln...Känns så skönt att överlåta allt till ett proffs, bara komma dit, sätta oss ner och äta gott.!

Vår mat för 80 pers (tvårätters) kommer kosta strax 21-22 000. Sedan tillkommer bröllopstårta och dryck på ca 15 000. Känns värt.!

• ClaraH

Jag ville verkligen göra maten, det handlade egentligen inte om pengarna, men samtidigt kunde vi ju ha oxfilé osv., det hade ju varit mycket dyrare än om vi hade köpt av en restaurang eller catering. Men tycker man inte att det är vansinnigt kul (vilket jag tycker) att laga maten så skulle jag inte heller ha övervägt att laga den, för det innebär trots allt en hel del jobb. Men jag är ändå glad att jag gjorde det eftersom matlagning är ett stort intresse.

• Ajje82

Klart ni klarar det själva, men hinner ni det tids mässigt.
    Varför inte ta en buffe ifrån nått ställe.
    Vi ska ha detta och det var 1/3 billigare än med catering.

Svar på tråden klarar vi av att laga maten själva till 80 pers?