• Liv

Smala fingrar

Jag har alltid haft problem med ringar och aldrig burit ring förrän jag förlovade mig. Hade jätteproblem med förlovningsringen till en början och det tog flera veckor innan jag äntligen hade en ring på fingret (det krävdes ett byte av både ring och butik för att det skulle bli någon ring i rätt storlek). Jag har storlek 14,75. har för mig det motsvarar storleken 47, men lite osäker.

Jag har bara stött ihop med dessa två mått på ringar. Å när det gäller diameter-storleken så har jag fått höra att det bara träffat på möjligheten att göra kvart-storlekar utöver hela storlekar, alltså t.ex. 14.0, 14.25, 14.5 och 14,75.

Jag har ärvt mina smala fingrar från min farmor som har ännu smalare fingrar än mig. På hennes tid var guldsmeden så faschinerad av hennes smala fingrar att han efter storleksändringen bad om att få trä på ringen på hennes finger, för att han aldrig varit med om en så liten ring (till en vuxen) och ville försäkra sig om att det verkligen var verkligt! haha..

• Liv

Hade bara problem med förlovningsringen, som tur var. Det gick hur smidigt som helst att hitta vigselringar. Ska hämta ut dem i morgon, så jag håller tummarna för att inget blivit fel.

Lustigt nog har också blivande mannen smala fingrar för att vara man. Så vi matchar varadnra rätt bra! :)

För övrigt har jag under mitt ringletande tyckt att det varit så märkligt det här med ringar och ringstorlekar. Just med tanke på att det verkar vara så svårt och bökigt om man har smalare fingrar. För när jag har börjat höra efter i min närmaste omgivning är det många som berättar att även de har smala ringar som inte passar  de normer på ringar som tycks finnas, där jag upplever att under storlek 16 är att hamna utanför normen. Storlek 16 är just vad jag hört många butiker nämna som deras minsta storlek.

Men nu ska jag inte dra alla över en kam, hos många kan man beställa rätt storlek utan att behöva böka med att göra storleksändringar. Det kunde vi göra med våra vigselringar nämligen, så det kändes bra. Ja, om de nu visar sig bli i rätt storlek vill säga.

Jag är lite avigt inställd till att behöva storleksändrar ringar då jag haft så dåliga erfarenheter av det där det blivit fel. I en Guldfyndsbutik där min blivande köpte (den första) förlovnignsringen var jag tvungen att göra två
    storleksändringar på en ringen (med stenar), vilket inte alls är idealt fick jag veta... Men det fick jag veta först efter att den andra storleksändringen gjorts i samband med att vi fick problem med en sten som ramlade av. Nu är det nog inte lika betydelsefullt om ringen som storleksändras inte har (många) stenar, har jag fått för mig. Men jag ska inte mala på för mycket om hur det ligger till, då jag inte har den kunskapen. Detta är i alla fall en del av historien till varför vi till slut valde att gå till en annan butik och välja en helt ny ring. Det värsta med det hela är att det känns som en stor del av vår förlovningstid förstördes av problemen med förlovningsringen. Jag har bara hunnit bära min (nya) förlovningsring i ca två månader och vi förlovade oss i mars! (Han friade med ring) Vi gifter oss i september.

Jag hoppas att allt kommer att gå bra med ringen och att den passar ditt finger. Det är så otroligt jobbigt och frustrerande när det inte blir rätt eller känns rätt. Så jag håller verkligen tummarna.

Svar på tråden Smala fingrar