• Erika83

Festlokal i Kristianstad?

Jag söker en festlokal i Kristianstad/Åhus/Vä- trakten, eller gärna i Österslövstrakten. Den ska rymma 60 pers. Jag vill ha en lokal där jag kan fixa mat o dryck själv, med gott om plats för dans, gärna lite rustik känsla (typ lada, stenhus). Den får gärna ligga lite avskilt. Och helst inte för dyrt...  Det ska vara tillåtet att servera alkohol. Bröllopet kommer troligtvis att stå i maj månad.

Eller om någon har tips på något mysigt ställe som serverar mat men som inte är så himla dyrt (max 30 000 kr).

//Erika

• Svar på tråden Festlokal i Kristianstad?
  • Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-13 17:18:25 följande:

Förresten, Lions har en festlokal vid torget i Åhus. Jag har ingen aninig om hur den ser ut, men jag vet iallafall att där finns en...=)

Tack för tipsen! Skrattande
    Har du någon aning om ifall det finns kök o dyl. i lokalen som segelsällskapet har?
  • Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-13 17:46:05 följande:

De har både kök och servise, men det bästa är ju om du ringer till dem och får komma ut och titta. Eller åk ut dit en solig lördag, för då brukar det vimla av båtägare.
    Min far var väldigt aktiv i segelselskapet när han levde, och han hade tillgång till huset, så det är säkert fler medlemmar som har.

Ok, tack! Glad

Har kollat på hemsidan nu. Lite dyrt bara. 5000 kr för bara lokalen. Förvånad 

Kom gärna med fler förslag om du har... Cool
  • Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-13 18:47:49 följande:
    Oj, tycker du att det är dyrt!?!?!?
    Jag tycker att det låter sjukt billigt!

vad har du för budget?
    Tycker det är dyrt för bara lokal. Har kollat på något annat ställe och dem har varit mycket billigare. Lokalen ska helst inte kosta mer än max 4000kr. Sen ska man ju ha en massa mat, dryck, dekorationer o dyl. med. Vi är inte beredda att lägga så mycket krut på just lokal...
  • Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-13 19:04:28 följande:

Ok, jag tyckte annars att det lät väldigt billigt för den lokalen. Den ligger ju hur finr som helst och är jättemysig. Vi betalar nästan 30 000 kr för vår lokal. Så jag tyckte att 5000 kr lät billigt! =)

Men det finns säkert nån bygdegård som inte kostar så mycket!

30 000 kr, men då måste väl mat o dryck o allt sånt ingå? Vi vill ju helst fixa maten själva, blivande svärmor är kock o gastronom. Skrattande  Var kanske inte så dyrt med 5000kr men mer än jag väntat mig bara. Ska ju hinna spara ihop pengar tills dess med. Cool
    Var ska ni vara, om jag får fråga.
  • Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-13 19:10:40 följande:
    Nej, 30 000 kr är bara för lokal, ingår inget annat
    Ok, ett slott eller en herrgård då eller?
    Ja vi funderar på att det hade varit mysigt att ha det i en bygdegård eller liknande. Hade passat oss jättebra och hade nog passat in i vår budget och det vi är beredda på att lägga på den pusselbiten av bröllopsdagen. Solig
  • Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-13 19:19:22 följande:

Här är det vi ska ha festen: www.jungshovedpraestegaard.dk/
    =)

När ska ni gifta er?

Verkligen jättefint! Skrattande
    Det ser ut som det kommer bli i maj 2013.
  • Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-13 19:34:56 följande:

Tack! Jag ser verkligen framemot det! =)

Så har du ju rätt mycket tid på dig att planera! Har han nyligen friat? =)

Förstår det. Glad När ska ni gifta er?

Ja det är god tid, vill bara ha lite koll på budgeten så vi kan sätta ett datum.

Ja han friade för ca 3 veckor sedan. Solig 
  • Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-13 19:41:49 följande:
    Vi ska gifta oss den 30/6 2012, så det är också ett tag till. Men det är bra att vara ute i god tid, för då kan man göra mycket själv och hinner kolla runt med priser och sånt.
    Jag har tex handlat mycket på rean nu och sparat en hel del..=)

Grattis till frieriet! =)
    Har ni varti tillsammans länge?

Jag var på ett bröllop i kristianstad förra året, som de hade på en idrottsplats inne i kristianstad, hetter parkvägen om jag inte minns fel.
    Det var en väldigt fin lokal (för att vara en idrottsplats) Kanske kunde vara något!?
    Klokt att vara ute i god tid. Det känns som det är då man kan spara lite pengar och kanske lägga dem på annat.
    Tack! Glad Ja vi har varit tillsamamns i 8½ år. Vi ville att vi skulle förlova oss genom att han friade. Men det har varit en del som ska stämma... Vill ej ha en lång förlovning, max 2 år. Utbildning skulle vara klar, båda ha fast jobb, huset klart osv. Vill som sagt spara ihop till bröllopet själva. Bidragen från våra föräldrar får vara en bonus...

Ja det skulle jag kunna kolla upp. Tack! Tyst

Hur länge har ni varit tillsammans? Hur länge förlovade? Är någon av er från Danmark, eller varför bröllop där?
  • Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-14 08:53:36 följande:

Vad härligt att ni äntligen har f'örlovat er!
    Har ni tänkt ha kyrkobröllop? =)

Vi har varit tillsammans i 6,5 år och Jacob friade till mig på juldagen. Vi hade länge pratat om att gifta oss, men jag blev överraskad...=) Så han gick ner på knä i snön och fiade, vi ska gifta oss utomhus på samma plats som han friade på!

Hur friade din?

Jacob är dansk, så därför vi ska gifta oss där..=)

Åh vad romantiskt att gifta sig på samma ställe som han friade!
    Gå gärna in och kolla påmin profil, där har jag skrivit en berättelse om frieriet på förlovningssidan. Så långt att skriva det här... Skrattande
  • Erika83
    hannahsofia skrev 2011-08-14 11:28:45 följande:
    hej och grattis :)

mina vänner hade sin bröllopsfest i en lokal på ällingavägen som hyrdes ut via nåt handikappsällskap eller liknande... attans att jag inte kommer på vad den heter! annars vet jag att man kan hyra sommarlust som är folkets park men dit får man inte ha med mat. och lite utanför finns en jättefin lokal där några andra vänner hade sin fest men attans vad mitt minne är som ett såll! jag ska kolla upp det lite nogrrannare så återkommer jag :)
    Hej och tack! Skrattande 

Tack för hjälpen. Ja du får gärna kolla upp det lite mer och höra av dig igen, vore jättesnällt!
  • Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-14 12:02:47 följande:
    Jag satt och tittade lite på nätet och hittade dessa ställerna:
    www.brunnen.nu/Valkommen.html
    www.villands.info/Villands.htm
    www.humletorkan.com/index1.htm

Ingen aning om priser och sånt, men du kan ju kolla på dem! =)

Tack! Har kollat på "villands" och det rätt ok ut,krävs lite jobb med dekorationer men kan nog bli fint.
    Dem andra ställena ligger för långt ifrån vigselplatsen (som nästan är bestämd). 
    Men tacksam för alla tips ändå! {#emotions_dlg.flower}

• Erika83

Tack tack!
    Ska kolla upp detta. Glad

• Erika83
    polkapinne skrev 2011-08-14 15:17:30 följande:
    Perfekt tråd. Jag letar också lokal i Kristianstad just nu. Har funderat på Bäckaskogs slott och T-baren. Men de där länkarna måste jag kolla upp:)Min sambo är också dansk. Men jag trodde inte vi kunde gifta oss i danmark. Nu har jag inte följt med alls men innan fick man ju inte gifta sig i danmark som "utlänning" pga av lagstiftningen, vad säger den nu?
    Problemet är väl litegrann att vi vill fixa maten själva då min blivande svärmor är kock och gastronom så vi känner folk som ska fixa mat och servera. På T-baren och slottet kan man bara hyra om man tar hela paketet med mato dryck. Och eftersom vi kan spara in pengar där och lägga det på annat istället så vill vi gärna det.

Men tack för tipset! Glad
  • Erika83
    anna1205 skrev 2011-08-14 20:03:50 följande:
    Jag var nyligen på ett bröllop på Näsby gård, verkligen fint tyckte jag. Vi var 70 personer på det bröllopet och det var gott om plats. Jag hade själv aldrig hört talas om det men det var väldigt fint. En gammal lada som var moderniserad. Bla nya fräscha toaletter. Lycka till!
    Tack för tipset! Ja jag har varit där någon gång (jobbrelaterat), men hade inte en tanke på att man skulle kunna ha festen där. Ska kolla detta med. Tack! Glad
  • Erika83

Har nu varit och tittat på en av lokalerna (utvändigt och tittat in genom fönsterna)Skrattande. Både jag och min m2b tycker att den ligger högt upp på listan, men har ej bestämt oss hundra än. Tack för hjälpen allihop! {#emotions_dlg.flower}

• Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-15 09:19:16 följande:
    Nu har jag fått svar från min professor och jag får gärna gifta mig i Danmark, ska bara ha ett speciellt intyg från svenska skattemyndigheten. Info kan man läsa här: www.ambstockholm.um.dk/da/menu/Borgerservice/...
    Så det var ju bra! =)

Kan man hyra T-baren till bröllop? Är det inte nattklubb där varje lördag?
    Har du nån aning om vad det kostar att hyra den? =)
    Har mailat T-baren för någon dag sedan och fick detta som svar....

T-baren arrangerar bröllop från 50-200 pers.
    En 3- rätters meny kostar ca 400:-/kuvert,  då ingår hyra, servering i detta.
    Dryck, tårta mm tillkommer.

Dem hyr inte ut bara lokal utan man får ta "hela paketet".

Lycka till! Glad
  • Erika83

Tack snälla för hjälpen allihop!
    Lite uppdatering....
    Har fortfarande inte bestämt oss angående lokal men idag har vi varit o tittat på några kyrkor som eventuellt var intressanta. O har nog bestämt oss, till 99% iallafall, för vilken kyrka vi vill vigas i. Blir nog den första vi tittade på... Österslövs kyrka. Föll direkt. Så fin, lagom stor för oss, mysigt... Ja perfekt för oss! Glad

• Erika83
    AnnaJacob skrev 2011-08-15 09:17:37 följande:
    Vilken lokal är det ni har tittat på? =)
    Vi tittade på Villandsgården. Glad Fast bara utvändigt (o genom fönster). Tungan ute
  • Erika83

Ni andra från denna tråden har säkert hunnit gifta er redan, hoppas allt var underbart isf! :) Det har hänt en del sedan jag skrev sist.... jag och sambon har fått en son, föddes i augusti 2012. Bröllopet blir i augusti i år. Vigseln i Österslövs kyrka och festen på Brunnen i Arkelstorp. :)) Då vi har en underbar liten son som vi inte vill vara ifrån för länge så blir bröllopsresan "bara" till Samos, vi kommer vara där i en vecka och bo på ett hotell med endast vuxna. Vi kände att vi nog kommer behöva lite tid för oss själva då. Om ni läser detta och känner för det så får ni gärna berätta om det hänt något mer när det gäller er planering av lokal eller om ni redan haft en bröllopsfest. ;)

Svar på tråden Festlokal i Kristianstad?