Inlägg från: julibrudUmeå |Visa alla inlägg
  • julibrudUmeå

Umebrudar 2011/12

God fortsättning på er alla!

Nu känner jag att jag måste ta tag i planerandet lite mer och börja ta lite beslut och boka saker och inte bara fundera hit och dit Och jag skriver jag för sambon är inte så aktiv i planerandet... Hur är det med era blivande makar, planerar ni tillsammans eller?

Just nu är jag liksom SaraJohanna på jakt efter fotograf. Vi skulle helst vilja ha någon som fotar oss utomhus före vigseln och sen även under vigseln och lite mingel efteråt. Plus att jag vill ha massor av redigerade bilder på cd-skiva och det blir väldigt dyrt. Fast det lönar sig nog att kolla runt lite för det skiljer sig ändå en hel del mellan olika fotografer och paketlösningar. Vem av er är det förresten som redan hunnit boka fotonord.se den 28 juli? Grrr

Jag håller även på att kolla efter liveband till festen och har ett på gång men behöver bara få bekräftat att alla i bandet kan innan jag kan andas ut. Efter det ska jag ge mig på jakt efter solist till vigseln.

Och så var det hår och smink... Jag hade bestämt mig för att köra på helhetskonceptet på Creative Lounge men idag när jag pratade med dem så fick jag veta att sminktjejen har slutat, så nu gör det bara hår. Och då föll det ju, för jag skulle helst vilja göra bägge på samma ställe. Red and black har jag hört många som bokat men finns det andra som ni kan tipsa om?

Vi diskuterade igår om när vi ska skcika ut inbjudningarna och vi tänkte väl i april/maj nångång, vi har redan spridit ryktet om att vi ska gifta oss, en verbal "save the date", så egentligen är det nog inte så bråttom.

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

Kan vi göra en ny lista med alla som ska gifta sig med datum, plats och festlokal? Åtminstone jag har dålig koll på er som skriver men funderar alltid när och var alla skulle gifta sig. Listan finns ju längre bak men jag är lite lat, och så kanske den är inaktuell också.

Lista:
    28 juli - julibrudUmeå, Backenkyrkan/Fabriken

SaraJohanna, vad kul, vi har också bokat Tina Larsson. Hur hittade du henne? Jag hittade hennes blogg och gillade hennes bröllopsbilder jättemycket. Och priset känns rimligt också, kände att det barkade iväg ordentligt med priserna när jag tittade på andra fotografer.

Vi har även bokat band till festen, Desolate Village heter dom. Är det någon av er som hört nåt om dem? Jag har bara sett några youtube-klipp och jag tycker de är jätteduktig men jag har varit och är lite fundersam om deras repertoar är det vi vill ha, men det bir säkert bra.

Gör ni inbjudningskorten själva eller beställer ni färdiga? Jag är inne på att beställa färdiga. Tycker egentligen om att pyssla men inte i så stor skala som att göra 50 likadana inbjudningar Men det är DYRT att beställa färdiga, har dock hittat en sida med lite vettigare priser invit.org, så jag funderar på att beställa därifrån.

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

Calligraphen har massor med jättefina kort men jag tycker att slutpriset blir väldigt dyrt. Själva styckpriset för korten är ju helt okej men sen kommer det ju till en massa tryckpriser och så, trist tycker jag.

Frisör har jag bokat på Hårizont, de gör smink också.

Blommor var jag inne och kollade på Berghems blommor idag och de sa att det räcker gott och väl om man kommer in en månad innan och gärna ta med sig bilder om man har hittat nåt. Pioner var troligtvis inte att fundera på sa hon, det brukar gå att ordna fram till mitten på juli beroende på hur våren har varit. Sen är det ju försts beroende på vad man man vill ha men min bukett blir ganska enkel så där kan jag ligga lågt ett bra tag till.

Sen var jag på Högtidskläder och provade klänning igår, hittade flera som passade. Gick dit med inställningen att inget kommer passa så jag blev ositivt överraskad En klänning som jag provade är en av mina favvosar sedan tidigare och har funnits i min inspirationsmapp länge och den hade ett bra pris, 3000 kr. Sen fastnade jag för en helt annan typ av klänning, en Aspera, som förstås är betydligt med arbetad och gedigen, en "riktig" brudklänning, en sån som jag trodde att jag inte ville ha men den satt verkligen som ett smäck! Men 9000 kr plus sömmerskekostnad känns för mycket. Vad tänker ni er för prisklass på brudklänningen?

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

Oj oj oj, vad jag är förbannad på Högtidskläder!!! Var ju på en provning för ett tag sedan och fastnade då för två klänningar som jag ville prova igen med sambon i sällskap. Jag var där på fredag och ringde på måndag igen och bad henne hänga undan en av klänningarna som var min favorit så att den skulle finnas kvaratt prova. På onsdag ringde jag och var tvungen att avboka provningen men istället bad jag henne hålla klänningen till fredag eftersom jag hade bestämt mig för att köpa den utan att prova igen. Hon visste precis vilken klänning det var när jag förklarade och det var inga problem. När jag sen kom på fredag var hon för det första väldigt snorkig och när jag till slut efter att ha väntat ganska länge bad om att få hmta och betala min klänning visar det sig att hon hängt undan fel klänning och sålt min. Och hon bad inte ens om ursäkt!!! Som tur är gick det att få tag på en ny klänning men den måste sys upp så jag kommer få vänta ända till maj. Känns surt då jag är en sån som gärna gör klart i god tid.

Jag vet om en sömmerska som jag har hört är duktig men jag vet inte vilken typ av jobb hon tar emot men man kan ju alltid kolla, Miia Wännström heter hon, hon har även en blogg på miiasyodesign.blogspot.com

Vi har ju också bokat Tina Larsson och tror och hoppas att vi får mycket fotograf för priset

Jag har sminkat mig på Make Up Store ett par gånger och tycker att de är duktiga. Själv skulle jag nog dock vilja sitta lite mera privat och göra brudmaken än att sitta i butiken vid ett stort skyltfönster, men det kanske går att ordna? Eller så är det bara jag som är känslig

Jag letar efter någon som ska sjunga i kyrkan, kille eller tjej, ensam eller par spelar ingen roll. Är det någon som har tips?

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

Här händer det inte heller så mycket, därav tystnaden. Var dock på bröllop i helgen och fick lite ny inspiration, och även sambon faktiskt som nu känner att han vill vara lite mer delaktig i förberedelserna Vi har bestämt oss för att börja fundera på bordsplacering och festprogrammet.

Det som känns mest aktuellt att få klart är solist till kyrkan, transport mellan kyrka och festlokal och toastmaster till festen. Tycker att det är svårt med solist, har hängt ut lite krokar i bekantskapskretsen men än har ingen nappat på idén. Transport till festlokalen blir förmodligen buss. Är det någon som vet om man även kan boka Ultras (eller Nobina eller vad det nu heter?) lokalbussar för privat bruk? Tänkte på en såndär lång buss med "dragspel" i mitten, det skulle få plats med ganska många i en sån

Toastmaster är också ganska svårt då vi inte har någon av våra närmaste som är sugna på uppdraget. Hur gör ni i valet av toastmaster/madame?

När jag var inne på Berghems blommor tidigare och kollade så sa hon att det inte alls var bråttom att bestämma och boka, en månad innan räcker gott och väl tyckte hon.

Jag har inte tänkt ha någon slöja, min klänning passar nog inte ihop med en slöja. Har funderat på någon typ av hårdekoration, som ett smycke, men kanske har en fläta istället och då blir det nog inget i håret.

Vem var det som skulle ha festen i Fabriken? Har ni varit i kontakt med dem för att kolla på lokalen och även med Jösta kring maten? Jag mailade Jösta förra veckan för att höra när han tyckte att vi skulle bestämma mat och så och han mailade tillbaka att det räcker om han får veta samma vecka (!!) men jag vill nog inte göra så, haha Jag vill gärna bestämma med lite längre framförhållning än så

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

ume2012, vi ska nog be att få komma och kolla på lokalen om ett tag, Fabriken alltså. Vi har varit där på flera fester förut och har lite koll men jag vill börja fundera kring bordsplacering och lite annat så därför vill jag kolla en gång och kunna ställa lite frågor i lugn och ro. Provsmaka mat har vo nog inte tänka be att få göra, vet inte om Jösta gör det?

SaraJohanna, vi har funderat så här med maten: förrätt serveras vid borden när gästerna satt sig, middag blir buffé av något slag och sen blir det tårta och kaffe. Vi har inte funderat så mycket alltså Har ni kommit längre när det gäller maten? Vad roligt att du har fått din ring!

Insanire, är du säker på priserna på sviterna? Jag har för mig att stora sviten kostar 2795 per natt och jr sviten 2495/natt. Vi har boktat junior sviten fredag-söndag den helgen vi gifter oss. 

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå
    Insanire skrev 2012-03-30 16:02:27 följande:

Ja, jag är säker. Helgen då vi gifter oss är priset 1995 kr.

Vi har köpt till bröllops VIP för 300 kr, så slutsumman blev 2295 kr.

Jag vet inte om det spelar någon roll, men vi bor på hotellet söndag till måndag, även om vi gifter oss på lördagen. Vi ville få ut så mycket som möjligt av sviten och vi tänkte att det får vi inte om vi kommer dit runt 4 på morgonen på söndagen och sedan vill åka tillbaka till lägergården där festen var för att umgås med de gästerna som sov kvar. Alltså bokade vi hotellet från 18 på söndagen till måndagen. Kanske är skillnad om man bor fre-lör eller lör - sön?

Du har rätt, jag kollade på hemsidan och det är olika pris beroende på om det är natt mot helg eller vardag. Vi har också funderat fram och tillbaka om det är lönt att boka ett så dyrt hotellrum och om vi hinner utnyttja det tillräckligt men vi tror att vi kommer hinna nyttja rummet rätt mycket ändå. Men om vi ändrar oss kan man ju alltid avboka. Vi kommer ha släktingar som bor hemma hos oss så det känns väl inte heller så kul att sova hemma då.
    Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

SaraJohanna, jag känner absolut igen mig i det du skriver! Som du säger så vet man ungefär vilka personer man ska kontakt, vad som ska planeras, bokas osv. men det händer liksom inte nåt ändå. Jag vill helst jnyta ihop säcken redan nu men vissa saker är det för tidigt att göra fortfarande eller hänger på olika andra detaljer som inte går att göra klart. Undrar om man har glömt nåt viktigt?? 

Vi skrev också ganska lite info i inbjudan men länkade istället till en blogg/hemsida med mer info. OSA har vi den 1 juni och vi gifter oss den 28/7.

Jag håller på att prata med en solist nu iaf som troligtvis kan ställa upp på vår dag, hoppas det! Annars tar jag kontakt med dig, kollberg1! 

Nu ska jag ringa "ringbutiken"  

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

Var har ni alla beställt bröllopstårta förresten?

Jag har tidigare pratat med Ica Maxi om att göra bakelser istället för tårta av deras white dream-tårta och det skulle inte vara nåt problem, men det skulle gå på 65 kr/bakelse vilket ju är ganska dyrt. Nu ringde jag för att boka och pratade med någon annan och när jag frågade om pris sa han 28 kr/bakelse så nu är jag förvirrad men jag ville samtidigt inte säga vad de begärde först så att han skulle ändra sig.

Undrar om jag måste provbeställa några bakelser så att jag vet vad det är jag har beställt?

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

SaraJohanna, åh nej, det låter ju inte alls kul! Ringde du för att kolla vilken präst ni får eller? Jag har försökt få tag på bokningsenheten för att kolla vilken präst vi har men jag får inget svar... Har tyvärr inga förslag på präster, är inte så hemma på området

Har ni förresten redan bokat dukar och servetter? Vi ska ju också hyra men när jag ringde JD Tvätten sa han bara att vi skulle höra av oss en vecka innan. 

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

Det var bara att jag inte fått tag på dem, nu har jag fått tag på dem och även fått bokningsbekräftelsen. Jag är väldigt nöjd med både präst och musiker Har även varit och provat mn brudklänning som nu kommit. Ni kanske minns att hon på Högtidskläder sålde min klänning till någon annan här tidigare i vår. Nu blir det stora problemet att hitta underkläder som funkar under klänningen, jösses så genomskinlig den var

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

Jag har räknat med 1500 för bukett men har ingen aning om det räcker. Har ni tänkt ha corsage och sånt också? Jag var lite inne på pioner också men på Berghems blommor sa de att de kan vara svårt att få bra pioner i slutet på juli så jag har tänkt andra blommor istället. Har tänkt gå förbi där nästa vecka och beställa.

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

Lebendig, min klänning är också i chiffong och väldigt tunn. Har beställt Spanx i hudfärg på Ebay och hoppas att det funkar. Bh är nog ett större problem. ema, oj, är det redan dags för er. Hoppas ni får en underbar dag!

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå

SaraJohanna, härligt att det löste sig med präst! Jag var inne på Berghems blommor förra veckan och beställde min bukett, en rundbunden låg på priset 1000-1400. Jag hade inga speciella önskemål om blommor utan de plcokar ihop lite av det som finns för dagen.

Umeå 28/7 2012
  • julibrudUmeå
    SaraJohanna skrev 2012-07-15 10:25:37 följande:

Nu börjar det verkligen närma sig för oss - mindre än en vecka kvar! :) Tror att vi gjort det mesta klart, det viktigaste i alla fall. Så nu pysslar vi på lite, håller tummarna för bra väder och för att vi inte glömt något viktigt! :)

Hur går det för er?

Ni som ska vara på Fabriken, hur funkar det för er med allt - någon som stött på problem? Vi är lite oroliga över att det ska se väldigt stökigt ut pga renoveringen - någon som varit där och kikat nyligen?

Vi var där för nån vecka sedan och då var de nästan klara med renoveringen såg det ut som. På utsidan där de har byggt en altan saknades panel på ungefär halva väggen men det hoppas jag att de har åtgärdat nu. Har ni varit där och kollat nåt? Har ni hyrt fredagen också?

Jag tycker att Jösta har varit dålig på att svara på mail nu på slutet, har inte fått svar på alla mina frågor. Skulle ni ha buffe eller är det serverad middag?

Anjesckan, vi har bett en kompis fixa layouten och hopsättandet av av fest- och vigselprogram så vi kommer få en färdig pdf-fil som vi själva skriver ut. Men innehållet har vi gjort själva och det är välkomsttext, meny, några få sånger/snapsvisor, tack till de som hjälpt oss, bordsplacering plus liten beskrivning av varje gäst och några roligheter som bröllopsbingo, frågor och svar om varandra osv.

Helt sjukt vad tiden går nu. Har inte fattat att jag kan säga "nästa vecka" när folk frågar när vi ska gifta oss...
    Umeå 28/7 2012
Svar på tråden Umebrudar 2011/12