• 123ost

Kan vi strunta i att bjuda respektive?

Jag tycker alltid att man ska bjuda respektive, "det hör till". Men nu sitter vi här och går igenom gästlistan som vi måste krympa lite och funderar på hur vi ska göra.

Vi kommer bjuda mitt "tjejgäng" som är barndomsvänner och det är bara en utav dom som har sambo för tillfället, så vi har tänkt strunta i respektive där eftersom alla känner varandra väldigt bra och jag tror verkligen inte att någon av dom kommer ha någonting emot det.

Men sedan har vi sambons arbetskompisar. Alla arbetar i en lastbilsverkstad, bra kontakt med varandra och har ofta roligt tillsammans på arbetet.. frågan är om man kan bjuda dessa karlar som "arbetsgäng" utan respektive? Vi har aldrig träffat respektive och sambon tror inte att de kommer "slappna av" på samma sätt som om respektive kommer (om dom ens kommer med tanke på att vi gifter oss ca 15 mil bort).

Självklart är vi beredda på att många kanske tackar nej pga detta, men samtidigt tror vi inte att någon skulle ha något problem alls med detta, möjligtvis någon flickvän eller så. Detta skulle dra ner på kostnaden rejält för oss! Men ändå skäms jag lite, det "hör till" och jag tycker annars att man ska bjuda respektive.. hmm..

Sambon kanske kan kolla lite med grabbarna på jobbet vad dom tycker?
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kan vi strunta i att bjuda respektive?
  • Dejli

När det gäller vänner och släkt tycker jag inte man kan strunta i respektive med ursäkten att man inte har träffat dem. Man ska inte välja och säga att "din relation är viktig för oss men inte din".

Men... jag tycker att det är okej om man gör en tydlig avgränsing - t ex arbetskamrater eller kurskamrater, som inte har någon direkt relation till andra på bröllopet och där man känner varandra. De kommer som en grupp, eller hur man ska säga, inte som enskild vän.

Det är absolut en bra idé att höra med dem och se vad de säger. Om ni förkalrar läget så tror jag inte det är någon fara. Jag själv hade blivit sur om en vän till mig struntade i att bjuda min sambo, men om brudparet bjudit in sina kollegor rakt av, då hade det absolut inte gjort mig något.

• TheD

Vi bjöd inte respektiven. Helt rätt vsl måste jag säga. Vi ville endast ha folk där som vi visste vilka de var moch att de vet vilka vi är :)

Plus att det hade med ekonomin att göra.

• nica83

Vi har inte bjudit några arbetskamrater alls, men det kanske inte är ett alternativ? 

Jag personligen hade tyckt det var lite konstigt att bli bjuden på bröllop utan min respektive. Vi har bjudit alla respektive på vårt bröllop. 

• Ankis88

Jag skulle ha blivit ledsen att inte bli bjuden i en sådan situation om jag ska vara ärlig... 

Och kanske skulle det förändra relationen mellan din fästman och hans arbetskamrater. Och tänk också att "någons flickvän" kan också bli någons fru i framtiden, det behöver inte vara oseriöst...

Men du är medveten om att det är ett kontroversiellt val! Jag säger bara hur jag skulle ha känt. Och lite sårad har jag blivit också de gångerna när jag blivit bjuden till någon fest och min pojkvän (numera man) inte var bjuden.

Lycka till! Jag förstår ert velande! 

• Fröken Emma

JAg vet inte ja. Klart det skulle vara kul med det gamla tjejgänget utan respektive, men det får ni ju ev på möhipan. O samma sak med hans arbetsgäng.

Ett alternativ är ju att bjuda alla kompisar på en senare fest vid ett annat tillfälle, och bara bjuda släkten på bröllopet.

• Dejli
    Ankis88 skrev 2011-08-17 16:46:24 följande:
    Jag skulle ha blivit ledsen att inte bli bjuden i en sådan situation om jag ska vara ärlig... 

Och kanske skulle det förändra relationen mellan din fästman och hans arbetskamrater. Och tänk också att "någons flickvän" kan också bli någons fru i framtiden, det behöver inte vara oseriöst...

Men du är medveten om att det är ett kontroversiellt val! Jag säger bara hur jag skulle ha känt. Och lite sårad har jag blivit också de gångerna när jag blivit bjuden till någon fest och min pojkvän (numera man) inte var bjuden.

Lycka till! Jag förstår ert velande! 
    Fast hade du blivit det även om det var din kollega, som du kanske inte alls umgås med på fritiden? Jag hade definitivt blivit sårad och tackat nej om det vore någon av mina vänner eller släktingar, men om det rör sig om en "kompis" mer än en "vän", och man bjöd arbetskamraterna som en enhet, då hade jag absolut förstått det, för alternativet hade ju antagligen varit att inte bli bjuden alls. Det har ju i det här fallet inget att göra med om relationen är seriös eller inte, jag hade nog kunnat göra samma val om så alla vore gifta.
  • AnnaAK

är de grupper som känner varandra tycker jag inte att det är konstigt. man måste kunna gå på fest utan sin respektive. ännu mer om de inte är så nära.
     Vi har gjort så på många. Bara de respektive vi har träffat och umgåtts med har vi bjudit och våra vänner tyckte inte att det va något konstigt när vi pratade med dem.
    men prata med dem och se reaktionen innan ni bestämmer er. berätta om situationen..
    Jag bjöd en som pga att jag pratat med hennes kille (min kompis) om att vi hade problem med hur vi skulle bjuda och respektive eller ej.. hon hade själv räknat ut att hon troligtvis inte blev bjuden (hade tänkt fråga oss om hon kunde få komma på vigseln och sen åka hem medans min kompis stannade) hon blev superglad när vi även bjöd henne.
    vi gjorde så för min kille som du funderar. Bjöd killgänget utan respektive. men vi pratade med dem innan.

• hannahsofia

Vi har gjort som så att de som har respektive som känns "fasta", dvs partners som de haft en längre tid och vi någon gång träffat bjuder vi med. Det finns nog några få respektive som vi inte bjudit men det är just för att vi inte uppfattat dem som en fast partner, dvs knappt att de kallas partner till/av vår gäst. Tvekar vi, så bjuder vi med partnern så det inte blir fel :)

Men jag tycker att allt är beroende på omständigheter. Något jag dock stör mig på, är att emellanåt har jag stött på att folk utan partner tror det är okej att ta med en "+1" utan att det någonstans framgått. Vi skriver därför exakta namn på de som är bjudna, står det inte "ta med dig en kompis" så är det inte okej att ta med sig en kompis.

Svar på tråden Kan vi strunta i att bjuda respektive?