• Dejli

Kan vi strunta i att bjuda respektive?

När det gäller vänner och släkt tycker jag inte man kan strunta i respektive med ursäkten att man inte har träffat dem. Man ska inte välja och säga att "din relation är viktig för oss men inte din".

Men... jag tycker att det är okej om man gör en tydlig avgränsing - t ex arbetskamrater eller kurskamrater, som inte har någon direkt relation till andra på bröllopet och där man känner varandra. De kommer som en grupp, eller hur man ska säga, inte som enskild vän.

Det är absolut en bra idé att höra med dem och se vad de säger. Om ni förkalrar läget så tror jag inte det är någon fara. Jag själv hade blivit sur om en vän till mig struntade i att bjuda min sambo, men om brudparet bjudit in sina kollegor rakt av, då hade det absolut inte gjort mig något.

• Dejli
    Ankis88 skrev 2011-08-17 16:46:24 följande:
    Jag skulle ha blivit ledsen att inte bli bjuden i en sådan situation om jag ska vara ärlig... 

Och kanske skulle det förändra relationen mellan din fästman och hans arbetskamrater. Och tänk också att "någons flickvän" kan också bli någons fru i framtiden, det behöver inte vara oseriöst...

Men du är medveten om att det är ett kontroversiellt val! Jag säger bara hur jag skulle ha känt. Och lite sårad har jag blivit också de gångerna när jag blivit bjuden till någon fest och min pojkvän (numera man) inte var bjuden.

Lycka till! Jag förstår ert velande! 
    Fast hade du blivit det även om det var din kollega, som du kanske inte alls umgås med på fritiden? Jag hade definitivt blivit sårad och tackat nej om det vore någon av mina vänner eller släktingar, men om det rör sig om en "kompis" mer än en "vän", och man bjöd arbetskamraterna som en enhet, då hade jag absolut förstått det, för alternativet hade ju antagligen varit att inte bli bjuden alls. Det har ju i det här fallet inget att göra med om relationen är seriös eller inte, jag hade nog kunnat göra samma val om så alla vore gifta.
Svar på tråden Kan vi strunta i att bjuda respektive?