• Antranig

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

Jag fattar inte hur vissa tänker. En seriös fotograf som tar 10000:- för 8 timmar. Innebär att man har 8000:- efter moms avdraget. Efter egna skatter och avgifter så är det ca 4000:- kvar.

4000 ska täcka egna lönen, försäkringar,omkostnader och utrustning. (med andra ord ca 50 kr i tim.)

En seriös fotograf med bra utrustning skulle inte ta det priset annars är stinker det SVART.

Kan någon förklara till mig hur jag ska betala min hyresvärd och bank m.m. att ta betalt SVART.

• Antranig
    MKF skrev 2011-08-20 11:31:04 följande:
    Det finns förvisso säkert en hel del oärliga fotografer som arbetar svart. Men vi är också en hel del som har fotoinkomsterna som en sidoinkomst till vår vanliga lön. Det betyder att vi alls inte behöver fakturera så mycket för ett bröllop. "Vi" är hobbyfotografer med mer eller mindre erfarenhet och med mer eller mindre bra utrustning etc. Yrkesfotografer däremot måste kunna leva på sina fotoinkomster och måste därför ta ett betydligt högre pris.

Vill man vara helt säker kan man ringa till Skatteverket och fråga om företaget i fråga. Vad hade man för omsättning etc under föregående år t.ex. Om ni måste betala kontant, be om kvitto. Be annars att få betala i efterhand på faktura (det är ju bra av fler anledningar med).
    Tack MKF för ditt inlägg. Du har absolut rätt. Jag gjorde en enkel räkning. Det jag ville säga att en hel dag under dessa priser är sjukt. Det är mer ärligt att gå ut och fotografera helt gratis och säga att jag gör det för skoj skull.
  • Antranig
    rollei skrev 2011-08-20 19:11:01 följande:
    I andra länder har folk inga problem att betala 20' för bröllopsfotograf, undrar varför det ska vara så svårt i Sverige?  Tyvärr blir det ju mycket svårt för duktiga fotografer att satsa på sitt yrke och utveckla sig om dom samtidigt måste ha ett annat jobb.
    Jag tror att det är en tradition, se www.candidimage.com från det fattiga Libanon.
    De tar för det enklaste paketet ca 20kkr.
    Glöm inte ketchup och senap till korven, eller ska jag jobba en extra dag för det också. ;)

MKF, jag har inget emot att du ska tjäna pengar, men tjäna pengar och inte tro på att du gör det.
    Som du sa utrustningen är dyr och jag hoppas att din tid är lika dyr. Den tiden du lägger på bröllopsdagen, efterarbete och mm. borde kompenseras väl för att du uför något viktigt, ansvarsfullt och konstnärligt.

• Antranig

Wow vad mycket bullshit det blev här. Kan man inte förstå att kunden vill ha det så billigt så möjligt och så bra som möjligt.

Marknaden är lika korrumpt som pizzerior och frisörer. Där kom det lagar och nya kassa system för att ordna det. Alltså övervakning. Tyvärr så är denna marknad inte intressant för staten samt yrkesfotograforganisationerna gör inget åt saken.

Så alla brudpar, välj rätt fotograf efter er smak. Tekniken är billig och tillgänglig, så alla som har en kamera kan kalla sig fotografer. Ge tid till eran fotograf val lika mycket som klänningen. Det finns mycket shit i marknaden. Se till att inte hamna i den ;)

Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?