• wahlstrm

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

rollei skrev 2011-08-19 12:11:20 följande:
    Sjutusen för en heldagsfotografering med rekning, efterbehandling av bilder osv, då är det ju mer lönsamt att jobba på McDonalds. Hur levererades bilderna då? 
    McDonalds är en guldgruva ijämförelse :)

Heldagsbröllop = ca 40h arbete för fotografen.

Pengar in: 7000kr 

-1400kr moms.
    - 4416kr (ex.moms) i genomsnittliga omkostnader för 40h arbete som fotograf.

= 1184kr

1184kr/40h = 29,6kr

Skatt & Sociala avgifter - 14,89kr
    Netto i handen: 14,71kr/h
  • wahlstrm
    mia68 skrev 2011-08-22 09:54:15 följande:
    Nej det gör det INTE! För jag jobbar med detta dagligen flera timmar, Ska förklara..

REDIGERA = ändra ljuset i bilderna, så att man får rätt (lika)på alla bilder, det kan ju vara så att man har överexponerat några bilder, därav att man fixar till detta, man kanske ändrar himmlen blåare som ett ex, eller gör det svart/vita.. Detta kan man lätt göra i programmet lightroom som många fotografer har, man laddar in bilderna, går igenom dem, tar bort de allra, allra sämta, som en del bilder kan bli suddiga, för överexponerade, eller att någon blundar som ett exempel..Så i Ligtroom eller andra program som Bridge fixar man detta på nolltid oftast jämfört med nedanstående.

RETUSCHERA = Man fortsätter i programmet photoshop efter lightrooms inställningar, man retuscherar VARJE bild specifikt i sig. Man tar bort hårstrån, klonar bort ex. träd, byter himmel om det varit en grå, regnig dag (oturen kan vara framme om man plåtar utomhus). Man skärper upp ex. brudklänning, blommor, smycken. Man gör dem snygga i svart/vit konvertering, lägger kanske på ett snygg filter, gör dem vintage, gammal stil  osv. Detta tar därmot enormt med tid per bild.
    .
    Så skriv inte lååång tid bara, det är förvisso upp till fotografen/personen som gör detta och som är van!! och jag är van och har utbildning i detta.

Därför skrev jag att man ska ta reda på VAD man får i priset!!
    Så du menar att man ska betala mindre för en skicklig fotograf med bra utrustning, eftersom den inte behöver spendera lika mycket tid på efterbehandling för att få bilderna att se bra ut?
  • wahlstrm
    Nu tusan ska jag bli fru skrev 2011-08-22 20:40:09 följande:
    Det roliga är att man får alla bilder, så totalt fick vi 2500!!!

Att ge någon 2 500 bilder är INTE service, det är ett enkelt sätt att slippa jobba.
    Det är som att gå på restaurang, betala för att få laga maten och städa köket själv..

Att granska 2 500 bilder tar typ 7h (10sek/bild).

När har du 7h över att titta igenom och välja ut bästa bilderna?
    Och 7h till för att titta igenom med någon annan för en andra åsikt om vilka man bör framkalla?

Precis som en bra kock skär bort allt oönskat och bara serverar det absolut bästa av allt,
    lika så gör en bra fotograf. 
  • wahlstrm
    rollei skrev 2011-08-26 06:53:16 följande:
    Det är en av många egenskaper som kännetecknar ett proffs, i mina ögon.

För att bli meddlem i SFF, ska du betala in en avgift och ha två referenser om jag minnns rätt.
    Det är ju är ju rätt enkelt även för någon som inte är speciellt bra att fixa det.

Som fotograf får man ju rätt mycket som medlem, men som kund vet jag inte om det ger så mycket extra?

• wahlstrm
    Fotografen skrev 2011-09-10 00:31:34 följande:
    10 timmar bröllop 
    2 timmar resa
    40-50 timmar redigering 
    1-5 timmar på framkallning (från kund till kund) 
    =53-67 timmar
    60/10000=166,7kr i timmen 60/20000=333,3kr i timmen Inte så gigantiska summor när man tänker efter, och då är jag en av dem som redigerar snabbt. (Jag lägger mig någonstans emellan) 

Sedan måste vi dra i åtanke vad fotografen behöver ha för utrustning, på ett bröllop.
    (min lista)
    1D mark iv (45 000kr)
    5D mark ii (25 000kr)
    24-70mm f2.8L (13 000kr)
    70-200mm f2.8L IS ii (21 500kr)
    50mm f1.2 (15 000kr) 
    85mm f1.2 (22 000kr)
    minneskort (1500 * 5 kr)
    kameraväska (2000kr)
    stativ (7500kr)
    stativhuvud (2000kr)  
    extrabatterier (3000kr)

Totalt 163 500SEK som jag ALLTID har med till bröllop (ibland en till kamera) kameror räknar man med att överlever ca 3år objektiv 5-7år minneskort, kameraväska 1-2år och sedan måste man byta ut det annars kan man inte jobba. Det är en massa pengar fotografer ligger ute med. 

Och nu har jag inte räknat med utrustningen hemma för efterbehandlingen. 

Bilderna är bättre om en fotograf tar dem och varför snåla på den viktigaste dagen i ert liv, det är ju (bortsätt från gubben/frugan) bilderna som är det ända fysifka minnet av dagen. Då slipper man en konstig bakgrund, felexponerade bilder, vignette från 50-talet, avskurna fingrar, snea vertikaler etc. 
    +1 :)
Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?