mia68 skrev 2011-08-22 09:54:15 följande:
Nej det gör det INTE! För jag jobbar med detta dagligen flera timmar, Ska förklara..
REDIGERA = ändra ljuset i bilderna, så att man får rätt (lika)på alla bilder, det kan ju vara så att man har överexponerat några bilder, därav att man fixar till detta, man kanske ändrar himmlen blåare som ett ex, eller gör det svart/vita.. Detta kan man lätt göra i programmet lightroom som många fotografer har, man laddar in bilderna, går igenom dem, tar bort de allra, allra sämta, som en del bilder kan bli suddiga, för överexponerade, eller att någon blundar som ett exempel..Så i Ligtroom eller andra program som Bridge fixar man detta på nolltid oftast jämfört med nedanstående.
RETUSCHERA = Man fortsätter i programmet photoshop efter lightrooms inställningar, man retuscherar VARJE bild specifikt i sig. Man tar bort hårstrån, klonar bort ex. träd, byter himmel om det varit en grå, regnig dag (oturen kan vara framme om man plåtar utomhus). Man skärper upp ex. brudklänning, blommor, smycken. Man gör dem snygga i svart/vit konvertering, lägger kanske på ett snygg filter, gör dem vintage, gammal stil osv. Detta tar därmot enormt med tid per bild.
.
Så skriv inte lååång tid bara, det är förvisso upp till fotografen/personen som gör detta och som är van!! och jag är van och har utbildning i detta.
Därför skrev jag att man ska ta reda på VAD man får i priset!!
Så du menar att man ska betala mindre för en skicklig fotograf med bra utrustning, eftersom den inte behöver spendera lika mycket tid på efterbehandling för att få bilderna att se bra ut?