• Vi2alltid

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

Som redan sagt: det är ju viktig att jämföra vad ni får för pengarna. En del har räknat in ett antal bilder och förstoringar i priset, andra inte. "Heldag" kan variera för olika personer hur många timmar det är. För en del tillkommer reseersättning.

Tänk på att tiden fotografen lägger ner inte bara är under själva bröllopsdagen! Det tar lång tid att sitta och redigera bilder, och seriösa fotografer bokar även en konsultation innan tillsammans med brudparet. Då är inte 10 000 så mycket pengar längre! Ni får ju inte tro att dessa 10 000 går oavkortat direkt i fotografens ficka, utan närmare hälften försvinner i skatter och avgifter.

• Vi2alltid
    TheD skrev 2011-08-19 17:05:13 följande:
    Bilderna fick vi på en skiva :) Absolut det bästa! Då kan vi själva välja vilka vi vill förstora etc. Några bilder hade han förstorat som vi fick i en mapp! Och dem ska ramas in!!!!

Hur kan du vara så negativ? I Stockholm kan man nog inte hitta för det priset så just för detta är jag glad över att jag inte bor där ;)
    Fast det har ju inte att göra med om man bor i Stockholm... man ska väl ha en skälig lön var man än bor?
  • Vi2alltid
    Bollan skrev 2011-08-21 18:04:56 följande:
    Obs - Redigerade!! tänk på detta, därav priset..bilderna är inte retucherade, det är skillnad på vad man får och inte får - men priset var billigt och bra
    spelar ingen roll, bara att redigera bilder från en heldag tar lååååång tid!
  • Vi2alltid
    mia68 skrev 2011-08-22 09:54:15 följande:
    Nej det gör det INTE! För jag jobbar med detta dagligen flera timmar, Ska förklara..

REDIGERA = ändra ljuset i bilderna, så att man får rätt (lika)på alla bilder, det kan ju vara så att man har överexponerat några bilder, därav att man fixar till detta, man kanske ändrar himmlen blåare som ett ex, eller gör det svart/vita.. Detta kan man lätt göra i programmet lightroom som många fotografer har, man laddar in bilderna, går igenom dem, tar bort de allra, allra sämta, som en del bilder kan bli suddiga, för överexponerade, eller att någon blundar som ett exempel..Så i Ligtroom eller andra program som Bridge fixar man detta på nolltid oftast jämfört med nedanstående.

RETUSCHERA = Man fortsätter i programmet photoshop efter lightrooms inställningar, man retuscherar VARJE bild specifikt i sig. Man tar bort hårstrån, klonar bort ex. träd, byter himmel om det varit en grå, regnig dag (oturen kan vara framme om man plåtar utomhus). Man skärper upp ex. brudklänning, blommor, smycken. Man gör dem snygga i svart/vit konvertering, lägger kanske på ett snygg filter, gör dem vintage, gammal stil osv. Detta tar därmot enormt med tid per bild.
    .
    Så skriv inte lååång tid bara, det är förvisso upp till fotografen/personen som gör detta och som är van!! och jag är van och har utbildning i detta.

Därför skrev jag att man ska ta reda på VAD man får i priset!!

Jag förstår skillnaden. Du verkar vilja att få det att låta som att du är den enda som är utbildad?
    Borde inte fotograf ändå gå igenom alla bilder manuellt? Och hur många bilder får man på en hel dags fotografering? Med 500 bilder och 1 minut per bild blir det i alla fall en hel dags arbete, bara det! Är det det du kallar nolltid?

Att bara betala 3800 kronor för fotograf + assistent, en dags bildredigering och en fotobok tycker då jag verkar lite skumt...

• Vi2alltid
    Amiharah skrev 2011-08-23 05:07:30 följande:
    Hör ni hur ni låter?

Jag sitter här hemma framör min data skärm och gapar av förvåning och häpnad.
    Jag ser summor som 10.000 tusen kron och 20 tusen och 30 tusen och tänker i mitt stilla sinne hur har man råd att lägga dom pengarna? Hur kan man lägga ut sådana enorma summor på sitt bröllop? På 1sak på sitt bröllop. Då kan jag inte ens tänka mig vad allt annat har kostat..

För mig är 30 tusen två bröllop med god mat och dryck musik underbar dag med fina kläder.

Vi kommer välja en hobby fotograf men jag kommer aldrig betala mer än 1000 kr. Någonsin. Min kusin är duktig på att ta kort så hon kommer få följa mig under början av dagen och få som uppdrag att fota under kvällen men våra bröllopskort kommer hobbyfotografen få göra.

Visst man vill ha fina kort, det förstår jag mycket väl, men för mig låter det mer som rädsla att man verkligen vill köpa tryggheten att få fina redigerade kort från sin dag utan att ha ångest över hur man såg ut på korten. Den stora rädslan att inte ha full kontroll. 20-30 tusen? Det låter helt absurt i mina ögon. Läs igenom det som ni har skrivit och tänk från en annan synvinkel.

Och kommentaren om att vi i svergie inte kan tänka oss att lägga 10 tusen på en fotograf men i andra länder är det inga problem... det är som att säga rakt ut att vi svennar inte kan spendera pengar. Ni har en jätte negativ nedverderande ton mot varandra här. Varför?

Självklart är det upp till var och en vad de väljer att betala, vad flera av oss vill bara uppmärksamma är att 10 000 inte är dyrt för en fotograf. SÅ vill man inte betala 10.000 så får man välja en s.k hobbyfotograf eller låta kusinen fota - det är ju helt ok! Bara man förstår vad man betalar för. Eller välja ett proffs att fota 1-2 timmar, man måste ju inte ha med en hela dagen!
    Och om man lyckas få en fotograf vitt för 3800 bör man kolla en extra gång då det låter lite för bra för att vara sant.

Vi valde en hobbyfotograf och var nöjda med det. Men om folk väljer att lägga 10.000 för en fotograf och istället 1000 kronor för en klänning istället för tvärtom, så kan jag till fullo förstå det. Lustigt att folk är beredda att betala en hel del för båda ring och klänning, men inte fotona.

• Vi2alltid
    Amiharah skrev 2011-08-28 13:45:47 följande:
    Jag kommer få varje orginal bild. Det är redan fixat. Jag kommer få äga mina kort. JAG. Och det känns skit skönt.

Jag vet hur svensk upphovsrättfungerar och jag vill itne ha det så. MEN jag ville kunna äga mina kort totalt helt och fullständigt. Och det kommer jag nu få :D
    Du bör nog ta skriftligt på det, annars finns risken att du får problem.
  • Vi2alltid
    Antranig skrev 2011-09-07 23:29:10 följande:

Wow vad mycket bullshit det blev här. Kan man inte förstå att kunden vill ha det så billigt så möjligt och så bra som möjligt.

Såklart man vill! Det förstår man ju. Vad man dock måste förstå är konsekvenserna som kan bli om man inte kollar upp allt ordentligt.
Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?