• Amiharah

Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?

Hör ni hur ni låter?

Jag sitter här hemma framör min data skärm och gapar av förvåning och häpnad.
    Jag ser summor som 10.000 tusen kron och 20 tusen och 30 tusen och tänker i mitt stilla sinne hur har man råd att lägga dom pengarna? Hur kan man lägga ut sådana enorma summor på sitt bröllop? På 1sak på sitt bröllop. Då kan jag inte ens tänka mig vad allt annat har kostat..

För mig är 30 tusen två bröllop med god mat och dryck musik underbar dag med fina kläder.

Vi kommer välja en hobby fotograf men jag kommer aldrig betala mer än 1000 kr. Någonsin. Min kusin är duktig på att ta kort så hon kommer få följa mig under början av dagen och få som uppdrag att fota under kvällen men våra bröllopskort kommer hobbyfotografen få göra.

Visst man vill ha fina kort, det förstår jag mycket väl, men för mig låter det mer som rädsla att man verkligen vill köpa tryggheten att få fina redigerade kort från sin dag utan att ha ångest över hur man såg ut på korten. Den stora rädslan att inte ha full kontroll. 20-30 tusen? Det låter helt absurt i mina ögon. Läs igenom det som ni har skrivit och tänk från en annan synvinkel.

Och  kommentaren om att vi i svergie inte kan tänka oss att lägga 10 tusen på en fotograf men i andra länder är det inga problem... det är som att säga rakt ut att vi svennar inte kan spendera pengar. Ni har en jätte negativ nedverderande ton mot varandra här. Varför?
  • Amiharah

Jag tror nog att man ska se både hobby och proffs. Se deras kort och tänka vad vill jag ha?

Min tärna kommer vara våran bröllopsfotograf. Hon vill och brinner för det och hon tar underbara kort. Hon kommer varva under hela dagen med min kusin men hon kommer ta våra speciella kort. Jag är super nöjd :) och jag ser verkligen inte ner på dem som vill betala stora summor. Deras val och det respekterar jag absolut :)

Min tärna, en utav de 4 - Hon hade gått på ett bröllop där brudparet hade betalat hutlösa summor för en bra fotograf som visade upp bra bilder,gott namn osv. Men fick skit tillbaka. Korten var värdelösa.

Dom vart så besvikna när dom ändå hade valt ett "proffs". Men hon som "hobbyfotograf" hade tagit bilder på dem som var jätte vackra. Paret vart så lättade när de såg hennes kort. Jag ville bara poängtera den skillnaden. Hur vet man egentligen vad exakt det är man betalar för? Hur kan man vara hundra % säker att fotografen ger bra bilder?

Vissa proffs är duktiga. Dom ger en fantastiska bilder och andra inte. Andra chansar på så kallade hobbyfotografer och får ibland en riktigt duktig eller en inte alls så bra.

Är priset egentligen en bra garanti att korten bilr bra?

• Amiharah
    rollei skrev 2011-08-25 09:38:41 följande:
    Är din tärnas kompis fotograf en yrkesfotograf, ansluten till SFF?
    Nej det är hon inte.. Som sagt hobby fritid hon vill gärna bli en arbetande fotograf och kunna leva på det men hon går kurser och så vidare för att utvecklas och bli bättre.

Jag har aldrig sagt att hon är ett proffs eller att hon arbetar som det utan att hon kommer ställa upp som min bröllopsfotograf för jag bad henne för jag gillar hennes kort otroligt. Och det kostar inte mig en krona. OCH jag kommer äga korten.
  • Amiharah

Min bröllopsfotograf är min 4 tärna... uppenbarligen som uppfattades inte det i texten. Och hennes uppgift under dagen kommer varvars samtidigt tillsammans med min 3 tärna som också fotar mycket och studerar innom foto.

Så jag få massa bilder från olika vinklar under samma perioder av dagen förutom då våra riktiga speciella bröllopskort kommer tas av tärna 4, våran bröllopsfotograf.

Förstår du?

• Amiharah
    Jag kommer få varje orginal bild.  Det är redan fixat. Jag kommer få äga mina kort. JAG.  Och det känns skit skönt.

Jag vet hur svensk upphovsrättfungerar och jag vill itne ha det så. MEN  jag ville kunna äga mina kort totalt helt och fullständigt. Och det kommer jag nu få :D
Svar på tråden Ni som anlitat en fotograf hela dagen - pris?